2011-05-25, 21:00
Medlem
Hej!

Nu är det så att jag här om dagen antog ett vad med en kompis om att jag skulle laga middag till oss eftersom hon inte tror på att jag är duktig i köket.

Som sagt så är jag relativt duktig men framförallt jävligt envis så nu vill jag ha tips på den bästa 1,2 eller 3 rättersmenyn, ett plus är om det ser jäääävligt komplicerat ut (en fördel är dock om det inte är så komplicerat hehe), för min egen midda går tydligen fisk och skaldjur bort och även ärtor... Om era bästa måltider innehåller detta får ni posta iaf. bara för att!

Så posta en beskrivning av måltiderna, recept och gärna dryckestips till! Skicka även med bilder om ni har!
Citera
2011-05-25, 21:12
Medlem
rootswallers avatar
rekommenderar Moule marinière till förrätt. Rätten ser avancerad ut och smakar väldigt väl samtidigt som den är jätteenkel att tillaga . dock musslor
Citera
2011-05-25, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rootswaller
rekommenderar Moule marinière till förrätt. Rätten ser avancerad ut och smakar väldigt väl samtidigt som den är jätteenkel att tillaga . dock musslor

haha de e mitt triumfnummer, tänkte fixa en carpacho bricka me lite grön och vit sparris och sånt först sen moule marineré och sen en kiwisorbet på de men det sket sig iom musslorna... annars är det ju en oslagbart god rätt!
Citera
2011-05-26, 15:47
Medlem
arnold2k5s avatar
för att imponera riktigt mycket tycker jag du ska satsa på Heston Blumenthals Black förest gateau
http://www.youtube.com/watch?v=Bo9WAIRgh2Y

Den första att servera mig denna skulle jag vara klart imponerad av iaf
Citera
2011-05-26, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arnold2k5
för att imponera riktigt mycket tycker jag du ska satsa på Heston Blumenthals Black förest gateau

den skulle allt vara nått att bjuda på! inte för avancerad, dock krävs de en hel del redskap man inte har hemma så ofta :P
Citera
2011-05-27, 04:16
Medlem
Kalle-Dussins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arnold2k5

För fan kaka ju.

kaka.

Gillar inte kaka.

Nån som gör nån avancerad Hamburgare?
Citera
2011-05-27, 05:45
Medlem
alkoholists avatar
Stek fläskfilé, däng i grädde salt vitpeppar och soya i pannan. Låt puttra tesammans en stund. Gammeldags ideal makaroner. Mest för dom dagarna du är ensam o ledsen och teven bara tjatar
Citera
2011-05-27, 05:57
Bannlyst
Denna brukar jag köra med till Midsommar och Älgjakten

~fileé Afton~

kallrätt: sill, nypotatis, sås
köp sillfileé, servera med kokad och svalnad nypotatis och tillsätt gräddfil/dill sås (gott till nypotatis)
även knäckebröd och riktigt bondsmör.

varmrätt: fileé, hasselbacks potatis, sås ev. sallad
Köp älgkalvs fileé eller oxfilee (älg är godare) marinera och grilla över glöd, släng på ett par vedträn och grilla lätt över öppen eld för smak och arom samt att ytan blir lite krispig, servera tillsammans med hasselbacks potatis och Ädel fondune eller va såsen kallas. sås: ädelost (grön) och creme freche, lägg i kastrull och smält, låt såsen svalna lite före servering. till det kan du servera vitlöksbaguette, skär upp en baguette i 2 cm breda skivor, smöra på vitlökssmör och sätt i ugnen ett tag så att vitlöken sätter sig i brödet. låt svalna så dom blir lite krispiga.

grekisk sallad kör jag alltid med då jag tycker den är god, funkar även med annan grön sallad bara den inte är för kryddad

Efterrätt: bär paj
blåbär eller blåbär/hallon är min personliga favorit. (baka pajen själv!)

Dricka till:
ljus öl till kallrätten
mörk öl eller rött vin till varmrätten
kaffe till efterrätten

-------------------------------------------

ska det serveras till midsommar eller jakten så tillkommer även iskall snaps till sillen, efter sillen/snapsen så är det en bra ide att vänta med varmrätten en stund så att inte spriten tar smaken och du hinner även reta magen lite

Ät och Njut!
Senast redigerad av Plaguetongue 2011-05-27 kl. 06:00.
Citera
2011-05-27, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
Denna brukar jag köra med till Midsommar och Älgjakten

~fileé Afton~

kallrätt: sill, nypotatis, sås
köp sillfileé, servera med kokad och svalnad nypotatis och tillsätt gräddfil/dill sås (gott till nypotatis)
även knäckebröd och riktigt bondsmör.

varmrätt: fileé, hasselbacks potatis, sås ev. sallad
Köp älgkalvs fileé eller oxfilee (älg är godare) marinera och grilla över glöd, släng på ett par vedträn och grilla lätt över öppen eld för smak och arom samt att ytan blir lite krispig, servera tillsammans med hasselbacks potatis och Ädel fondune eller va såsen kallas. sås: ädelost (grön) och creme freche, lägg i kastrull och smält, låt såsen svalna lite före servering. till det kan du servera vitlöksbaguette, skär upp en baguette i 2 cm breda skivor, smöra på vitlökssmör och sätt i ugnen ett tag så att vitlöken sätter sig i brödet. låt svalna så dom blir lite krispiga.

grekisk sallad kör jag alltid med då jag tycker den är god, funkar även med annan grön sallad bara den inte är för kryddad

Efterrätt: bär paj
blåbär eller blåbär/hallon är min personliga favorit. (baka pajen själv!)

Dricka till:
ljus öl till kallrätten
mörk öl eller rött vin till varmrätten
kaffe till efterrätten

-------------------------------------------

ska det serveras till midsommar eller jakten så tillkommer även iskall snaps till sillen, efter sillen/snapsen så är det en bra ide att vänta med varmrätten en stund så att inte spriten tar smaken och du hinner även reta magen lite

Ät och Njut!

Okej tack! lat ju himelskt gott maste jag saga, tyvarr kommer jag nog ha svart att fa tag i alg da ja bor i lonind annars e ju alg de basta som finns! denna meny ska absolut tankas pa!
Citera
2011-05-28, 22:48
Medlem
arnold2k5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Dussin
För fan kaka ju.

kaka.

Gillar inte kaka.

Nån som gör nån avancerad Hamburgare?

Japp heston gör en där han lägger alla köttfiber samt köttfärssträngar åt samma håll för att det ska ramla sönder i munnen bättre, finns bl.a. På youtube

Sen ar jag sett nån variant med buljong/ketchup inbakad i själva köttet från en kock på the french culinary institut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in