2013-03-19, 20:07
Medlem
Buffelo Balls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr-money
Sant.

Ontopic: vi normala människor måste ta tillbaka "jämställt" från dessa fenimister som anser att de har ensamrätt på det.

Så dela upp det i dessa tre grenar så får vi se vilka som vill förtrycka kvinnor, förtrycka män eller som inte vill förtrycka nån

Kanske lika bra att utesluta dina två första alternativ, då varken kvinnohatare eller manshatare skulle anse att de vill förtrycka någon... Ett diskussionsforum som kallas: Vi som inte vill förtrycka någon

Det skulle säkert gynna alla som påstår sig vara "normala"
Citera
2013-03-20, 02:10
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffelo Ball
Vill man diskutera jämställdhet utan alla tröttsamma diskussioner om kvinnor som hatar män osv - varför inte ändra till Forumet för/emot Jämställdhet.

Ett forum där man diskuterar jämställdhet (och inget annat) kan väl knappast reta upp vare sig manshatare eller kvinnohatare
Eller varför inte ge den ett mer beskrivande och ärligt namn;
Kvinnohatarnas slaskhink..

Det är ju patetiskt att låtsas att det skulle handla om något annat eller ha någon annan ambition faktiskt.
Citera
2013-03-20, 16:41
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Visst skulle man kunna skjuta in något om Genus eller genusfrågor i forumbeskrivningen, men frågan är om det verkligen skulle ha någon inverkan på själva debatten i forumet.

Som jag tror jag sagt tidigare: Feminismen är en politisk rörelse som genomsyrar samhället och en diskussion för och emot dess idéer är en viktig del av samhälldebatten. Att denna debatt på forumet ofta inte är så kvalitativ man kunde önska och att det tyvärr är så att företrädare och försvare av feminismen inte tycker debattklimatet med dettas sedvanliga höga Flashbacktonläge passar dem och är meningsfullt är en annan sak.

Feminism bör alltså i alla händelser fortsätta finnas med i forumbeskrivningen. Min personliga åsikt är att diskussioner om genusfrågor gör intimnt tillsammans med diskussioner om feminism och att det därför är redundant att lägga till något om genusfrågor i forumbeskrivningen.
Citera
2013-03-20, 17:48
Medlem
Rois avatar
Ska vi plocka bort "Feminism" ur titeln tror jag vi behöver något som talar om att det handlar om jämställdhet mellan könen.

Angående "genus" så hade jag gära sett någon slags uppdelning mellan rent faktamässiga och politiska frågor. Ett underforum med namnet "Könsskillnader och genusvetenskap" kanske?
Citera
2013-03-20, 20:31
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Visst skulle man kunna skjuta in något om Genus eller genusfrågor i forumbeskrivningen, men frågan är om det verkligen skulle ha någon inverkan på själva debatten i forumet.

Som jag tror jag sagt tidigare: Feminismen är en politisk rörelse som genomsyrar samhället och en diskussion för och emot dess idéer är en viktig del av samhälldebatten. Att denna debatt på forumet ofta inte är så kvalitativ man kunde önska och att det tyvärr är så att företrädare och försvare av feminismen inte tycker debattklimatet med dettas sedvanliga höga Flashbacktonläge passar dem och är meningsfullt är en annan sak.

Feminism bör alltså i alla händelser fortsätta finnas med i forumbeskrivningen. Min personliga åsikt är att diskussioner om genusfrågor gör intimnt tillsammans med diskussioner om feminism och att det därför är redundant att lägga till något om genusfrågor i forumbeskrivningen.
Det fetade - jag kan bara instämma i det.

Skall rubriken ändras så är väl initialförslaget - Feminism, maskulism och jämställdhet - det bästa hittills..

Dock ... jag personligen ställer mig ju frågande till vad "maskulism" skall stå för egentligen, då det inte finns någon uttalad ideologi eller rörelse bakom detta uttryck utan mest känns som ett hittepå ord för att uppnå någon form av jämnvikt i rubriken eller nåt ditåt.
Citera
2013-03-20, 20:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Ska vi plocka bort "Feminism" ur titeln tror jag vi behöver något som talar om att det handlar om jämställdhet mellan könen.

Angående "genus" så hade jag gära sett någon slags uppdelning mellan rent faktamässiga och politiska frågor. Ett underforum med namnet "Könsskillnader och genusvetenskap" kanske?
Fast "genuspolitiska frågor" - vad är det?

Är det inte feminism/mansfrågor alternativt jämställdhet du talar om då?
Citera
2013-03-20, 21:30
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast "genuspolitiska frågor" - vad är det?

Är det inte feminism/mansfrågor alternativt jämställdhet du talar om då?
Har inte nämnt några "genuspolitska frågor". Vad jag vi ha är ett utrymme för ickepolitiska "genusfrågor".

Dock är det något off topic för den här tråden.
Citera
2013-03-20, 23:32
Medlem
Sunners avatar
Det är väl inget större fel på det nuvarande namnet egentligen? Bara för att forumet heter som det gör så antyds det ju inte att feminism och jämnställdhet är samma sak, namnet talar helt sonika om att det är ett forum där man diskuterar två relaterade men för den delen inte ekvivalenta politiska ämnen. Om det nu finns någon "maskulinism-rörelse" i Sverige så kan väl den få vara med på ett hörn, även om jag tvivlar på att det finns någon sådan som är värd att kallas rörelse.
Citera
2013-03-20, 23:40
Medlem
Buffelo Balls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Eller varför inte ge den ett mer beskrivande och ärligt namn;
Kvinnohatarnas slaskhink..

Det är ju patetiskt att låtsas att det skulle handla om något annat eller ha någon annan ambition faktiskt.

Som det ser ut idag, har du en poäng. Men jag utgår ifrån att TS vill diskutera en förbättring
Citera
2013-03-20, 23:53
Medlem
Buffelo Balls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson

Vill man diskutera jämställdhet är Feminism en högst adekvat rubrik. Vill man diskutera genus är det inte alls lika självklart att fokus skall vara jämställdhet.
Citera
2013-03-20, 23:58
Medlem
Buffelo Balls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roi

Håller med! Just därför kanske det räcker med Jämställdhet, för att slippa alla diskussioner om kvinnohatare och manshatare!

Citat:

Eller bara: Varför värderar vi olika kön på olika sätt?
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in