2004-10-15, 10:51
Medlem
Pratade igår med en arbetskamrat om att han sett norrlänningar och folk som bor uppe ilandet att när dom dricker kaffe så häller dom kaffet från muggen till fatet och sedan dricker kaffet från fatet... Han sa at det heter att man dricker kaffesump!

Jag kom ihåg att jag sett min mormor och morfar göra på samma sätt då dom dricker kaffe...

Vad har ni för erfarenhet av detta konstiga(?) beteende?

Jag tycker det är helsjukt...
Citera
2004-10-15, 11:07
Medlem
styriskas avatar
Min farmor gjorde så och hon sa att det var för att kaffet var för varmt.Själv har jag aldrig provat för jag dricker alltid kaffe ur mugg.
Citera
2004-10-15, 11:19
Medlem
mahutma_homos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentso
Pratade igår med en arbetskamrat om att han sett norrlänningar och folk som bor uppe ilandet att när dom dricker kaffe så häller dom kaffet från muggen till fatet och sedan dricker kaffet från fatet... Han sa at det heter att man dricker kaffesump!

Jag kom ihåg att jag sett min mormor och morfar göra på samma sätt då dom dricker kaffe...

Vad har ni för erfarenhet av detta konstiga(?) beteende?

Jag tycker det är helsjukt...

det är väl samma personer som envisas att dricka "på bit"? Man kör in en speciell på-bit-socker-bit i munnen. sen sörplar man kaffet genom biten.
Citera
2004-10-15, 11:21
Medlem
Renegades avatar
Det är gammal tradition och kallas oftast för att dricka "kaffe på fat", precis vad det är frågan om.

Det är även upphovet till att dricka kaffe på bit. Man hällde över lite hett kaffe på fatet, och silade det genom den (då) dyrbara sockerbiten. Poängen var att det svalnar snabbare och man får mer smak av ljummet än hett kaffe. Det ansågs inte särskilt fint då, och gör det än mindre idag...
Citera
2004-10-15, 11:58
Bannlyst
Fint är det kanske inte, men det är det rätta sättet att dricka kaffe (eller vilken dryck som helst) om man vill få ut maximal smak. Varför tror ni att whisky- och kaffeprovare smakar med en stor, platt sked? Jo, för att ju mer luft som kommer i kontakt med vätskan, desto fler doftämnen kan frigöras, och desto mer smakar drycken.

Det är samma princip som när man luftar ett vin. Om man bara drar ur korken så händer det ingenting (har för mig att det var i Systembolagets tidning det stod att det då tar över 24 timmar för vinet att luftas), men häller man över vinet i en vid karaff så går det fort.
Citera
2004-10-15, 12:45
Medlem
mahutma_homos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Fint är det kanske inte, men det är det rätta sättet att dricka kaffe (eller vilken dryck som helst) om man vill få ut maximal smak. Varför tror ni att whisky- och kaffeprovare smakar med en stor, platt sked? Jo, för att ju mer luft som kommer i kontakt med vätskan, desto fler doftämnen kan frigöras, och desto mer smakar drycken.

Det är samma princip som när man luftar ett vin. Om man bara drar ur korken så händer det ingenting (har för mig att det var i Systembolagets tidning det stod att det då tar över 24 timmar för vinet att luftas), men häller man över vinet i en vid karaff så går det fort.

min mamma har lärt mig att man inte ska grisa med maten. koppar är till för att drickas ur.
Citera
2004-10-15, 18:40
Medlem
Nomen Nescios avatar
DN hade nyligen en artikel om detta:
Att fatsörpla kaffe ansågs fint på sjuttonhundratalet men i takt med att seden spreds till vanligt folk, började finfolket förakta vanan. En stor del av allmogen sörplade dock långt in på sextiotalet då kokning ännu var det vanligaste sättet att tillaga kaffe.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=548&a=326454
Citera
2004-10-16, 01:34
Medlem
Wiseguys avatar
Jag tycker inte att man ser eller hör inte talas om det så ofta nuförtiden, men när jag var liten och var hos min mormor ovanför Lycksele gjorde alla det.
Tyckte att det verkade konstigt, efterssom jag aldrig sett det hemma i Umeå.
Det måste dessutom blivit som att dricka gammal kall-sump

Nuförtiden dricker väl dom flesta kaffe på "normalt" vis.
Citera
2004-10-16, 03:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Wiseguy
Nuförtiden dricker väl dom flesta kaffe på "normalt" vis.
Nej. Nuförtiden smuttar alla på latte eller en dubbel non-fat de-caf moccha frappuccino som smakar vanilj och kanel. Det där att kaffe skall smaka kaffe glömde man bort någon gång i slutet av 80-talet.
Citera
2004-10-16, 12:15
Medlem
Agent Coopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Nej. Nuförtiden smuttar alla på latte eller en dubbel non-fat de-caf moccha frappuccino som smakar vanilj och kanel. Det där att kaffe skall smaka kaffe glömde man bort någon gång i slutet av 80-talet.

Min morfar kan sitta en hel dag med att "karva" till en sockerbit som sitter som gjuten i munnen! Sedan envisas han med att dricka det på fat, med socker mellan framtänderna!
Ja han är norrlänning!
Citera
2004-10-20, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agent Cooper
Min morfar kan sitta en hel dag med att "karva" till en sockerbit som sitter som gjuten i munnen! Sedan envisas han med att dricka det på fat, med socker mellan framtänderna!
Ja han är norrlänning!

hur stora gluggar mellan framtänderna har killen om han får in en sockerbit mellan dom?
Citera
2004-10-20, 22:13
Medlem
Agent Coopers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av axelpaxel
hur stora gluggar mellan framtänderna har killen om han får in en sockerbit mellan dom?

Jag tror du vet vad jag menar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in