Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-05-26, 21:55
  #1
Medlem
myrkott88s avatar
Eva Svensson är en göteborgsprofil som i lokalpressen brukar hyllas som en driftig entreprenör, ofta med epitet som "Cafédrottningen". Detta på grund av att hon äger vad som känns som majoriteten av alla fik i Göteborg, till exempel klassikern Evas Paley på Avenyn, Fröken Olssons bakom NK och Condeco som är en kedja bestående av ungefär 200 caféer utspridda över stan. Alla ställen är själlösa, omysiga, dyra och använder taskiga råvaror. Hon är ökänd för sin personalpolitik som innebär att hon sparkar folk för småsaker, eller för att de engagerat sig fackligt. Minns en kompis som jobbade på ett av hennes ställen, han fick inte ens reda på att han blev kickad.

På sistone har GT skrivit flera artiklar om anställda som blivit sparkade:

http://gt.expressen.se/nyheter/1.150...e-fick-sparken
http://gt.expressen.se/nyheter/1.150...e-fick-sparken
http://gt.expressen.se/nyheter/1.151...ra-vad-de-vill

Eva ger svar på tal med ett förvirrat resonemang som verkar gå ut på att man inte borde jobba på kafé om man inte ger kunderna samma service som man ger till offer för naturkatastrofer:

http://gt.expressen.se/nyheter/1.151...r-ar-viktigast

En poet(?) har bloggat om sin tid på ett av hennes kaféer:

http://tiometeroverhavet.blogspot.co...portsavenyn+39

Ett blogginlägg, jag länkar det enbart för kommentarernas skull:

http://www.goteborgnonstop.se/2011/0...fedrottningen/

Så vad vet ni om haggan? Jag hoppas på lite saftigt skvaller!
Citera
2011-05-27, 00:40
  #2
Medlem
pacemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myrkott88
Eva Svensson är en göteborgsprofil som i lokalpressen brukar hyllas som en driftig entreprenör, ofta med epitet som "Cafédrottningen"...

Visst, hon ar pa satt och vis en intressant person med kontroversiell personalpolitik. Fast du far nog fler svar om du kallar henne for sitt riktiga namn.

Eva Olsson, inte Svensson.
Citera
2011-05-27, 00:55
  #3
Medlem
frigolitpannas avatar
Vad är det för service man får på Condecco eller något annat av hennes ställen?
Har aldrig märkt av den...De fåtal gånger jag varit där.
På Condecco går människor som tror dom är balla, knappast för att få service eller gott kaffe...

Hård personalpolitik kan tyckas, men o andra sidan kan hon som chef behandla sina anställda som hon vill(nästan) utan att facket eller några andra kan göra något...
Citera
2011-05-27, 10:41
  #4
Medlem
Remloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av myrkott88
Ev Hon är ökänd för sin personalpolitik som innebär att hon sparkar folk för småsaker, eller för att de engagerat sig fackligt. Minns en kompis som jobbade på ett av hennes ställen, han fick inte ens reda på att han blev kickad.


Det där är gammal skåpmat, men visst är tanten känd för att vara hård.
Har hört folk kickas på lösa boliner också. Personligen minns jag bara en kompis som jobbade för henne - många år sen nu - och Eva tyckte tjejen såg blek ut och tyckte att hon skulle gå och sminka sig. Det var väl det värsta, så sätt.

Alltså, jag tycker så här: Hon bedriver en rörelse och har rätt att ställa krav på sin personal. Frågan är om tanten går över gränsen eller om det är oduglingar som lipar runt i pressen. Tror det kan vara både och.
Det är exakt samma krav på väldigt många andra krogar, arbetsrätten är satt ur spinn i krogmiljöer relativt ofta. Att tuffa krav ställs i restaurangmiljöer är inget nytt. Men de mindre kommer inte ut i pressen i samma utsträckning och jag vet att media hade kunnat göra stora gräv inom detta ämne, generellt. Slavlöner, obetald övertidsersättning, ingen OB, 15-timmars pass på schemaläggningar, ingen betalning vid sjukdom osv. Allt det förekommer varje dag men det skiter folk i. De som står ut med det där under en längre tid vinner positioner och blir etablerade som pålitlig och engagerad personal. Lite 40-tal över det.

