Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-05-26, 00:18
Medlem
meandmydogss avatar
Nu har jag lessnat ur totalt! Lånade ut pengar till en vad jag trodde god vän sedan 8 år tillbaka,då vännen hade lite trubbel. Dum idiot som jag var så skrev jag dessvärre inget kontrakt! Dock så har jag mycket sparat på mejlen.

Det är ingen stor summa alls igentligen (5000:-) (igentligen mer,då det även vart massa småsummor då och då,men jag var snäll och satte 5000:-,den klumpsumman som lånades) men nu har vännen en sån jävla rutten attityd om jag ens nämner pengarna,så nu har jag lessnat på att vara shysst! Jag har erbjudigt avbetalning,men inte ens det,får bara svar som "men jag kan inte trolla fattar du väll!!" "jag har inte en enda krona över" "finns inte en chans att jag kan betala nu" "bla,bla,bla" men det går bra att "trolla" fram pengar till större lägenhet,fester,bilar m.m. Att h*n dessutom låter så jävla pissig när jag pratar men h*n får mig ännu mer irriterad!

Pengarna är inte mycket pengar,jag vet,men jag vill ha tillbaka varenda öre MINST pga vännens j*vla sätt!

Kan man gå till kronofogden för en sån pass liten summa,eller kostar det mer än vad det smakar?
Citera
2011-05-26, 00:28
Medlem
5000kr kostade det dig att inse att det egentligen inte var din vän!

Sen kan du repa hans bilar som en liten tröst!
Citera
2011-05-26, 06:43
Medlem
Smurfkonto2010s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meandmydogs
Kan man gå till kronofogden för en sån pass liten summa,eller kostar det mer än vad det smakar?

Klart du kan. Det kostar en liten avgift (tror den är på 500 kr) för dig, men allt du betalar åt fogden för att de ska hjälpa dig driva in skulden kan du lägga på skulden. Så om det kostar dig 500 att driva in skulden, är den nya skulden nu på 5.500 för din vän.
Citera
2011-05-26, 07:17
Medlem
meandmydogss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurfkonto2010
Klart du kan. Det kostar en liten avgift (tror den är på 500 kr) för dig, men allt du betalar åt fogden för att de ska hjälpa dig driva in skulden kan du lägga på skulden. Så om det kostar dig 500 att driva in skulden, är den nya skulden nu på 5.500 för din vän.

Hur går man till väga? Har ju inga igentliga bevis mer än våra mejl. Bör jag skriva ut dom och ha med till kronofogden?

Dock så har jag en liten känsla av att "vännen" redan sitter hos dom,och inte bryr sig om det ramlar in lite mer skulder,och skiter i det endå! Förhoppningen är att h*n undvikt kronofogden,och blir nojig och betalar fort.

Men om jag går till kronofogden,får h*n en prick direkt då,eller skickar dom ut inkasso först? Ska jag börja hinta om kronofogden,eller är det det bästa att hålla käften enda tills dom skickar hem ett brev til vännen? Vet att h*n säkert har möjlighet att få fram pengar,så om jag börjar hota med det,säga att innan sista aug ska jag ha pengarna,annars så får du kronofogden på dig! Då kanske jag får pengarna snabbt endå.

Jag är inte intresserad av att ha kvar h*n som vän längre, jag vill ha mina pengar,sen skiter jag i vilket,men det känns fan inte så kul att sätta någon i skiten heller....
Citera
2011-05-26, 07:40
Medlem
Citat:
Hur går man till väga? Har ju inga igentliga bevis mer än våra mejl. Bör jag skriva ut dom och ha med till kronofogden?

Dock så har jag en liten känsla av att "vännen" redan sitter hos dom,och inte bryr sig om det ramlar in lite mer skulder,och skiter i det endå! Förhoppningen är att h*n undvikt kronofogden,och blir nojig och betalar fort.

Men om jag går till kronofogden,får h*n en prick direkt då,eller skickar dom ut inkasso först? Ska jag börja hinta om kronofogden,eller är det det bästa att hålla käften enda tills dom skickar hem ett brev til vännen? Vet att h*n säkert har möjlighet att få fram pengar,så om jag börjar hota med det,säga att innan sista aug ska jag ha pengarna,annars så får du kronofogden på dig! Då kanske jag får pengarna snabbt endå.

Jag är inte intresserad av att ha kvar h*n som vän längre, jag vill ha mina pengar,sen skiter jag i vilket,men det känns fan inte så kul att sätta någon i skiten heller....
Vet inte hur det fungerar med kronofogden så kan inte uttala mig om det, men du ska definitivt stå upp för din sak, gå till honom och säg att antingen så betalar han eller så har du ingen annan utväg än att anmäla saken till kronofogden. Förstår inte riktigt varför du tycker det känns tråkigt att sätta honom i skiten, han verkar ju inte ha någon respekt för dig, vi behöver mindre folk som honom.
Citera
2011-05-26, 11:23
Medlem
Citat:

Börja med att skicka ett mail till din vän där du klargör att du vill ha in pengarna som han är skyldig och fråga om han kommer betala när han har möjlighet. Då lär han svara att han inte kan betala nu men kommer betala sen.

Då har du ytterligare bevisning på att han accepterar att han är skyldig dig pengar, inte världens starkaste men ändå.

