2013-05-21, 16:31
  #85
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beeenjamin
Man får väl byta Avanza mot Nordnet..
Nya sajten är riktigt dålig.
Tråkigt att höra att du är missnöjd med den nya sajten. Om du vill vara med och påverka så tar jag gärna emot konstruktiv kritik och för den vidare.

/Daniel, Avanza Bank
Citera
2013-05-24, 22:08
  #86
Medlem
Hittade ett "kul" videoklipp angående Avanzas nya site:
http://www.liferay.com/video?title=video-web-event-avanza-bank-uses-liferay-as-a-social-platform-for-business-innovation

Kolla ~2.15-4.00 för känna dig rövkullad av Avanza.

Lite sammanfattning:
- Avanza vill utöka sin kundbas till "ordernary savers"
- Den gamla sidan är för komplicerad för "ordernary savers", det behövs en ny förenklad sida för vanliga "modern" Svenssons
- Avanza är mycket medveten om att deras "internet savvy" "change hating" kundbas inte ville ha en ny "simplified" sida..

"Labs Crowdsourcing" som skulle lösa problemen av övergången till den nya siten för den gamla kundbasen tycker jag har misslyckats.
Citera
2013-05-25, 12:11
  #87
Medlem
Beeenjamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Tråkigt att höra att du är missnöjd med den nya sajten. Om du vill vara med och påverka så tar jag gärna emot konstruktiv kritik och för den vidare.

/Daniel, Avanza Bank

Hela sajten är komplicerad.
Ni kan fixa att man kan själv välja vilken design man vill ha i inställningar?
Citera
2013-05-25, 12:20
  #88
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beeenjamin
Hela sajten är komplicerad.
Ni kan fixa att man kan själv välja vilken design man vill ha i inställningar?
Det släpps inom kort! Förmodligen bara ett par veckor bort. Har själv testat det och kan säga att det kommer bli riktigt användbart, lite som att bygga sin egen tradingyta i en trader. För de som handlar mycket så gissar jag att man inte kommer behöva navigera runt på sidan särskilt mycket utan endast använda sig av "Min börsskärm" som sidan kommer heta.

/Daniel, Avanza Bank
Citera
2013-05-25, 12:54
  #89
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Det släpps inom kort! Förmodligen bara ett par veckor bort. Har själv testat det och kan säga att det kommer bli riktigt användbart, lite som att bygga sin egen tradingyta i en trader. För de som handlar mycket så gissar jag att man inte kommer behöva navigera runt på sidan särskilt mycket utan endast använda sig av "Min börsskärm" som sidan kommer heta.

/Daniel, Avanza Bank

Nya forumet som ersatte det som fanns tidigare är fulare och sämre, och eftersom signaturerna inte längre är knutna till en depå hos Avanza så har ni fått problemet med troll som förstör diskussionerna med ändlösa nya signaturer. Ni har förlorat massor av bra folk som delade med sig av kunskaper i forumen.

Gör inte om samma misstag. Förstör inte designen och upplägget ni har på sidan idag. "Don't fix it if it ain't broken". Låt oss åtminstone få välja att ha kvar den gamla sidan. Inse att en lättnavigerad och grafiskt tilltalande sida är kundvänligt.
Citera
2013-05-25, 13:14
  #90
Medlem
Jag tycker att det vore trevligt om man kunde bygga sin egen sida, i en viss bredd på sidan. Idag täcker ju sidan endast 1/3 av skärmen i bredd och det vore riktigt bra om man kunde bygga en egen sida med widgets.
Citera
2013-05-25, 13:17
  #91
Medlem
Beeenjamins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Nya forumet som ersatte det som fanns tidigare är fulare och sämre, och eftersom signaturerna inte längre är knutna till en depå hos Avanza så har ni fått problemet med troll som förstör diskussionerna med ändlösa nya signaturer. Ni har förlorat massor av bra folk som delade med sig av kunskaper i forumen.

Gör inte om samma misstag. Förstör inte designen och upplägget ni har på sidan idag. "Don't fix it if it ain't broken". Låt oss åtminstone få välja att ha kvar den gamla sidan. Inse att en lättnavigerad och grafiskt tilltalande sida är kundvänligt.

