• 1
  • 2
2011-05-27, 09:26
Medlem
hubblabubblas avatar
En plötslig tanke som slog mig för några dagar sedan när regnet öste ner i Stockholms förortstrakter. Vart har daggmaskarna tagit vägen? Jag kom ihåg för åtminstone 10 år sedan (alltså när jag gick i lågstadiet) kryllade vägarna av daggmaskar på vägen efter att det regnat. Efter att det hade regnat var man tvungen och kolla ner i marken när man gick för att inte trampa ihjäl några. Nu ser man inte en enda på långa vägar. Vart har de nu tagit vägen? Alla utdöda kanske??
Citera
2011-05-27, 09:29
Medlem
Jarans avatar
har faktiskt inte tänkt på det, inga maskar på marken efter det har rengnat i enköping och uppsala iallfall, konstigt. tror nog inte att dom är utdöda dock, en tålig art måste man säga.
Citera
2011-05-27, 09:39
Medlem
Zomrazils avatar
Ja vad fan? Nu när du säger det. Såg inga göteborgska daggmaskar i regnet nu när jag var ute heller.

Jag antar att de planerar en attack möt mänskligheten eller något annat sjukt. Eller så är de hemma och äter.
Citera
2011-05-27, 10:01
Medlem
effilants avatar
Oj.. Det har jag inte tänkt på men nu när du säger det - de är ju borta!

Har fåglarna ätit upp dem? Gillar de inte asfalt längre? Är de, som någon ovan skrev, ute på att förgöra oss? Är det ett sjukt skämt? Har vi i våra unga dagar trampat ihjäl alla daggmaskar??
Citera
2011-05-27, 10:26
Medlem
mungs avatar
Bra fråga... de kanske inte har vaknat än för säsongen? Men nej, det var många år sedan jag minns att vägarna var översvämmade av daggmask. Nu är jag iofs inte ute och går på gångvägar lika mycket som jag gjorde när jag var yngre.
Citera
2011-05-27, 10:30
Medlem
Intressant. Men jag antar att det är fel tid på året. Vänta till sensommaren, då ska du nog se att dom dyker upp.
Citera
2011-05-27, 11:10
Medlem
hubblabubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herman123
Intressant. Men jag antar att det är fel tid på året. Vänta till sensommaren, då ska du nog se att dom dyker upp.

Hoppas du har rätt...de kanske är mikroskopiska små ut så man inte ser de på gatan längre

Citat:
Ursprungligen postat av Zomrazil
Ja vad fan? Nu när du säger det. Såg inga göteborgska daggmaskar i regnet nu när jag var ute heller.

Jag antar att de planerar en attack möt mänskligheten eller något annat sjukt. Eller så är de hemma och äter.

Haha...en attack. Om de gör det så kommer nog överdimensionerade daggmaskar och käkar upp oss allihop så mkt som vi gödlsar och övergöder de. Eller så har de flyttat till landet, en fristad från människor Daggmaskarnas Urbanisering!!!
Citera
2011-05-27, 11:29
Medlem
Jadu inga sniglar heller för den delen.
Antar att det är för tidigt vi får vänta ett tag till.
Citera
2011-05-27, 11:32
Medlem
vet ju inte hur det ser ut där du bor. Maskar är känsliga för kemikalier, mycket körande med tunga maskiner och markpåverkan framförallt om ytan förändras och packas för hårt eller täcks över.
Att maskarna kommer upp vid regn är för att de kan förflytta sig då utan risk att torka ut vilket de är känsliga för.
Om det varit mycket påverkan med gräv och byggprojekt eller kemikalieanvändning kan de ju ha minskat mycket lokalt.
Citera
2011-05-27, 11:35
Medlem
Min son och jag brukar lägga tillbaka dem i vägkanten, både sniglar och maskar, så de finns. I helgen skulle han fiska och grävde upp mask, så de finns i jorden.

Men jag håller med, inga på vägen ännu. Måste vara för tidigt. Men sniglarna börjar vakna, mördarsniglar och de stora iaf, inte vinbärssniglar ännu.
Citera
2011-05-27, 11:36
Medlem
Haha, jag har också tänkt på detta. Så fort jag sett någon mask på gatan har den alltid varit död. Men de finns i alla fall kvar fortfarande. Gräv lite i marken och du skall finna. ;D
Citera
2011-05-27, 11:39
Medlem
Maskar och sniglar har äntligen lärt sina barn att inte ta sig över våta körbanor eftersom detta är förenat med livsfara.

Nu väntar vi bara på att övriga djurföräldrar - kattor, hundar, älgar och rådjur - lär sina ungar samma sak. De har varit lite slarviga med detta.

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in