Kronofogden kommer skicka ett krav till honom, då får han bestrida det eller betala. Bestrider han det måste du bevisa att han har en skuld till dig. Då kan bankutdrag, mailkonversation osv hjälpa.
Citera
2011-05-26, 11:29
Medlem
MegaSkurts avatar
Han måste väl ha något du kan peka på?

Röker han? Har han några andra laster?

Om ni verkligen är vänner, så bör du kunna fronta honom med att du tycker han är en usel vän som kan spendera xxx kronor varje månad på sin last, men inte börja delbetala en skuld som han haft så länge nu att det faktiskt är omoget att han inte ens funderat på att börja betala tillbaka.

Det borde få honom att skämmas och inse att han faktiskt sviker dig.
Citera
2011-05-26, 15:17
Medlem
meandmydogss avatar
Röker,snusar,festar,köper bilar,lagar bilar,flyttar till större lägenhet m.m. Så ja,jag känner mig REJÄLT bortprioriterad,han hade aldrig ett öre över,men han kan byta upp sig till större lägenhet för x antal hundra mer i månaden (som han hade kunnat betala min skuld med under dessa år) Jag har erbjudit att bara låta han betala en-två hundra i månaden,men dom finns inte,inte betala alls på några månader,för att sedan slänga in en tusenlapp,men nej,han har inte pengar så han överlever själv knappt, nu lessnade jag ur och sa att jag skulle ha pengarna denna månad,men nej,jag var ju dum som inte fattade att han kunde ju inte trolla!

Fick ett erbjudande förra året av en storväxt man som "driver in skulder", jag kan nästan ångra i dag att jag tackade nej,det hade nog kanske satt lite fart på han!
Citera
2011-05-26, 15:23
Medlem
meandmydogss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plogg
Börja med att skicka ett mail till din vän där du klargör att du vill ha in pengarna som han är skyldig och fråga om han kommer betala när han har möjlighet. Då lär han svara att han inte kan betala nu men kommer betala sen.

Då har du ytterligare bevisning på att han accepterar att han är skyldig dig pengar, inte världens starkaste men ändå.

Kronofogden kommer skicka ett krav till honom, då får han bestrida det eller betala. Bestrider han det måste du bevisa att han har en skuld till dig. Då kan bankutdrag, mailkonversation osv hjälpa.

Detta är gjort,har sparat mycket på datorn just pga att jag kan ha det som bevis. Tyvär finns inget bankutdrag,jag hade kontanter efter en försäljning som han fick... Även om jag inte skulle få tillbaka pengarna även fast kronofogden är inblandad,så är endå det viktigaste för mig att se till så han tänker efter och beter sig bättre,mig trampar man fan inte på,jag kommer kontakta kronofogden,då är det upp till han om han vill betala,eller hamna där,för nått mer lär ju göras för att få han att fatta tydligen! Han är inte min vän mera,han har sjunkit rejält i mina ögon pga hans pissiga attityd! 8 års vänskap helt åt helvete!
Citera
2011-05-27, 02:44
Medlem
Citat:
Men om jag går till kronofogden,får h*n en prick direkt då,eller skickar dom ut inkasso först? Ska jag börja hinta om kronofogden?

Om skulden fastställs hos fogden så skickas ett brev ut till honom där han har chans att bestrida skulden vilket i så fall gör att tvisten automatiskt skall avgöras i tingsrätt där du får lägga fram bevis och han får försvara sig. ock som kommer förmodligen tingsrätten vilja att ni kommer fram till en form av förlikning, dvs att komma överrens helt enkelt utan att ta upp tingsrättens tid. Dock så kommer tingdrätten att bokföra utgången av förlikningen.

Alt 2 är att han skriver på pappret som kommer hem och på så vis accepterar skulden och utmätning kommer att ske på antingen lön eller ägodelar.

Alt 3 är att han skiter i att han får brev från fogden och då kommer först ett par till brev skickas, sen åläggs en privatperson som arbetar extra åt fogden att söka rätt på din kompis för att lämna över skuldebrevet personligen så han skriver på att han har mottagit skulden, får inte han heller tag på din kompis så kopplas polis in som tom kan komma till din arbetsplats för att lämna över brev och få en underskrift.

Alt 4 är att han betalar när fogdens brev kommer vilket då innebär att han INTE får en anmärkning. En anmärkning får man bara när fogden har varit tvungen att kräva in skulden via utmätning av t ex lön.

Ring och prata med fogden, dom är jättetrevliga och tillmötesgående.

Har du fler frågor så PM:a. Har hjälpt många med fogden o försäkringskassan i mina dar.
Citera
2011-05-27, 05:47
Medlem
SparkMans avatar
Försök på något sätt lura han att skriva på ett kontrakt där det står att han lånat pengarna av dig. Gör det helst någon gång på fyllan när han är helt borta i huvudet och inte vet vad han skriver på
Citera
2011-05-27, 08:13
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Försök på något sätt lura han att skriva på ett kontrakt där det står att han lånat pengarna av dig. Gör det helst någon gång på fyllan när han är helt borta i huvudet och inte vet vad han skriver på
Nu har jag inte AvtL framför mig, men detta förfarande torde vara olagligt, så gör inte så TS.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in