• 1
  • 2
2011-05-27, 00:10
Medlem
Har funderat på att hoppa fallskärm dem senaste åren. Nu i sommar ska jag och ett gäng grabbar prova på tandemhopp. Skulle gärna villja höra lite från några som har vart med om denna upplevelse. Om ni kan förklara hur känslan var och hur det gick till mm. Tacksam om det är väldigt detaljerat! Riktigt sugen på en härlig adrenalin kick!!
Citera
2011-05-27, 07:04
Medlem
Jag hoppade med ett gäng kompisar för två somrar sen. Vi var 8 pers som åkte från Norrköping till Västerås eftersom det var mycket billigare där än i Linköping. Dock är det lite svårt att tajma med väder och skit när man måste åka så långt men det funkade utmärkt just denna dag. Hur som helst, när vi kom fram så anmälde vi oss i någon barack där det satt en tjej och tog betalt samt fick oss att skriva på ett papper att de inte var ansvariga ifall vi dog och att vi hoppade på egen risk. OBS! Glöm inte att ringa och boka erat hopp innan eftersom klubben måste fixa tandemhoppare åt er.

När allt var betalt så fick vi ta på oss våra jumpsuits och selar samt träffa dem vi skulle hoppa med. Sedan blev det en crash course i fallskärmshopp och hur man skulle göra, antar att olika klubbar har olika rutiner men det är bara göra som de säger. Sedan var det bara att ta på störtkrukan och hoppa in i planet. Vi flög upp i ett litet propellerplan med vårat sällskap på 8 pers inkl. instruktörer och 2 random hoppare, så totalt var vi 20 pers i planet exkl pilot. På vägen upp beskriver instruktören hoppet igen och ni går igenom allt som kommer hända och dylikt.

När man är på rätt höjd så är det bara hänga med ner Vi hoppade från 4000 m och när man är två pers med bromsskärm faller man i ca 200 km/h. Man faller fritt i ca 60 sek och det är en grym jävla känsla! Svårt att förklara och går nog inte likna med någon annan upplevelse eftersom man är så jävla högt upp och man känner sig tyngdlös. Dessutom hör du inte ett skit när vinden rusar förbi och ibland är det lite svårt att ta ordentliga andetag i motvinden. Sen klappar instruktören dig på axeln och det är dags att utlösa fallskärmen. Tystnaden som uppstår när vindsuset försvinner är helt sjuk! Sedan är det några minuters glid ner till marken och man känner hur blodet rusar genom kroppen!

När man landat så är det svårt att inte le om man inte ligger och spyr som en av oss gjorde :P Helt klart värt att testa! Vi skulle hoppat igen förra sommaren men när vi hade tid så ville inte vädret, halvvägs till Västerås så ringer de och säger att det är för dåligt väder, kanske gör ett nytt försök i år.

Västerås fallskärmsklubb är ett jävla roligt gäng måste jag erkänna! http://www.fallskarmscenter.se/
Citera
2011-05-27, 10:56
Medlem
felstavadds avatar
Freddafisk: Bra beskrivning, fick en flashback nu när jag läste om hur det var när jag gjorde tandemhopp.
Jag körde mitt på Nya Zeeland och från ca 6000 m höjd från ett litet Cessnaplan, en härlig upplevelse men "kicken" infann sig inte, mer rofyllt och harmoniskt tyckte jag. Det var antagligen svårt att få hjärnan att fatta hur högt upp man faktiskt var, personligen så kändes det som om att stå på tians hopptorn och hoppa var mer nervöst än fallskärmshoppet.
Men härligt var det, sätta sig tillrätta på den ytterst lilla plattformen, kanske 40x40 cm stor, utanför planet med instruktören på ryggen och bara hänga ut över molnen, följt av klappen på ryggen och sen dyket ut från planet. -Kyla, den friska klara luften, tumlandet runt då jag såg det lilla planet försvinna iväg ovanför för att sen vändas rätt i luften. Susandet ner mot molnen, fuktdoften som slog emot ansiktet när man for igenom molnet i 200 km i timmen, några sekunders dimma för att sen explodera ut ur molnet och hela landskapet öppnar upp sig nedanför.
Det fortsatta fallandet och hur man känner temperaturen stiger ju närmare marken man kommer, klappen på axeln som indikerar att nu är det dags för rycket. Farten som bromsas upp för att sen under 4-5 min sakta segla ner mot marken.

