2011-05-29, 23:19
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugh.Hefner
Bland annat Vänsterpartiet har ju varnat för "brain drain" och enligt denna artikel får friskoleelever även bättre resultat på nationella proven:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fr...rov_415329.svd

Sedan är det intressant att du skriver att den skola du valde hade bra rykte när du bara något inlägg tidigare skrev att du mest hört negativt om friskolor.
Oj vad var det där för länk du skicka? Min dator gick helt bananas när jag klickade på länken. Har inget virusskydd förnärvarande och nåt konstigt är det med den iaf
Jag hann se att artikeln var skriven för 6 år sen. Det kommer jag inte ens överväga att ta på allvar. Dessutom fanns det inte särskilt många friskolor då heller.
Jo den har bra rykte. Men det betyder väl inte att man kan skapa sig egna åsikter efter att man provat.
Citera
2011-05-29, 23:28
Medlem
Hugh.Hefners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissFitt73
Oj vad var det där för länk du skicka? Min dator gick helt bananas när jag klickade på länken. Har inget virusskydd förnärvarande och nåt konstigt är det med den iaf
Jag hann se att artikeln var skriven för 6 år sen. Det kommer jag inte ens överväga att ta på allvar. Dessutom fanns det inte särskilt många friskolor då heller.
Jo den har bra rykte. Men det betyder väl inte att man kan skapa sig egna åsikter efter att man provat.

Mönstret håller i sig.
Här är en sammanställning av Skolverkets siffror från 2010:
http://www.friskola.se/Om_friskolor_...-1637180_.aspx

Friskolor fortsätter prestera bättre.
Citera
2011-05-29, 23:29
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Mönstret håller i sig.

Nej du jag vågar inte klicka på länkar mer innan jag installerat antivirus!
Citera
2011-05-29, 23:32
Medlem
Citat:
Nej du jag vågar inte klicka på länkar mer innan jag installerat antivirus!
Kära någon, kvinna. Länken fungerar fint!
Citera
2011-05-29, 23:42
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machonist
Kära någon, kvinna. Länken fungerar fint!
Men min dator freakade ut totalt. Hoppade upp en massa nakna män som viftade med snoppen.
Nej du sånt har jag sett tillräckligt av nu
Citera
2011-05-29, 23:54
Medlem
Hugh.Hefners avatar
Citat:
Men min dator freakade ut totalt. Hoppade upp en massa nakna män som viftade med snoppen.

Det brukar väl heta att man ser vad man vill se...
Citera
2011-05-30, 01:22
Medlem
Citat:
Jag har personlig erfarenhet! Sen är det väl knappast en hemlighet att man startar friskolor för att tjäna pengar! Jag har inget emot om det startas en friskola som har ett genuint intresse för att göra bättre och för att satsa speciellt på pojkarna. Men nu finns det veterligen inte en friskola som inte gör miljonvinster och som fifflar med våra skattemedel.

Dig veterligen då eller? Det är knappast ett bra kriterium. Du vet inte mycket du, men käften går ändå så att säga...

Du lever i en egen liten fantasivärld. Folk väljer friskolor aktivt. Förstår du ens innebörden av det? Det innebär följande: om det vore så som du säger skulle 0 barn gå i friskola.

Citat:
Sen kommer dessutom inte polisen och hämtar dessa pojkar. Det finns en massa killar som sitter hemma och fördriver tiden framför datorn istället för att gå till plugget.

Det kallas skolplikt. Och du skriver själv vad den jämställda, moderna, skolan driver människor till..
Citera
2011-05-30, 07:48
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Mönstret håller i sig.

Om du verkligen är intresserad av att läsa rapporten och att hänvisa till rapporten - varför länkar du då inte till Skolverket istället för till Friskolornas riksförbund? Och varför läser du inte själv rapporten?

Det rapporten säger är INTE att friskolorna presterar bättre.

Det rapporten säger är att det är skillnad beroende på barnets förutsättningar - dvs vilket ursprung har barnet och vilken utbildningsnivå finns hos föräldrarna.

Att Friskolornas riksförbund vill tolka siffrorna på annat sätt det är knappast förvånande - för dem handlar det om att hjälpa medlemmarna att lobba för sin verksamhet så att de kan fortsätta sälja tjänster. De är en intresseförening.

Skolverkets rapport ger inte bilden av framgångsskolor för övrigt.

Citat:
Vårterminen 2010 var andelen elever som inte nådde målen i det sammanvägda provresultatet i matematik 17,5 procent. Det är den högsta andelen sedan mätperiodens start vårterminen 2003 då andelen var 9,2 procent.
http://www.skolverket.se/sb/d/193/ur...ord%3Fk%3D2470
Senast redigerad av micro113 2011-05-30 kl. 07:53.
Citera
2011-05-30, 09:41
Medlem
Citat:
Nej du sånt har jag sett tillräckligt av nu
Hahaha! Det händer även de bästa någon gång!
Citera
2011-05-30, 10:58
Medlem
MissFitt73s avatar
[quote=Tuff datakille]Dig veterligen då eller? Det är knappast ett bra kriterium. Du vet inte mycket du, men käften går ändå så att säga...

Du lever i en egen liten fantasivärld. Folk väljer friskolor aktivt. Förstår du ens innebörden av det? Det innebär följande: om det vore så som du säger skulle 0 barn gå i friskola.
Käften bara går och går! Och så gör din min lilla vän
Anledningen till att så många väljer just friskolort är eftersom det snart inte finns något annat alternativ.
Citera
2011-05-30, 12:22
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Skolverkets rapport ger inte bilden av framgångsskolor för övrigt.
http://www.skolverket.se/sb/d/193/ur...ord%3Fk%3D2470
Hur var det med att läsa rapporter...
Citat:
Ursprungligen postat av rapporten du länkar, s.13
Genomgående är det en större andel elever i kommunala skolor som inte uppnår målen för proven jämfört med de fristående skolorna. Resultaten för proven i svenska och
engelska uppvisar minst skillnad mellan huvudmännen, drygt 2 procentenheter vardera
medan det i matematik är en skillnad på knappt 6 procentenheter.

Det du klippt in handlar om att resultaten i matematik för alla skolor sjunkit.
Citera
2011-05-30, 12:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Hur var det med att läsa rapporter...

Det du klippt in handlar om att resultaten i matematik för alla skolor sjunkit.
På vilket sätt har jag inte läst rapporten?

Orsaksförklaringen till bättre resultat för Friskolorna är inte att de är bättre på undervisning - utan att de har ett annat elevunderlag. Förstod du inte det?

Trenden går nedåt för samtliga skolor - ja. Det är precis det som visas i resultaten för matematik.

Orsaksförklaringen till skillnaden i resultat är inte vilken skola man gått i. Det är elevernas bakgrundsfaktorer.
Det står ingenstans att elever med samma förutsättningar klarar sig bättre i Friskolan - vilket Friskolans riksförbund försöker påskina.

Sanningen är att Friskolorna inte behöver hantera elever med samma problematik och samma grundförutsättningar i samma utsträckning som de kommunala skolorna - därför uppstår den lilla skillnaden i resultat.
Givet skillnaden i elevunderlag så vill jag påstå att Friskolor lyckas sämre än kommunala skolor i sitt uppdrag faktiskt.
Senast redigerad av micro113 2011-05-30 kl. 12:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in