Håller med 100 %.

Jag kommer byta till Nordnet om dem inte låter oss bestämma i inställningar om att ha kvar samma design eller den nya fula.
Citera
2013-05-26, 11:54
  #92
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asguk
Hittade ett "kul" videoklipp angående Avanzas nya site:
http://www.liferay.com/video?title=video-web-event-avanza-bank-uses-liferay-as-a-social-platform-for-business-innovation

Kolla ~2.15-4.00 för känna dig rövkullad av Avanza.

Lite sammanfattning:
- Avanza vill utöka sin kundbas till "ordernary savers"
- Den gamla sidan är för komplicerad för "ordernary savers", det behövs en ny förenklad sida för vanliga "modern" Svenssons
- Avanza är mycket medveten om att deras "internet savvy" "change hating" kundbas inte ville ha en ny "simplified" sida..

"Labs Crowdsourcing" som skulle lösa problemen av övergången till den nya siten för den gamla kundbasen tycker jag har misslyckats.

Tack för intressant film. Det innebär alltså att Avanza bara kommer att svara oss snömos här i tråden, för att vi inte är en tillräckligt stor och intressant kundgrupp längre. Tråkig och onödig vinstmaximering, som leder rakt ner i diket på sikt, även om folk är trögrörliga.
Citera
2013-05-26, 13:52
  #93
Medlem
927s avatar
logga in nyss och sedan sist tycker jag det ser mycket bra ut rent generellt. tydligt och enkelt.
en sak jag direkt ser att ni har en scrollfunktion för telegram osv, det mycket bra för vissa dagar kommer det ju massor med nyheter vid samma tidpunkter.

antar att översiktsidan kommer bli anpassningsbar, jag menar man måste kunna se/välja bevakningslistor ihop med index, nyheter osv.

en liten sak jag saknar är att när man klickar på mina sidor så visas ju värdepappren a-ö och där under kolumnen konto skulle det kunna ordet konto vara understruket så att jag kan välja och se mina innehav listas efter depåkonto
Citera
2013-05-26, 23:34
  #94
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Gör inte om samma misstag. Förstör inte designen och upplägget ni har på sidan idag. "Don't fix it if it ain't broken". Låt oss åtminstone få välja att ha kvar den gamla sidan. Inse att en lättnavigerad och grafiskt tilltalande sida är kundvänligt.

Det är precis det de inte inser, och de förstår inte heller vad som är fel med det nya upplägget trots ganska massiv kritik även på deras Labs-sida, antagligen för att de tycker att den ligger rätt i web2.0-tiden med sina rundade hörn, bebis-duplo-färger och feta Crayola-graflinjer. Men det var precis samma historia på Labs, vi som påpekade exakt vad som var fel i designen - och vi var väldigt många som skrev precis samma sak - fick bara ett "tack för din feedback" tillbaka och sen sket man blankt i ca 99% av vad vi sade, så de flesta tröttnade och drog därifrån.

Som sagt, den nya sidan är rent visuellt jämfört med den gamla ett helvete att navigera på eftersom hela sidan ser ut som filmjölk blandat med grädde - endast vita/ljusgrå ytor som gränsar mot andra vita/ljusgrå ytor är ingen kanonidé för ett så pass tekniskt gränssnitt som en börshandelssida. Men som sagt, det och mycket annat har påpekats många gånger förut och det finns ju ingen som bryr sig.

Så näe, jag håller med många andra i att det får bli Nordnet eller nåt annat när den gamla sidan stängs ner.
Citera
2013-05-27, 12:37
  #95
Medlem
KlopFers avatar
Folket som klagar här är samma människor som lipar när facebook ändrar sin layout. 2veckor senare har man vant sig och fattar inte varför man gnällde överhuvudtaget.

"DAGS ATT BOJKOTTA FACEBOOK" "LÄMNA SKEPPET INNAN DET SJUNKER" "JAG KOMMER IALLAFALL BYTA TILL NORDNET!!!!!"

