• 1
  • 2
2011-05-26, 22:04
Medlem
banditen--s avatar
Hur är det bästa sättet att göra en springnota på tror ni?
Ni som jobbar i restaurangbranschen eller har egna erfarenheter dela med er!
Citera
2011-05-26, 22:06
Medlem
wgets avatar
Springa iväg när ingen kollar
Citera
2011-05-26, 22:11
Medlem
kungboreds avatar
beställ något konstigt så att servitören måste vara borta länge. smit ut när han inte är kvar. dummaste är att kuta ut som en jävla usain bolt
Citera
2011-05-26, 22:11
Medlem
Blazinghounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banditen--
Hur är det bästa sättet att göra en springnota på tror ni?
Ni som jobbar i restaurangbranschen eller har egna erfarenheter dela med er!
Gå in på toaletten och leta efter ett fönster? . Ne Hehe men det lättaste är väl att typ bara springa iväg... Sök på "Google" och kolla på "Youtube" så hittar du nog något
Citera
2011-05-26, 22:12
Medlem
Säg att du ska hämta pengar i bilen, sen kan du lista ut resten själv.
Citera
2011-05-26, 22:19
Medlem
MartinStLouiss avatar
Sätt dig någonstans också så att du inte behöver springa förbi folk som arbetar där, och så att du enkelt kan springa upp i mindre kvarter utifall någon skulle få för sig att springa efter
Citera
2011-05-26, 22:27
Medlem
Hotellfrukostar är ganska lätta att lösa det på. Glid in i hotellet som om du varit ute och lämnat något i bilen. Gå in och käka och gå därifrån. Finns det passerkort till matsalen så är det bara att urskulda sig med att du glömde ditt kort på rummet när någon går ut. Brukar vara mycket folk som går in och ut på större hotell och dä är det svårt och hålla koll på alla för dem som jobbar där.
Citera
2011-05-26, 22:34
Medlem
Det ser ju dummare ut om man springer ut i full fart än om man bara går lite lugnt ut. Är det någon som frågar vafan du håller på med så är det ju bara och säga att du skulle ut och ta en cigg eller nåt.

Kolla bara om det inte är nån servetris närma dig och sen så går du bara ut. De tror jag nog är bäst !
Citera
2011-05-26, 22:56
Medlem
Madgunners avatar
Jag har bara gjort en springnota. Hade bråttom då jag skulle träffa vänner. När jag beställde mat och en öl så sa jag att jag hade bråttom och ville ha in notan på en gång. - Visst fick jag höra.

Maten dröjde bra länge och ingen nota. Så bad om den när maten kom. Jodå hon hämtar. Ingen nota kom. Sedan var hela personalen borta. Åt upp och drack upp och försökte hitta någon men fanns ingen. Så tröttnade och gick. Dom fick skylla sig själva
Citera
2011-05-26, 23:02
Medlem
banditen--s avatar
Ska till Berlin och förlora springnota oskulden, någon restaurang som är värd att ta risken på?
Citera
2011-05-26, 23:17
Medlem
GlennGlenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banditen--
Ska till Berlin och förlora springnota oskulden, någon restaurang som är värd att ta risken på?

Nej men fan gör inte det. Det är mycket möjligt att det är servitrisen/servitören som får stå för din nota om du väljer att skita i det. Vips där rök den dagslönen.

Men eftersom att du ändå frågar skall jag ge dig tips.. Haha..
Uteservering som inte är särskilt överbevakad är ett bra alternativ. Beställ tre rätters, ät upp de två första rätterna, sedan dra. För personalen förväntar ju sig att du skall stanna och käka efterrätten. Sitter du inomhus så låtsas gå ut och röka. Det skall vara så stressigt som möjligt på restaurangen för att det inte skall märkas. Då har inte personalen lika mycket tid att tänka på om du drar eller inte. Inte heller kubba efter dig som en idiot om du får för dig att dra rushen, jag hade aldrig pallat det iallafall.
Kan ju säga som såhär att oftast har man bra koll på vilka som betalat och inte och man har bra koll på sina gäster, många som försökt att bara trampa ut men kan säga att 70-75% misslyckas. Men det är inte direkt så att man behövt jaga dem(har iof hänt min kollega, haha), de man missar är bara de man missar om det är alldeles för stressigt. Jag personligen har aldrig varit med om en sådan situation dock.

Hur som helst, jag råder dig att inte göra det. Det blir ett jävla massa extra jobb för servitören/servitrisen som hade hand om dig. Som sagt mycket möjligt att hon personligen får betala för ditt kalas och det är ju förjävla elakt, möjligtvis riskerar hon sitt jobb också. Samtal med chefen osv. Inget kul... Så tänk över det en extra gång om det är värt det för att du skall få din lilla adrenalinkick.
Citera
2011-05-26, 23:20
Medlem
Softis...s avatar
Se helst till att sätta dig vid ett bord nära dörren. Be om notan och när du fått den och servitören gått ut i köket eller liknande så går du lugnt och stilla ut. De som arbetar på restaurangen kommer att tro att du har lagt pengar på bordet och lär inte misstänka att du smiter.

Jag har själv råkat ut för en lite rolig springnota. Det var en tjej och en kille som åt och drack gott. De gjorde precis som jag beskrev ovan och därför missstänkte jag inget när jag såg dem gå. Jag blev rätt sur, även om det inte drabbade min egen ekonomi direkt.

Två veckor senare var jag ute och åt på en lite finare restaurang med min tjej. Plötsligt upptäcker jag killen och tjejen, som smet från notan, ett par bord bort tillsammans med två äldre par. Jag gick fram och knackade killen på axeln och sade med hög röst – ”-Du smet från notan”. Han vände sig om och när han såg mig blev han högröd i ansiktet. Tydligen var det deras föräldrar som satt vid bordet, och det var första gången de träffades tillsammans med det nyblivna paret. Killen kom senare förbi restaurangen och betalade, bad om ursäkt, och gav en hel del dricks.

Edit: Håller med GlennGlenn. Gör det inte, då det finns restauranger där servitören får betala springnotan ur egen ficka.
Senast redigerad av Softis... 2011-05-26 kl. 23:36.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in