Citat:
Ursprungligen postat av
sigurt
När man tittar på grafen över sitt konto och väljer tex "iår" så känns siffran lite väl hög.
Hur räknas denna graf ut egentligen?
Det gäller ett ISK konto. Räknas vanliga insättningar som plus exempelvis?
Vi har genomfört en systemuppdatering under morgonen vilket innebär att graferna kan jobba sig bakåt i tiden under dagen, allt efter att de laddas in. Avvakta och se om grafen ser konstig ut efter nattkörningen, och återkom till oss om den fortfarande skulle se märklig ut under morgondagen.
Utvecklingen i procent beräknas genom NAV (Net Asset Value) principen, d.v.s den räknar ut värdet på depån som om det vore en fond, och där utvecklingen är baserad på värdeutvecklingen på de fiktiva fondandelsvärdena. Du som depåägare 'köper eller säljer' därmed andelar i fonden genom insättningar och uttag, detta utan att påverka NAV värdet på fonden.
/ Dan, Avanza Bank