2017-09-13, 23:31
Medlem
Förmodligen en av den vanligaste frågorna.

Varför har jag skuldränta på 0.6 SEK i min ISK konto trots jag går inte på minus eller förlorat stort belopp?
Citera
2017-09-14, 14:04
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiesnackare
Förmodligen en av den vanligaste frågorna.

Varför har jag skuldränta på 0.6 SEK i min ISK konto trots jag går inte på minus eller förlorat stort belopp?

Hej!

Det stämmer bra att det är en av de vanligaste frågorna

Vanligtvis så är det pga att man flyttat pengar eller gjort ett uttag innan man väntan in likviddagarna. Läs gärna mer på nedan länk:
https://www.avanza.se/kundservice/kundservice/fragor-svar/rantor-belaning/rantor.html

/Dan, Avanza
Citera
2017-09-14, 19:53
Medlem
Hej Avanza,

Planerar ni någon runda med nya belåningsvärden / aktier tillgängliga för superlånet nu till hösten / vintern?
Känns som det var ett tag sedan sist nu..
Citera
2017-09-15, 11:48
Medlem
Finns det något sätt att justera Avanzas sätt att kalkylera avkastningen på så att den istället går på det totala köpvärdet kontra det nuvarande marknadsvärdet? Då jag har genomfört en flytt från AF till ISK så visar Avanza minus på avkastningen istället för plus som det då egentligen är totalt sett. Visst att jag kan räkna ut den riktiga avkastningen ganska lätt själv, men det vore smidigare om jag kan se det utan att behöva räkna. Plus att det ser trevligare ut med blått än rött i min översikt.
Citera
2017-09-15, 15:29
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asguk
Hej Avanza,

Planerar ni någon runda med nya belåningsvärden / aktier tillgängliga för superlånet nu till hösten / vintern?
Känns som det var ett tag sedan sist nu..

Hej,

I dagsläget har vi ingen bestämd tid så vi kommer att göra en revidering kring superlånet och de aktier som ingår. Senast vi gjorde en revidering av superlånet så ökade vi antalet berättigade aktier markant, men om du har förslag på fler värdepapper så får du gärna skicka dina förslag till oss så tar vi dem vidare till vår kreditavdelning.

/Florence, Avanza
Citera
2017-09-15, 16:17
Medlem
Hej,

Hur gör jag för att byta jämförelseindex för min ISK i iPhone-appen?
Citera
2017-09-15, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Hej,

I dagsläget har vi ingen bestämd tid så vi kommer att göra en revidering kring superlånet och de aktier som ingår. Senast vi gjorde en revidering av superlånet så ökade vi antalet berättigade aktier markant, men om du har förslag på fler värdepapper så får du gärna skicka dina förslag till oss så tar vi dem vidare till vår kreditavdelning.

/Florence, Avanza
Hej,

Önskelista:
Aker BP, ökad belåningsvärde med 10% till 60% (förtjänar samma som LUPE)
Aker, ökad belåningsvärde med 10% till 50% (70% hos Nordnet)
Ocean Yield, ökad belåningsvärde med 10% till 50% (60% hos Nordnet)
Stolt-Nielsen, ökad belåningsvärde med 10% till 50% (70% hos Nordnet)
Fortum, ökad belåningsvärde med 10% till 80% (85% hos Nordnet)

Nya värdepapper tillgängliga för superlånet:
Lucara Diamond Corp
Tethys Oil
Eolus Vind B

Alt att ni gör om systemet så man får halva belåningsvärdet tillgängligt för superlånet på alla värdepapper som inte är med i superlånet.
Senast redigerad av Asguk 2017-09-15 kl. 16:23.
Citera
2017-09-15, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asguk
Hej,

Önskelista:
Aker BP, ökad belåningsvärde med 10% till 60% (förtjänar samma som LUPE)
Aker, ökad belåningsvärde med 10% till 50% (70% hos Nordnet)
Ocean Yield, ökad belåningsvärde med 10% till 50% (60% hos Nordnet)
Stolt-Nielsen, ökad belåningsvärde med 10% till 50% (70% hos Nordnet)
Fortum, ökad belåningsvärde med 10% till 80% (85% hos Nordnet)

Nya värdepapper tillgängliga för superlånet:
Lucara Diamond Corp
Tethys Oil
Eolus Vind B

Alt att ni gör om systemet så man får halva belåningsvärdet tillgängligt för superlånet på alla värdepapper som inte är med i superlånet.

Eller flytta till nordnet där du får fullständig frihet med lånet och halva räntan.
Citera
2017-09-15, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kricke123
Eller flytta till nordnet där du får fullständig frihet med lånet och halva räntan.
Ja, har tänkt det några gånger..
Nordnet är en hel del före Avanza när det gäller belåning av värdepapper.
Hela Avanzas system med godkända värdepapper är rätt jobbigt att hantera, men än så länge är det inte värt mödan att flytta, så därför försöker jag påverka Avanza i första hand.

@Avanza, men i andra hand kanske det blir en flytt om ni inte bättrar er
Citera
2017-09-15, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chig
Hej,

Hur gör jag för att byta jämförelseindex för min ISK i iPhone-appen?

Testa att logga in på webben och ändra jämförelseindex under ditt kontos sida. Funkar på Android.
Citera
2017-09-15, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Travelix
Testa att logga in på webben och ändra jämförelseindex under ditt kontos sida. Funkar på Android.

Ja, jag märkte också att detta fungerade på Android. Verkar dock inte fungera på iPhone...
Citera
2017-09-16, 21:14
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
/Florence, Avanza
Två frågor om minifutures...

1. Ska det alltid, så snart börsen öppnar, finnas köp- och säljkurser i alla minifutures och miniturbos? Är det något som market makern måste tillhandahålla? Frågar eftersom jag varit med om att orderboken varit helt tom i minifutures jag velat handla.

2. Vad är det som avgör vilka underliggande instrument ni erbjuder mini futures till? Vilka begränsningar finns (t.ex. likviditet i underliggande)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in