• 1
  • 2
2011-05-26, 14:57
Medlem
Skittjacks avatar
Har fått utskrivet propavan pga att jag har svårt att somna. Läkaren sa att jag skulle ta dem 30-60 min innan jag lägger mig men det verkar inte som att jag hur som helst somnar förrän efter två timmar.
Har därför tänkt att börja ta dem två timmar innan jag lägger mig men problemet är att jag jobbar natt så två timmar innan jag ska lägga mig är jag fortfarande kvar på jobbet. Första och andra dagen jag tog dem (tror jag är på fjärde dagen nu) så var jag ganska så groggy när jag vaknade.. kändes som att jag hade rökt hasch i ett helt dygn typ. Min fråga är ifall jag får samma "groggy känsla" på jobbet ifall de börjar verka medan jag är kvar där eller ifall dåsigheten bara förekommer ifall man sovit och sen vaknar.
Citera
2011-05-26, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skittjack
Har fått utskrivet propavan pga att jag har svårt att somna. Läkaren sa att jag skulle ta dem 30-60 min innan jag lägger mig men det verkar inte som att jag hur som helst somnar förrän efter två timmar.
Har därför tänkt att börja ta dem två timmar innan jag lägger mig men problemet är att jag jobbar natt så två timmar innan jag ska lägga mig är jag fortfarande kvar på jobbet. Första och andra dagen jag tog dem (tror jag är på fjärde dagen nu) så var jag ganska så groggy när jag vaknade.. kändes som att jag hade rökt hasch i ett helt dygn typ. Min fråga är ifall jag får samma "groggy känsla" på jobbet ifall de börjar verka medan jag är kvar där eller ifall dåsigheten bara förekommer ifall man sovit och sen vaknar.

Propavan är ett rävgift,
som har spelat ut sin roll i psykiatrin.

Medicinen är ett effektivt sömnmedel,
men biverkningarna är omänskliga.

Det finns moderna läkemedel,
som hjälper mot dålig sömn.

Stövel-Anders
Citera
2011-05-26, 16:07
Medlem
auto607989s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skittjack

Tog mig flera månader innan "bakiströttheten" försvann. Jag tar ALLTID mina Propavan minst 2 timmar innan jag lägger mig.

mvh
Citera
2011-05-26, 16:19
Medlem
RYmdskunkens avatar
Jag förstår inte varför läkare envisas med att skriva ut sömnpiller till folk som bara har svårt med insomning.

propavan kan verka som du också skriver, flera timmar efter att man vaknat och då vill man absolut inte vara borta oftast.
kan rekomendera en insomnings tablett tex stilnoct.
Senast redigerad av RYmdskunken 2011-05-26 kl. 16:22.
Citera
2011-05-26, 22:39
Medlem
Fjantooomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RYmdskunken
Jag förstår inte varför läkare envisas med att skriva ut sömnpiller till folk som bara har svårt med insomning.

propavan kan verka som du också skriver, flera timmar efter att man vaknat och då vill man absolut inte vara borta oftast.
kan rekomendera en insomnings tablett tex stilnoct.
Problemet med Stilnoct och även Imovane är att de på sikt är beroendeframkallande. De kan tas vid enstaka tillfällen, men om man tar dem flera dagar i rad märks att effekten blir sämre. Starkare dos kan krävas och på sikt blir man beroende.

Propavan är inte kemiskt beroendeframkallande, men har mycket lång halveringstid, 8 timmar tror jag. Och obehagliga biverkningar som myrkrypningar och dåsighet som sitter i.
Senast redigerad av Fjantooomen 2011-05-26 kl. 22:41.
Citera
2011-05-26, 22:56
Medlem
Isets avatar
Fick ursprungligen propavan när jag var gravid och hade problem med att jag vaknade mycket på nätterna (insomningen fixade jag själv). Då funkade den väldigt bra,även fast jag var "dagen efter" fram till lunch. För insomningsbesvär är den förjävlig och ska undvikas. Drick ett glas vin istället, hjälper nog bättre.
Citera
2011-05-26, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stövel-Anders
Propavan är ett rävgift,
som har spelat ut sin roll i psykiatrin.

Medicinen är ett effektivt sömnmedel,
men biverkningarna är omänskliga.

Det finns moderna läkemedel,
som hjälper mot dålig sömn.

Stövel-Anders

asch vilket skitsnack. det är ett utmärkt medikament
Citera
2011-05-26, 23:11
Medlem
RYmdskunkens avatar
ja det är inget TS eller någonannan heller för den delen, bör käka dagligen i månader.

dock måste man vara väldigt oaktsam för att lyckas bli beroende tycker jag.
märker man att man måste ta mer för samma effekt bör man ju hålla igen.
Citera
2011-05-27, 20:58
Medlem
fbes avatar
Din läkare missade det som du nu har märkt: Propavan tar ett par timmar innan det slår till...och effekten kan gott och väl sitta i tolv timmar efter intag, så tag den klockan åtta på kvällen.
Citera
2011-05-27, 21:24
Medlem
HarmonicAces avatar
Propavan är populärt att skriva ut då det inte är vanebildande, men det har ett gäng med biverkningar som kan vara knepiga.

Är det just insomningen du har problem med rekomenderar jag Zopiklone (Imovane) 5-7,5mg, det är den bästa insomningstabletten enligt mig.

Men då den har så kort duration är det lite som att "attack" sova, förbereda sig för natten så att allt är färdigt, se'n bom ned pillret, släck lampan och huvudet på kudden. Sedan börjar insomningsvågorna skölja över dig efter ca. 10min. och du somnar förhoppningsvis.

Men, somnar du inte inom 45min- 1h efter intaget av tabletten är det redan försent, Zopiklonet ger dig då väldigt lite hjälp med att somna.

En del av mina patienter gillar Stilnoct (Zolpidem) som har liknande farmakodynamik som Zopiklone, fast ännu kortare halveringstid. Dock vill jag varna för den då folk flippat ut helt på att ta den och helt förlorat omdömmet. En av mina patienter tog 1 10mg Stilnoct och kunde inte somna, gick upp efter 30min och tog en till, vila i 10 min och tog en till, och så en till direkt efter. Då inträdde något som kan vara lite märkligt, men överdoser av dessa ämnen leder inte till sömn, utan snarare amfetaminliknande tillstånd. Han fick också ett stort alkoholsug så han drack upp en flaska whiskey och gick ned på stan och röjde på en pizzeria, hög som ett hus.

Han kom till mig dagen efter och återlämnade de tabletter som var kvar, han var livrädd för dom.

För er som har svårt att sova för att ni inte känner er trötta så rekomenderar jag Mirtazapin (Remeron) som ger en väldigt "gäspig" känsla. Det är i grunden ett antidepressivt läkemedel som har trötthet som biverkan, även bra för de som behöver gå upp i vikt eftersom de stimulerar aptiten.
Citera
2011-05-27, 22:32
Medlem
fbes avatar
Men funkar det med propavan fattar jag inte varför man skall tjata om stilnoct och imovane. Även om man inte blir beroende så tappar de ju i effekt med tiden.
Citera
2011-05-27, 23:13
Medlem
Fjantooomens avatar
Angående Stilnoct, eller Zolpidem, så förutom de effekter som HarmonicAce beskriver, har många klagat på frekventa mardrömmar vid ordinerat intag. Alltså inte överdoser. Dock föredrar en del Stilnoct eftersom de inte ger den bittra smaken i munnen dagen efter som man får av Imovane eller Zopiklon.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in