2011-05-26, 19:36
Medlem
Allt för mycket fokus på kvinnors förtryck i samhället!
Män blir också förtryckta i samhället (även om det inte är lika gravt) och om vi ska komma någonstans i diskussionen om könsroller och förtryck tycker jag att det förtjänar lika mycket uppmärksamhet som feminism.

http://en.wikipedia.org/wiki/Masculism
http://sv.wikipedia.org/wiki/Maskulinism

Till alla feminister som kommer bli galna när dom ser det här: Det är inte min avsikt att underminera feminism på något sätt!
Citera
2011-05-26, 21:05
Medlem
FrasseFloyds avatar
Namnet kan faktiskt ses över. Jag föreslår faktiskt att "genus" inkluderas, eftersom det är termen som används. Jag tolkar att det är tänkt att man i forumdelen ska diskutera feminism, jämställdhet, likabehandling (mellan könen), sexism och genusteori.

Feminism & jämställdhet är förvisso ett bra namn, eftersom det visar vad forumet innehåller, men vi ser också att begreppet genus och allt som hör det till också diskuteras i ganska stor utsträckning.

Att inkludera "genus" i namnet vore på intet sätt att ta ställning för teorierna, utan bara att möta den verklighet som vi ser i samhällsdebatten och då givetvis även här på Flashback.
Citera
2011-05-27, 00:50
Bannlyst
Genusfrågor och jämställdhet eller nåt liknande kanske eller bara genus och jämställdhet?
Citera
2011-05-27, 02:02
Medlem
Japp, ovanstående funkar också. Egentligen är jag bara lite irriterad på den ensidiga fokusen på feminism. Feminister förespråkar ett könsneutralt språk och säger att det är fel att det heter "Talman" osv. men att ha ett ord som feminism för att representera jämställdhet går bra?
Citera
2011-05-27, 02:27
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshwound89
Japp, ovanstående funkar också. Egentligen är jag bara lite irriterad på den ensidiga fokusen på feminism. Feminister förespråkar ett könsneutralt språk och säger att det är fel att det heter "Talman" osv. men att ha ett ord som feminism för att representera jämställdhet går bra?
Jag har velat göra ett inlägg i tråden sen den skapades men har inte kunnat formulera mig. Håller med om att det är helt fel att ha feminism som ett representativ för jämställdhet. Kan inte bara forumet heta jämställdhet & genusfrågor?
Citera
2011-05-27, 02:30
Medlem
negerbarns avatar
Bra förslag med ett namnbyte, då feminism mer och mer genom åren förknippas med kvinnor som försöker vinna över män, snarare än jämställdhet. Dock ser jag helst att varken feminism eller maskulinism finns med i namnet, utan hellre något helt könsneutralt så som "genus" eller "genusfrågor"

Att dela in det i Maskulinism och Feminism grundar för krig mellan de två könen får jag en bestämd känsla av...
Citera
2011-05-27, 09:13
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Jag har velat göra ett inlägg i tråden sen den skapades men har inte kunnat formulera mig. Håller med om att det är helt fel att ha feminism som ett representativ för jämställdhet. Kan inte bara forumet heta jämställdhet & genusfrågor?

Ja det låter riktigt bra, det blir lite krystat om man krånglar till namnet för mycket.
Citera
2011-05-27, 12:04
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yori
Genusfrågor och jämställdhet eller nåt liknande kanske eller bara genus och jämställdhet?
Ypperligt förslag tycker jag. Åsiktsneutralt och informativt!
Citera
2011-08-31, 23:28
Bannlyst
Feminism men inte Maskulinism.

Varför har vi ett forum för feminism men inte för maskulinism? Nu tycker jag att det är lite ojämställt här!

Att diskutera mäns rätt i samhället är ju väldigt politiskt inkorrekt och skulle passa bra här på flashback. Vi har minst lika mycket att klaga över som tjejerna har. Ordet maskulinism borde i alla fall smygas in i kategorin "Feminism och jämställdhet" så att det blir "Feminism, maskulinism och jämställdhet".
Citera
2011-08-31, 23:29
Bannlyst
Har också tänkt på detta. Jag vill ha det forumet mest som en principsak. Flashback är ändå ett ställe där man ska kunna diskutera allt.
Citera
2011-08-31, 23:33
Medlem
HolyCraps avatar
Ett forum för Manschauvinism hade varit schysst.
Citera
2011-08-31, 23:38
Medlem
crillecrilles avatar
https://www.flashback.org/sok/feminism+j%C3%A4mst%C3%A4lldhet?f=29
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto