Denna brukar jag köra med till Midsommar och Älgjakten
~fileé Afton~
kallrätt: sill, nypotatis, sås
köp sillfileé, servera med kokad och svalnad nypotatis och tillsätt gräddfil/dill sås (gott till nypotatis)
även knäckebröd och riktigt bondsmör.
varmrätt: fileé, hasselbacks potatis, sås ev. sallad
Köp älgkalvs fileé eller oxfilee (älg är godare) marinera och grilla över glöd, släng på ett par vedträn och grilla lätt över öppen eld för smak och arom samt att ytan blir lite krispig, servera tillsammans med hasselbacks potatis och Ädel fondune eller va såsen kallas. sås: ädelost (grön) och creme freche, lägg i kastrull och smält, låt såsen svalna lite före servering. till det kan du servera vitlöksbaguette, skär upp en baguette i 2 cm breda skivor, smöra på vitlökssmör och sätt i ugnen ett tag så att vitlöken sätter sig i brödet. låt svalna så dom blir lite krispiga.
grekisk sallad kör jag alltid med då jag tycker den är god, funkar även med annan grön sallad bara den inte är för kryddad
Efterrätt: bär paj
blåbär eller blåbär/hallon är min personliga favorit. (baka pajen själv!)
Dricka till:
ljus öl till kallrätten
mörk öl eller rött vin till varmrätten
kaffe till efterrätten
-------------------------------------------
ska det serveras till midsommar eller jakten så tillkommer även iskall snaps till sillen, efter sillen/snapsen så är det en bra ide att vänta med varmrätten en stund så att inte spriten tar smaken och du hinner även reta magen lite
Ät och Njut!