Citat:
Ursprungligen postat av
butterfly9797
Har precis öppnat AVANZA konton men jag är lite osäker på om det är säkert att lägga in pengar? Jag har hört av många att AVANZA är bra. Jag tänkte lägga undan 50.000:- men hur är deras säkerhet jämfört med SEB som är min bank? Är det precis lika säkert att ha pengar på AVANZA konto som hos SEB? Tänk om deras sida blir kapat eller dylikt och alla pengarna är borta...
Och en till fråga.
Jag får sjukersättning från försäkringskassan. Kan jag anmäla mitt AVANZA konto i stället så pengarna går dit med en gång i stället för till min SEB bank?
Hej!
Det är minst lika säkert som hos de andra svenska bankerna, om inte säkrare. Som bank så har vi en väldigt konservativ risksyn och det innebär att vi inte tar några risker med våra kunders pengar. När det gäller risken att bli kapad så handlar det till stor del även om vad du som kund själv kan göra och den svagaste länken är oftast ens egna dator, det gäller exempelvis att ha ett antivirus-program och ett sunt förnuft dvs ej samma lösenord på flera ställen osv. Om dina inloggningsuppgifter kommer bort hos oss så har vi en funktion som gör att det inte går att ta ut pengar till någon annan än dig själv. Vi nekar alla uttag som inte är adresserade till ett konto som står i ditt namn, därför finns det små incitament att vilja komma över våra kunders inloggningsuppgifter.
Du kan läsa mer om hur vi ser på säkerhet på nedan länk:
https://www.avanza.se/kundservice/sakerhet-villkor/sakerhet.html
Återkom väldigt gärna om du har fler frågor eller funderingar!
/Dan, Avanza