Rekomenderas varmt, men om ni kan välja mellan höjder så ta det högsta hoppet även om det är lite dyrare. Jag tyckte 6000 m hoppet kändes väldigt kort när jag väl landat .
Citera
2011-05-27, 12:33
Medlem
Fan nu blir jag bara ännu mer sugen! ,, Kommer verkligen göra detta! det är ju faktist ett minne för livet så det blir absolut ett hopp i sommar.. Har kollat på lite sidor och har sett att man kan välja 4000 m eller 6000 m. Det verkar vara en riktig pris skillnad mellan dem hoppen. Men jag undrar hur stor skillnaden är är när det gäller själva kicken.

Fick ni inte nån känsla av att ni ville backa ur när ni väl satt i planet? Eller typ en känsla av "Vafan håller jag på med".

Den sidan som du länkade "http://www.fallskarmscenter.se" Den sidan har jag vart inne på tidigare och den jag fastnat mest för. Så det blir nog att boka där! verkar det som ett bra beslut eller ska man hoppa någon annan stans?
Senast redigerad av -Mojegard- 2011-05-27 kl. 12:58.
Citera
2011-05-27, 13:04
Medlem
Vi var bara grymt taggade i planet upp, någon kan ha sagt "Fan va vi är dumma i huvet!" men det skrattades bara bort. Vet inte om själva "kicken" blir större av 6000 m men jag kan tänka mig att suget man känner i magen under fritt fall varar längre eftersom fallet är längre. Enda sekunden ja ångra mig och tänkte på konsekvenserna var nog bråkdelen av en sekund innan vi lämna planet men det var som bortblåst när man väl var i luften.

Om jag kunde skulle jag göra om det 1000 ggr, känslan att inte förstå hur högt upp man är eller hur fort det egentligen går. Det är jävligt surrealistiskt och underbart.
Citera
2011-05-27, 13:27
Medlem
felstavadds avatar
Taggad var man ju men jag fick aldrig känslan av att "nä, vafan gör jag för nåt" det kändes som sagt mest som en härlig upplevelse.
"Nä, vafan gör jag för nåt"-känslan kom några dagar senare när jag hoppade från Aucklands Tv-torn, http://www.skyjump.co.nz/. Det är nåt jag också kan rekomendera om ni har vägarna förbi NZ.
Unna du dig ett fallskärshopp i sommar, det är en häftig upplevelse som jag tycker man ska ha gjort åtminstånde en gång i livet om man har möjlighet till det.
Citera
2011-05-27, 22:28
Medlem
Härligt att höra från era hopp! är bara posetivt laddad till detta! Jag har vart både på gröna lund och liseberg ett antal gånger och det finns inget härligare en dem attraktionerna när man släpps fritt mot backen! FreddaFisk, du snackade om det där suget i magen,, Är den känslan lik när man hoppar fallskärm eller känns det på ett helt annat sätt??
Citera
2011-06-01, 21:43
Medlem
Stentrolls avatar
Kan väl tillägga att ska du hoppa i Sverige så är gränsen 4000m, enligt Svenska fallskärmsförbundet måste liftar till över 4km ha syrgas i kabinen. Så hade du inte en mask på dig på vägen upp låter 6000m tveksamt =P Det går högre liftar ibland som sagt men det är speciella tillfällen och kräver extra träning om jag inte minns fel...

OnT, bara prova! Jag gjorde ett tandem för flera år sen, fastnade för det och tog cert förra sommarn. Kostar 7500kr och uppåt beroende på klubb, plus att man kan få rabatt på utbildning om man gjort ett tandem innan.
Citera
2011-06-05, 23:56
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Som stentroll säger så tror jag inte du kan hoppa på mer än 4000 meter i Sverige. Luften blir bra mycket tunnare efter 4000. Däremot vet jag inte om man behöver extra träning för att hoppa på högre höjd. För mig har det hänt att hoppledaren inte gett godkänt för hoppning och att vi då fått ta en vända till i väntan på att få klart för fällning och då hamnat på 5000. Det är dock extremt ovanligt och ska nog ses som en ära eftersom det gav mig 20 sekunder extra frifall.

