2011-05-26, 21:21
Medlem
Imbapwnn00bs avatar
Hej FB!

Idag var jag i en lågstadiegympasal, och tänkte för mig själv: Tänk vad liten denna sal är, hur kunde man tycka att den var så stor när man var liten?

Då började jag fundera. Kanske är det så att "storheten" av dem man upplever är direkt beroende av hur stor man är själv. Ex: en 2 meter lång man upplever ett rum/hus/bil HÄLFTEN så stort som ett barn som är 1 meter hög.

Eller, så kan det vara så att man upplever allt så stort när man är så liten är just för att man är barn, att hjärnan inte är utvecklad helt på något ställe, men vad vet jag.

Vad tror ni?

(var inte helt säker på var att posta, mod får gärna flytta)
Senast redigerad av Imbapwnn00b 2011-05-26 kl. 21:29.
Citera
2011-05-26, 21:26
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ex: en 2 meter lång man upplever ett rum/hus/bil DUBBELT så stort som ett barn som är 1 meter hög.

Du menar väl att en man på 2 m upplever rummet HÄLFTEN så stort som ett barn på 1 m?
Citera
2011-05-26, 21:28
Medlem
Pressuredrops avatar
Kul tanke, har också chockerats av detta när man kommer tillbaka till ställen där man vistades som barn.

Men jag tror att saker upplevs större då man är yngre just för att hjärnan fungerar annorlunda.

Dock är det klart att ögonens position ( om du är lång, står på styltor eller är kort t.ex.) spelar roll när man avgör hur stort någonting är.
Citera
2011-05-26, 21:29
Medlem
Imbapwnn00bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Du menar väl att en man på 2 m upplever rummet HÄLFTEN så stort som ett barn på 1 m?

Tack så mycket, det var precis vad jag menade.
Citera
2011-05-26, 21:31
Medlem
Imbapwnn00bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pressuredrop
Dock är det klart att ögonens position ( om du är lång, står på styltor eller är kort t.ex.) spelar roll när man avgör hur stort någonting är.

Intressant tanke: Hur skull ett barn uppleva ex. gympasalen om det fick stå på styltor och bli dubbelt så lång? Hälften så stort?
Citera
2011-05-27, 18:14
Medlem
Croissantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imbapwnn00b
Intressant tanke: Hur skull ett barn uppleva ex. gympasalen om det fick stå på styltor och bli dubbelt så lång? Hälften så stort?

Nej absolut inte, skulle du uppleva ett rum som mindre om du hängde i taket(alternativt stå på kryckor så långt upp) gentemot om du stod på backen?

Det jag däremot tror du menar är detta:

Varje människor uppskattar storleken på objekten relativt dig, därför så uppfattar en väldigt stor människa en stol som mindre än om en dvärg skulle titta på stolen, och detta håller jag med om.
Senast redigerad av Croissanten 2011-05-27 kl. 18:21.
Citera
2011-05-27, 21:14
Medlem
Fan detta stog ju i aftonbladet idag, JA, vi uppfattar storlekar relativt efter våran egen kropp.
Citera
2011-05-28, 00:22
Medlem
Well, om något är litet eller stort refererar du väl till din egen kropp? T.ex en säng som är stor för dig kan vara liten för en grovt överviktig person, för att han har större massa än vad du har. Om en liten person är i ett rum, så borde väl allt kännas större med tanke på din egen massa och synvinkeln du har.
Citera
2011-05-28, 03:24
Medlem
Ptja, det håller nog inte. Om jag ställer mig på en stol inne i en gympahall, inte fan ser den mindre ut då? Kankse är ett samspel mellan den outvecklade hjärnan samt din hyptoes, så kankse, eller nä.
Citera
2011-05-28, 21:38
Medlem
Läste häromdagen i sydsvenskan om en forskargrupp som hade byggt någon rigg som fick försökspersoner att känna sig lika stora som dockor. Orkar inte förklara hur det gick till men slutsatsen var iaf att man inte har något absolut uppskattning för storlekar så därför är allting dubbelt så stort om man är hälften så stor.

Stämmer bra överens med hur stort man tyckte allt var när man var liten.
Citera
2011-05-28, 21:42
Moderator
impieteers avatar
http://www.cisionwire.se/karolinska-...docka,c9124210
Citat:
Föreställ dig att du under din sömn krymps till en barbiedockas storlek. När du sedan slår upp ögonen, kommer du då att uppleva att dig själv som pytteliten eller att du vaknar i en enorm värld befolkad av jättar? Forskare vid Karolinska Institutet har tagit reda på svaret.

Vår uppfattning av storlekar och avstånd runtomkring oss uppstår enligt läroböckerna genom att hjärnan tolkar olika ledtrådar i synintrycken, exempelvis föremålens storlek på näthinnan och deras rörelsemönster i synfältet. En del forskare har hävdat att också den egna kroppen påverkar vår uppfattning av omvärlden, så att exempelvis långa personer upplever avstånd som kortare. Det har dock inte funnits något sätt att testa hypotesen experimentellt – förrän nu.

Henrik Ehrsson och hans kollegor vid Karolinska Institutet har i tidigare forskning lyckats skapa illusionen av att byta kropp med andra människor eller dockor (se tidigare pressmeddelande). Nu har de använt tekniken för att skapa illusionen av att ha en mycket liten kropp, en barbiedocka, respektive mycket stor kropp, en fyra meter hög docka. Resultaten, som publiceras i den vetenskapliga onlinetidskriften PLos ONE, bevisar för första gången att den egna kroppens storlek spelar stor roll för hur det omgivande rummet uppfattas.

– När man jätteliten upplever man världen som enorm, och vice versa, säger Henrik Ehrsson som har lett studien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in