Citera
2013-05-27, 12:49
  #96
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Nya forumet som ersatte det som fanns tidigare är fulare och sämre, och eftersom signaturerna inte längre är knutna till en depå hos Avanza så har ni fått problemet med troll som förstör diskussionerna med ändlösa nya signaturer. Ni har förlorat massor av bra folk som delade med sig av kunskaper i forumen.

Gör inte om samma misstag. Förstör inte designen och upplägget ni har på sidan idag. "Don't fix it if it ain't broken". Låt oss åtminstone få välja att ha kvar den gamla sidan. Inse att en lättnavigerad och grafiskt tilltalande sida är kundvänligt.
Jag har tagit vidare kritiken om forumet till Placera Media AB och de är medvetna om problemen som många användare tar upp. Det krävs dock resurser för att bygga om forumet och det behöver prioriteras gentemot annat. Just nu går det mesta av koncernens IT-resurser till att flytta över funktionerna från den gamla sajten till den nya sajten.

Vi kommer så småningom vara tvungna att stänga ner den gamla sajten, vi beräknar att detta sker någon gång i höst. Anledningen till att vi inte kan ha kvar den gamla sajten är att det inte riktigt är ekonomiskt försvarbart att underhålla två sajter.

Vad gäller navigeringen så är det något vi verkligen har velat göra något åt. Den gamla sidan upplevs faktiskt av många som väldigt svårnavigerad. Givetvis är det så att de som har varit kunder hos oss under en längre tid och är inne många gånger varje dag har vant sig vid navigeringen.

Inom kort så kommer vi att lansera en anpassningsbar del av sidan som heter "Min börsskärm". Denna del av sidan kommer förmodligen göra att man till stor del kommer att slippa klicka runt överhuvudtaget. Dessutom kommer vi kunna utveckla nya "widgets" allt eftersom.
Citat:
Ursprungligen postat av brandbileN
Jag tycker att det vore trevligt om man kunde bygga sin egen sida, i en viss bredd på sidan. Idag täcker ju sidan endast 1/3 av skärmen i bredd och det vore riktigt bra om man kunde bygga en egen sida med widgets.
Detta kommer att komma inom ett par veckor. Funktionen har redan släppts internt och jag tror den kommer att bli mycket uppskattad.

Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Citat:
Ursprungligen postat av Asguk
Hittade ett "kul" videoklipp angående Avanzas nya site:
http://www.liferay.com/video?title=video-web-event-avanza-bank-uses-liferay-as-a-social-platform-for-business-innovation

Kolla ~2.15-4.00 för känna dig rövkullad av Avanza.

Lite sammanfattning:
- Avanza vill utöka sin kundbas till "ordernary savers"
- Den gamla sidan är för komplicerad för "ordernary savers", det behövs en ny förenklad sida för vanliga "modern" Svenssons
- Avanza är mycket medveten om att deras "internet savvy" "change hating" kundbas inte ville ha en ny "simplified" sida..

"Labs Crowdsourcing" som skulle lösa problemen av övergången till den nya siten för den gamla kundbasen tycker jag har misslyckats.
Tack för intressant film. Det innebär alltså att Avanza bara kommer att svara oss snömos här i tråden, för att vi inte är en tillräckligt stor och intressant kundgrupp längre. Tråkig och onödig vinstmaximering, som leder rakt ner i diket på sikt, även om folk är trögrörliga.
Sedan vi hade den utgångspunkten som vår förra internetchef Joakim talar om i filmen så lanserade vi en första version av vår nya sajt och fick mycket kritik kring denna. Vi tyckte det var jättebra att vi fick så otroligt mycket feedback från våra kunder och tog verkligen åt oss av denna kritik och har sedan dess gjort stora förändringar både vad gäller design och funktionalitet. Den utgångspunkt och det resonemang som diskuteras i filmen är alltså inte längre aktuellt utan ca 2 år gammalt.

Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Det är precis det de inte inser, och de förstår inte heller vad som är fel med det nya upplägget trots ganska massiv kritik även på deras Labs-sida, antagligen för att de tycker att den ligger rätt i web2.0-tiden med sina rundade hörn, bebis-duplo-färger och feta Crayola-graflinjer. Men det var precis samma historia på Labs, vi som påpekade exakt vad som var fel i designen - och vi var väldigt många som skrev precis samma sak - fick bara ett "tack för din feedback" tillbaka och sen sket man blankt i ca 99% av vad vi sade, så de flesta tröttnade och drog därifrån.

Som sagt, den nya sidan är rent visuellt jämfört med den gamla ett helvete att navigera på eftersom hela sidan ser ut som filmjölk blandat med grädde - endast vita/ljusgrå ytor som gränsar mot andra vita/ljusgrå ytor är ingen kanonidé för ett så pass tekniskt gränssnitt som en börshandelssida. Men som sagt, det och mycket annat har påpekats många gånger förut och det finns ju ingen som bryr sig.

Så näe, jag håller med många andra i att det får bli Nordnet eller nåt annat när den gamla sidan stängs ner.
När det gäller designen så har vi som sagt gjort om väldigt mycket efter den input vi fått bland annat från LABS. Sedan dess har många hört av sig med positiv feedback kring de förändringar vi gjort. Fortfarande är det vissa som inte är nöjda och vi tar självklart emot all kritik vi får och tar den i beaktande. Jag vill inte sticka under stolen med att allt fokus just nu går till att flytta över den befintliga funktionaliteten från den gamla till den nya sajten, det finns därför inte särskilt mycket utrymme just nu för övriga förändringar och utveckling av nya funktioner, men det kommer.

En del av er undrar varför vi bygger en ny sajt överhuvudtaget när den gamla fungerar. Det finns framförallt fyra punkter:
  • Vi vill kunna säkerställa skalbarhet och prestanda, med andra ord vill vi kunna fortsätta växa i antal kunder och konton.
  • Vi vill ersätta gamla system för att kunna fortsätta bedriva en kostnadseffektiv utveckling och förvaltning.
  • Vi vill kunna bedriva mer effektiv utveckling och snabbare gå från idé till färdig produkt/tjänst.
  • Vi vill erbjuda helt nya typer av tjänster och funktioner som inte är möjligt med den gamla plattformen.
På vår gamla sajt så har vi inte möjlighet att göra förändringar särskilt snabbt. Små korrigeringar som att ändra en text kräver ibland flera veckor innan det kan genomföras (på grund av att det behöver patchas in). På vår nya sajt så kan sådana förändringar teoretiskt sett genomföras inom några sekunder.

Sedan finns det även sådant som den gamla sajten inte alls kan hantera särskilt bra. Ett bra exempel är hur Mini Futures hanteras på de olika sajterna. Söker ni upp exempelvis Minilong HMB C på den gamla sajten så ser ni att knock-out nivå står som "0 kr". Detta för att vår gamla sajt byggdes när Mini Futures inte var särskilt populärt ännu och därför så byggdes inte sajten för att kunna skilja Mini Futures mot vanliga warranter. På den nya sajten så har vi helt andra möjligheter att separera olika värdepapper från varandra och lägga in olika nyckeltal för de olika värdepapperstyperna på respektive värdepappers översikt. Söker ni upp Minilong HMB C på den nya sajten så står där till exempel både vad barriärnivån och finansieringsnivån är.

Slutligen vill vi fortsätta att vara i framkant när det gäller handel med värdepapper över nätet och även om vår gamla sajt ligger långt före många andra internetbanker i Sverige så börjar den bli omodern om man jämför internationellt. Vår nya sajt redan innehåller redan idag många funktioner som inte finns på den gamla sajten (exempelvis pushade kurser och anpassade nyheter) men framförallt så innebär den nya sajten radikalt utökade möjligheter till att bygga nya funktioner. Därför är er feedback fortsatt väldigt viktig för oss och vi lyssnar ständigt på den. Sedan är det självklart så att det blir omöjligt att göra alla nöjda, något som vissa tycker är bra tycker andra är dåligt. Därför tror vi att den anpassningsbara delen som kommer att heta "Min börsskärm" kommer att bli riktigt bra, särskilt allt eftersom vi bygger nya "widgets" till den.

/Daniel, Avanza Bank
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in