Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Tja, jag tycker då fortfarande att användargränssnittet är helt åt helvete och i viss mån faktiskt värre än när jag först besökte den nya sidan förra året, och jag har inte lyckats vänja mig under hela den perioden. Det ser fortfarande ut som något nån designer kanske tycker ser tidsenligt (bloggigt/web2.0:igt) och snyggt ut att visa upp i sin powerpointpresentation men det känns knappast som det optimala för en sajt man faktiskt ska använda dagligen.
Typsnittsvalet/storlekarna/fetstil etc gör många uppgifter på sidan irriterande svårlästa, särskilt sifferinformation när den ligger nära intill andra siffror, och den stora avsaknaden av tydligt avgränsande områden med linjer och/eller färger gör att ögonen får mycker svårare att hitta fästpunkter och navigera intuitivt på sidan jämfört med den gamla. Men vi är ju många som på Labs-sidorna har framfört just den typen av kritik ända sedan början och eftersom det inte lyssnades då så lär ju ingen bry sig idag heller, strunt samma att flera av oss faktiskt jobbar med gränssnittsutveckling dagligen och kanske råkar veta litegrann om vad vi pratar om.
Något "nytt" som dock var jävligt störande just nu när jag gick in och hoppade omkring lite och som jag inte lagt märke till förut, är att varje aktie man går in på först bara visar ett felmeddelande på grafen om att den inte kan visas för aktuell tidsperiod (det är ju efter midnatt och handeln har förstås inte börjat ännu idag) och fortsätter visa detta vid klick på "idag", först vid "1 vecka"-knappen visas en graf. Detta är så oerhört mycket bättre upplagt på den gamla sajten där man helt enkelt bara får upp den senaste handlade dagsgrafen för aktien oavsett när man går in och tittar på den.
Hoppas verkligen att detta ändras, för det finns ju absolut ingen fördel med att slänga ut ett felmeddelande istället för att bara hoppa tillbaka till senaste giltiga handelsdags-graf. Ibland kanske man går in på sin portfölj sent på kvällen/natten (jag gör det ofta) för att kika hur det gått under den gångna dagen och då blir detta väldigt frustrerande att mötas av istället för att bara snabbt och direkt kunna se den aktuella grafen.
Tack för din feedback!
Vad gäller designen på hemsidan så har vi ändrat rejält efter det första utkastet och tog in mycket feedback från kunder. Vi har tajtat till sidan väldigt mycket jämfört med tidigare och det är mycket möjligt att vi kommer göra ytterligare förändringar i designen i framtiden. Jag har vidarebefordrat din feedback till teamet som har hand om design och interaktion.
När det gäller graferna så är inte tanken att det där felmeddelandet ska vara där. Vi kommer att göra om graferna och förbättra dem på en hel rad olika områden (bland annat det du beskriver). Detta har vi möjlighet att göra efter sommaren.
Vårt fokus just nu är att få över all funktionalitet från den gamla sajten till den nya. Efter detta har vi möjlighet att genomföra förbättringar och lägga till nya funktioner på sådant som vi redan har flyttat över. Då kommer denna typ av feedback bli värdefull för oss, så jag får verkligen tacka att du tog dig tid att ge oss denna.
/Daniel, Avanza Bank