Det är hur som helst det du kommer få om du väljer att hoppa från 6000 meter. Ett längre frifall, och det är ju det du vill ha

Något sug i magen kommer du inte dirket få eftersom att du redan när du lämnar planet färdas i 150 km/h i planets riktning. Det kommer dock inte spela någon roll, sug i magen kan du få på Liseberg. Nu ska du uppleva ett frifall i 200km/h i 35 sekunder. Det är en känsla som inte liknar någonting du någonsin känt förut.

När jag gjorde mitt tandem (och fortfarande i varje lift, men inte så mycket längre) ökade nervositeten för varje gång jag kollade på instruktörens höjdmätare och när vi var på 4000 var jag riktigt jävla nervös. Men när dörren öppnades så kändes allt väldigt definitivt och jag fick mer fokus än på vägen upp. Dock blev jag lite nervös igen när de första hopparna försvann (man försvinner inte iväg långsamt som på film, utan pang så är man borta) och planet kränger till lite för varje hoppare (framför allt tandem och andra som hoppar tillsammans).

Plötsligt satt jag där i dörren och det blåste som fan. En liten klapp på axeln och sen bar det ut i frifallet. Det går inte att sätta ord på den känslan som är ett frifall. När man gör sitt första tandem så är det som ett kontrollerat kaos av lycka. Det liknar ingenting och du vet inte vad du ska förvänta dig. Vi rusade fram mot ett moln, små vattenkorn stack mot kinderna och pang så var vi ur molnet och marken rusade mot oss. Jag försökte gapa av lycka, men fick nog inte ur mig ett ord. En till klapp på axeln och fallskärmen vecklades ut lugnt och fint och allt blev tyst. Tystnaden är nått som alla nämner efter hoppet. Floff, floff, floff och sedan är fallskärmen ut och allt stannar upp. Det är som att de senaste 35 sekunderna var som att leva i en film som någon spolar framåt och plötsligt är man tillbaka på normalfart. Och där hänger man som världens lyckligaste människa.

Väl nere på jorden igen så var jag så taggad att jag lovade mig själv att genast anmäla mig till en kurs och bli AFF-elev. Och nu har jag världens bästa hobby!
Senast redigerad av G Hårddisksson 2011-06-06 kl. 00:03.
Citera
2011-06-06, 16:49
Medlem
Låter helt underbart!!! Du hade rätt om syrgasen,, kolla på den här filmen

http://www.youtube.com/watch?v=n5Pa8icKBtg

Men det går faktist att välja 6000 m, kolla in den här sidan,, det är därifrån jag ska boka. Men jag väljer nog 4000 m för det är en sådan stor priskillnad

http://www.fallskarmscenter.se/tande...kning-och-pris
Citera
2011-06-06, 23:17
Medlem
G Hårddiskssons avatar
Det finns ju HALO jumps där man har syrgas. I USA brukar de köra sånt på 30 000 feet. Alltså lite mer än 9000 meter. Då måste man definitivt ha syrgas. Om man verkligen har det på 6000 låter jag vara osagt. Jag ska höra mig för lite i min klubb om varför de erbjuder 6000 meter i Västerås och om det krävs nått speciellt för det. Nu vart jag nyfiken

Hur som helst tror jag inte du kommer vara missnöjd med ditt hopp från 4000. Förmodligen kommer det vara en positiv upplevelse du bär med dig för resten av livet. Du kommer definitivt inte ångra dig!
Citera
2011-07-04, 20:39
Medlem
Nu har jag hoppat!!!!!!!!!!!!!!!! Det var det mest sjukaste, underbaraste, vidrigaste jag varit med om!!! DEN JÄVLA KÄNSLAN NÄR MAN LÄMNAR PLANET!!! Går inte beskriva med ord! Stort tack till fallskärmscenter i västerås,, Riktigt sköna typer som både kunde få en nervös och trygg på samma gång!!!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in