Just gällande ES har hon taskigt rykte som chef. Det borde hon själv fundera på att förbättra, så hon lyckas attrahera den vakna personalen och slippa anställa gymnasiekids.

Edit: Delar av det där var OT, sorry.
__________________
Senast redigerad av Remloff 2011-05-27 kl. 10:52.
Citera
2011-06-17, 18:58
  #5
Medlem
tyuis avatar
jag jobbar pa Paley just nu, och det ar fan inte roligt.
Citera
2011-06-18, 00:10
  #6
Medlem
LemPicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tyui
jag jobbar pa Paley just nu, och det ar fan inte roligt.

Kan du utveckla lite?
Citera
2011-10-22, 11:05
  #7
Medlem
tyuis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LemPica
Kan du utveckla lite?

Sorry for att det drojt, jag jobbar inte dar langre, men ifall du fortfarande ar intresserad;

SKITloner, aven om man ar ansvarig sa ar det ca 3 spann extra i timman, allting ar trasigt, eller haller pa att ga sonder, smutsigt, snalt (kop en macka for 55 spann och fa 4 strimlor kyckling pa den) - ravarukostnaden ar jattelag sa hon tjanar MULTUM pa allt hon saljer (kanelbulle 3 kr --> 24 kr for kunden), har alla mojliga trix for att allt ska se ut som att det ar mycket men det ar bara yta - t.ex kopparna ar stora men det ar for att dom ar hoga och har jattetjocka vaggar, sa dom innehaller nastan ingenting. Sedan far vi order om att bara fylla upp till 2 cm nedanfor kanten. Ingen ac pa sommaren eller varme pa vintern, det ar antingen sa varmt att svetten rinner (pa kunderna ocksa) eller sa far man ga med extra trojor. Arbetsklader och skor far man kopa sjalv (forutom paley-t-shirt) vilket kostar da jobbet ar slitsamt och klader och skor standigt behover bytas. Rast far man ta i man av tid, men eftersom Eva valjer att ha mindre an minimum personal sa far man antingen skita i det eller sa far dom som jobbar kvar ta skiten fran kunderna. I could go on forever.
Citera
2011-10-22, 11:44
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av myrkott88
Eva Svensson är en göteborgsprofil som i lokalpressen brukar hyllas som en driftig entreprenör, ofta med epitet som "Cafédrottningen". Detta på grund av att hon äger vad som känns som majoriteten av alla fik i Göteborg, till exempel klassikern Evas Paley på Avenyn, Fröken Olssons bakom NK och Condeco som är en kedja bestående av ungefär 200 caféer utspridda över stan. Alla ställen är själlösa, omysiga, dyra och använder taskiga råvaror. Hon är ökänd för sin personalpolitik som innebär att hon sparkar folk för småsaker, eller för att de engagerat sig fackligt. Minns en kompis som jobbade på ett av hennes ställen, han fick inte ens reda på att han blev kickad.


Är det verkligen riktigt att hon har 200 kaféer i Göteborg?
Citera
2011-10-22, 11:56
  #9
Medlem
jellesis avatar
Hmmm, jag brukar alltid gå till 'condeco eller Eva's, men det verkar som det är dags att byta ställe.
Citera
2011-10-23, 00:18
  #10
Medlem
Världsberömd i göteborg för oprofessionell och vidrig personalpolitik.
En tidigare flickvän sa upp sig efter två veckors anställning...
Citera
2011-12-18, 15:01
  #11
Medlem
Intervju i gt idag
http://gt.expressen.se/nyheter/1.265...yckliga-gaster

Växer ganska bra som det verkar
Citera
2011-12-18, 15:12
  #12
Medlem
soers avatar
Det är ju ytterst ovanligt att föda barn vid 52. Jag trodde först de hade adopterat men i intervjun står ju faktiskt att hon var gravid. Men är det fråga om en äggdonation då eller har kärringen inte gått igenom klimakteriet än?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback