2011-05-25, 12:57
Medlem
Igår visades ett program på TV, Pojkskolan med Gareth Malone, som handlar om hur man i England har uppmärksammat att pojkarna halkar efter i skolan när det gäller språket, sånt som läsning och det talade språket t.ex. Vi får följa hur Gareth i några avsnitt ska försöka vända trenden och få pojkarna att engagera sig lite mer i sånt som de tycker är urtrist, som t.ex. läsning. Gareths teorier går delvis ut på att för att pojkar inte ska tycka att det är urtrist och därmed sluta engagera sig, behöver de få röra på sig och vara utomhus, så det är de. De behöver också tävla och få ta risker, så det får de exempelvis genom att använda "farliga" verktyg när de röjde ett litet skogsområde. (Grabbarna hade hoppats på motorsågar och blev gruvligt besvikna när det inte var riktigt SÅ farligt... ) Detta ska, förhoppningsvis, bl.a. leda till att de dels får mer engagemang för det de gör, dels börjar prata naturligt om vad de gör och därmed utvecklar sitt språk, dels lär sig regler för hur man måste bete sig ibland och, framför allt, att de får mycket bättre självförtroende så att de vågar ta för sig mer språkmässigt.

Pojkarna fick också ett mål: De skulle lära sig debattera och argumentera för sin sak och möta flickorna i skolan i en debattävling... Jag berättar inte hur det gick!

Jag tyckte att programmet var rörande på flera plan, men det jag skulle vilja veta är om det är så här i Sverige också: Att många pojkar har en ganska så dålig tilltro till sin egen förmåga när det gäller sånt som läsning och att uttrycka sig verbalt. Det märktes tydligt att de engelska pojkarna hade riktigt dåligt självförtroende när det gäller det, är det så här också? Tror ni att Gareths metoder kan vara något? Eller hur ska vi göra för att hjälpa pojkarna, för detta verkar vara ett problem som är gemensamt för flera länder.

Det har ju diskuterats här att pojkarna glömts bort medan flickorna fortsätter att gå framåt alltmer, det verkar vara på väg att uppmärksammas. Här är nu ett program som fokuserar helt på pojkar - vad tycker ni om det?

Programmet kan ses här, annars lär det sändas 313 repriser innan nästa avsnitt: http://svtplay.se/t/157980/pojkskolan_med_gareth_malone
Citera
2011-05-25, 14:14
Medlem
Ska se på det så fort jag kommer hem, detta låter ganska intressant.
Citera
2011-05-25, 14:35
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Tja, man vet ju att det svenska skolväsendet har som praxis att basera betyget på kön och ge flickor högre betyg bara för att de är flickor (trots att pojkar presterar bättre generellt på nationella och internationella prov), så nog är det inte konstigt om pojkar här känner sig redigt nedslagna i skolan när de redan från början blir omkullknuffade av bitterfittade, genusinfekterade lärare.

Pojkar tvingas åka skridskor i uppförsbacke i den svenska skolan, medan flickor får nedförsbacke istället. Allmänt välkänt faktum...
Citera
2011-05-25, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Tja, man vet ju att det svenska skolväsendet har som praxis att basera betyget på kön och ge flickor högre betyg bara för att de är flickor (trots att pojkar presterar bättre generellt på nationella och internationella prov), så nog är det inte konstigt om pojkar här känner sig redigt nedslagna i skolan när de redan från början blir omkullknuffade av bitterfittade, genusinfekterade lärare.

Pojkar tvingas åka skridskor i uppförsbacke i den svenska skolan, medan flickor får nedförsbacke istället. Allmänt välkänt faktum...

Så pojkar har egentligen inte alls några problem med skolan idag utan det är bara betygen som sätts på ett orättvist sätt?
Citera
2011-05-25, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Machonist
Ska se på det så fort jag kommer hem, detta låter ganska intressant.

OK, hoppas att det ger dig något! Jag tyckte att det var intressant både för att det uppmärksammar pojkars situation och för att de tar till lite nyskapande grepp för att försöka bryta en negativ trend.

En iakttagelse jag gjorde var hur negativ (den nästan helt kvinnliga) lärarkåren var till Gareths nya idéer. Visserligen hade de andra lärarna upplevt att de pojkar som Gareth undervisade hade blivit lite "besvärligare" på deras lektioner, men de är ju bara i början på projektet och det är helt nytt för killarna - man får väl räkna med att de blir lite stressade av hela situationen och att det märks även på lektionerna, tycker jag. Förändringar är jobbigt... och även för lärare, tydligen! Annars borde de ha varit lite öppnare för att det är ganska självklart att det blir lite oroligt under en period.
Citera
2011-05-25, 14:47
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varmare
Så pojkar har egentligen inte alls några problem med skolan idag utan det är bara betygen som sätts på ett orättvist sätt?

Om vi säger såhär: Hur motiverad skulle du själv vara till att försöka prestera i skolan om du märkte att trots att du gör bättre ifrån dig än andra i klassen så får de högre betyg medan du får lägre?

Nog fan sätts betygen orättvist. Googla lite på några nyckelord för problematiken så kommer du att hitta flertalet nyhetsartiklar där man tar upp just detta. Och givetvis beror hela skiten på bitterfittade feministers framfart i politiken, och att de har infekterat den akademiska världen med sitt genus trams. Samtliga lärare i grundskolan kommer ju trots allt från den världen och är präglade av alla lögner och skitsnack från "genusvetarna" (knappast så att du ens kan gå en kurs inom pedagogik på högskolenivå utan att bli matad med en massa genustrams). Vilket då naturligtvis leder till att individuella lärare känner att man måste betygsätta flickor högre för att de "har det så svårt i samhället ändå med all könsdiskriminering och annat hemskt" som det fiktiva och hittills fullkomligt obevisade "patriarkatet" ligger bakom. Samt att de betygsätter beteende mer än faktisk prestation (dvs. är man högljudd så får man sänkt betyg oavsett prestation på proven).

Det svenska skolväsendet sysslar öppet med en styvmoderlig behandling av pojkar och deras resultat när det kommer till betygssättning. Och på högre instans stampar PK-politikerna givetvis takten, eftersom att det i dagslägets politiska klimat är "inne" att medvetet förstöra för de som var "korkade nog" att födas med en Y-kromosom...
Citera
2011-05-25, 14:53
Medlem
Citat:
Om vi säger såhär: Hur motiverad skulle du själv vara till att försöka prestera i skolan om du märkte att trots att du gör bättre ifrån dig än andra i klassen så får de högre betyg medan du får lägre?

Nog fan sätts betygen orättvist. Googla lite på några nyckelord för problematiken så kommer du att hitta flertalet nyhetsartiklar där man tar upp just detta. Och givetvis beror hela skiten på bitterfittade feministers framfart i politiken, och att de har infekterat den akademiska världen med sitt genus trams. Samtliga lärare i grundskolan kommer ju trots allt från den världen och är präglade av alla lögner och skitsnack från "genusvetarna" (knappast så att du ens kan gå en kurs inom pedagogik på högskolenivå utan att bli matad med en massa genustrams). Vilket då naturligtvis leder till att individuella lärare känner att man måste betygsätta flickor högre för att de "har det så svårt i samhället ändå med all könsdiskriminering och annat hemskt" som det fiktiva och hittills fullkomligt obevisade "patriarkatet" ligger bakom. Samt att de betygsätter beteende mer än faktisk prestation (dvs. är man högljudd så får man sänkt betyg oavsett prestation på proven).

Det svenska skolväsendet sysslar öppet med en styvmoderlig behandling av pojkar och deras resultat när det kommer till betygssättning. Och på högre instans stampar PK-politikerna givetvis takten, eftersom att det i dagslägets politiska klimat är "inne" att medvetet förstöra för de som var "korkade nog" att födas med en Y-kromosom...

Ja, förväntningar är förvisso starka saker... Om det är som du säger är det klart att det påverkar. Jag har ändå svårt att tro att lärare skulle göra detta medvetet, de är trots allt inte sadister utan brukar faktiskt vilja sina elever väl - men det kan ju vara något som de inte riktigt förstår själva att de gör pga att de inte ifrågasätter sig själva, kanske. Men du är alltså övertygad om att skolan i princip fungerar bra som den gör idag för alla elever, bara betygen sattes mer rättvist?
Citera
2011-05-25, 14:57
Medlem
NomadSouls avatar
Citat:

Klart pojkar har problem i skolan. Tänk dig en arbetsplats där arvssynden ger dig sämre lön, mindre beröm för framgång, nedvärderande tillmälen och en allmänt förvrängd syn på ditt arbete som mindre värt än det motsatta könets. Hade Du blivit motiverad att prestera då?

Det klassiska exemplet på varför pojkar inte trivs i skolan, och därmed inte gör sitt bästa, kan ses i det feministiska experimentet. Minns ni hur (köns)blandade idrottslektioner tenderade hålla betydligt lägre fysisk och psykologisk kvalitet än när pojkar fick spela fotboll på egna villkor? Jo, det är nämligen såhär, att biologin har givit pojkar och män den egenskapen att en av deras livsuppgifter är att skydda kvinnor och barn. Ja, det är "mossigt", men det går inte att välja bort på sisådär två generationer, utan det finns där. När flickorna spelar på samma planhalva som pojkarna vill inte pojkarna längre prestera, för det kan skada, såra och förnedra flickorna, vilket rent hypotetiskt försämrar chanserna att få gehör för diverse kärleks- och sexuella behov. Pojkarna blir således sämre.

Detta syns sedan i vuxen ålder - flickor som inte är reellt kompetenta söker till prestigefyllda utbildningar med sina formellt höga betyg. De pressar sig själva mycket hårt och lyckas genomgå diverse högskoleutbildningar, i allt från spa-kunskap till "civilekonomi" (lol, ingenjörskomplex). Pojkarna tappar istället intresset för den formella utbildningen, eftersom den vittnar föga om bildning, intellekt och intelligens, utan istället representerar det förtryckande matriarkat som den svenska skolan (från lägsta till högsta nivå) idag består av.

Så visst är det ett mångfacetterat problem. Staten, tillsammans med fackförbund mfl., upphöjer den formella utbildningens status till ett "måste" för att göra karriär. Samtidigt ser man till att kvinnor/flickor trivs, och pojkar vantrivs. På så sätt kan statistiken friseras att passa den förtryckande adeln, utan verklighetsförankring i något av de beslut som den fattar.
Citera
2011-05-25, 15:03
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Ja, förväntningar är förvisso starka saker... Om det är som du säger är det klart att det påverkar. Jag har ändå svårt att tro att lärare skulle göra detta medvetet, de är trots allt inte sadister utan brukar faktiskt vilja sina elever väl - men det kan ju vara något som de inte riktigt förstår själva att de gör pga att de inte ifrågasätter sig själva, kanske. Men du är alltså övertygad om att skolan i princip fungerar bra som den gör idag för alla elever, bara betygen sattes mer rättvist?

Tja, med tanke på att merparten av alla lärare i landet är kvinnor från akademibakgrunder och som tittar avundsjukt på männen i samma ålder som har lyckats landa mer prestigefyllda och välbetalda karriärer så kan man i princip utgå ifrån att dessa bitterfittor gör det medvetet.

Jag säger att hade provresultaten från alla skolklasser i alla ämnen gåtts igenom på internationell instans (dvs. av mer oberoende personer som inte härstammar från Sveriges sjuka och vinklade utbildningssystem) så hade man sett att svenska lärare är mer villiga att ge flickor högre betyg utan egentlig anledning, medan pojkar fått lägre utan egentlig anledning.

Faktum är att man har gjort undersökningar på detta och sett att det stämmer. Flickor går generellt ut med högre betyg trots att de presterar sämre än pojkarna.

Så något ruttet är definitivt i görningen i den svenska skolan, och det är tämligen uppenbart att det är feminism som är den skyldige. Så går det när man naivt och enfaldigt tror att "jämställdhet" skulle gå att uppnå enbart genom att ta i frågor som bara rör det ena könet men skita i det andra...
Citera
2011-05-25, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NomadSoul
Klart pojkar har problem i skolan. Tänk dig en arbetsplats där arvssynden ger dig sämre lön, mindre beröm för framgång, nedvärderande tillmälen och en allmänt förvrängd syn på ditt arbete som mindre värt än det motsatta könets. Hade Du blivit motiverad att prestera då?

Hm... det där resonemanget känns bekant. Lite som en del feminister tänker om hur kvinnor behandlats/behandlas. Kanske ligger något i det.

Citat:
Det klassiska exemplet på varför pojkar inte trivs i skolan, och därmed inte gör sitt bästa, kan ses i det feministiska experimentet. Minns ni hur (köns)blandade idrottslektioner tenderade hålla betydligt lägre fysisk och psykologisk kvalitet än när pojkar fick spela fotboll på egna villkor? Jo, det är nämligen såhär, att biologin har givit pojkar och män den egenskapen att en av deras livsuppgifter är att skydda kvinnor och barn. Ja, det är "mossigt", men det går inte att välja bort på sisådär två generationer, utan det finns där. När flickorna spelar på samma planhalva som pojkarna vill inte pojkarna längre prestera, för det kan skada, såra och förnedra flickorna, vilket rent hypotetiskt försämrar chanserna att få gehör för diverse kärleks- och sexuella behov. Pojkarna blir således sämre.

OK, kanske... men hur går det ihop med pojkarnas konkurrens sinsemellan om flickorna, den man bruka hävda är en väldigt stark drivkraft? Borde inte den kicka in någonstans och få pojkar att vilja prestera bättre, om det bara är sånt här allting hänger på? Sen är det väl också ganska vanligt att pojkar vill prestera och helst vara bäst just för att flickorna ska lägga märke till dem, enligt vissa teorier? Men du menar alltså att om flickor finns med i ekvationen så slutar pojkar prestera?

Citat:
Detta syns sedan i vuxen ålder - flickor som inte är reellt kompetenta söker till prestigefyllda utbildningar med sina formellt höga betyg. De pressar sig själva mycket hårt och lyckas genomgå diverse högskoleutbildningar, i allt från spa-kunskap till "civilekonomi" (lol, ingenjörskomplex). Pojkarna tappar istället intresset för den formella utbildningen, eftersom den vittnar föga om bildning, intellekt och intelligens, utan istället representerar det förtryckande matriarkat som den svenska skolan (från lägsta till högsta nivå) idag består av.

Nja, här tycker jag att du är lite orättvis mot både flickor och pojkar, faktiskt. Dagens (väst-)värld kräver formella meriter av alla möjliga slag, det finns helt enkelt inte längre så många jobb som man kan hoppa in i utan att ha förberett sig via utbildning. Det tror jag både flickor och pojkar är medvetna om. Men om pojkar har svårare för dagens skola, av vilken anledning det än må vara, så är det ju inte konstigt om det också känns svårare att plugga vidare, även om det är ett oftast mycket trevligare sätt att plugga på än det var i skolan - och då är frågan, hur får vi pojkar att skaffa sig formella meriter på samma sätt som flickorna gör? Hänger det på att pojkar, som i England, redan från början hamnar efter vad gäller läskunnighet och -förståelse, t.ex?

Citat:
Så visst är det ett mångfacetterat problem. Staten, tillsammans med fackförbund mfl., upphöjer den formella utbildningens status till ett "måste" för att göra karriär. Samtidigt ser man till att kvinnor/flickor trivs, och pojkar vantrivs. På så sätt kan statistiken friseras att passa den förtryckande adeln, utan verklighetsförankring i något av de beslut som den fattar.

Jag tror också att det är mångfacetterat. Det är möjligt att det finns politiska skäl, som feminism etc, bakom en del av problemen, men jag tror också att det finns andra skäl. (Egentligen, om jag ska vara ärlig, tycker jag att skolan som koncept är ganska katastrofal. Säg den vuxen som skulle vilja sitta timme efter timme i ett instängt klassrum och lyssna på någon som mal om saker man egentligen inte är särskilt intresserad av. Speciellt om denne någon är en person som inte har förmågan att göra det intressant för fem öre, och speciellt om man är en liten unge med extra mycket spring i benen som hela tiden måste bli tillsagd på skarpen. Hur kul är det att lära då?)
Citera
2011-05-25, 15:42
Medlem
Citat:
Tja, med tanke på att merparten av alla lärare i landet är kvinnor från akademibakgrunder och som tittar avundsjukt på männen i samma ålder som har lyckats landa mer prestigefyllda och välbetalda karriärer så kan man i princip utgå ifrån att dessa bitterfittor gör det medvetet.

Jag säger att hade provresultaten från alla skolklasser i alla ämnen gåtts igenom på internationell instans (dvs. av mer oberoende personer som inte härstammar från Sveriges sjuka och vinklade utbildningssystem) så hade man sett att svenska lärare är mer villiga att ge flickor högre betyg utan egentlig anledning, medan pojkar fått lägre utan egentlig anledning.

Faktum är att man har gjort undersökningar på detta och sett att det stämmer. Flickor går generellt ut med högre betyg trots att de presterar sämre än pojkarna.

Så något ruttet är definitivt i görningen i den svenska skolan, och det är tämligen uppenbart att det är feminism som är den skyldige. Så går det när man naivt och enfaldigt tror att "jämställdhet" skulle gå att uppnå enbart genom att ta i frågor som bara rör det ena könet men skita i det andra...

Nej, det tror jag faktiskt inte på, att bitterfittor till feminister har infiltrerat hela skolsystemet och gör vad de kan för att få små pojkar att må så dåligt som möjligt pga avundsjuka. Trots allt har de flesta kvinnor, inklusive lärare, nära och kära och t.o.m. egna barn som är av manligt kön och som man naturligtvis vill allt väl. Jag kan köpa att det kan finnas risk för omedvetna processer, i stil med hur vissa män automatiskt klassar alla kvinnor som mindre vetande, men jag tror att det måste vara ytterst sällsynt med medvetna agendor.

Däremot tror jag på att man har glömt pojkarna, på något vis. Om det handlar om att den tidigare skolan med sin hårdare disciplin fick pojkarna att prestera pga rädsla, och dagen skola med sin större frihet för individen passar flickorna bättre, eftersom de av någon anledning har lättare för att sitta stilla... eller vad? Jag vill inte ha en återgång till kadaverdisciplinens skola, det måste finnas andra sätt att få folk, både flickor och pojkar, att upptäcka att det inte bara är nödvändigt utan också kul att lära sig saker.
Citera
2011-05-25, 16:25
Bannlyst
Citat:

Till stor del ja, införa en könsneutral skola och betygsättning skulle ju vara ett steg i rätt riktning, kan precis som coffe sa tänka mig att många unga killar tänker lite "varför"? när dom ständigt motarbetas. Som sagt kunskapsmässigt kan svenska pojkar lika mycket som flickor, finns inget som säger någt annat. Betygen skiljer sig dock något extremt, saken är den att pojkar inte får ha högre betyg, en svensk skola hade det för 2 år sen, skolan fick ett bidrag på 80 tusen för att åtgärda problemet och för att kunna arbeta med jämställdheten.

Argumenet som att flickor är flitigare och gör mer läxor är inga argument, eftersom det står klart och tydligt i läroplanen att det inte är något man betygsätter, år av feminism har satt sina spår. Skolan är inte anapassad för pojkar öht, i svenska skolar ska pojkar "botas" vilket bara blir pannkaka och massa grabbar som säger "fuck it" detta är inget för mig. Jag upplever inte att pojka är sämre verbalt, rent generellt så brukar ju män vara dom som fullständigt dominerar debatter.

Jag kan tänka mig att dessa flickor verkligen fått lära sig att debattera medans man idiotförklarar pojkarna och tar ut dom i skogen, om man lagt den tiden på att debatt träna pojkarna hade det blivit mer jämt, men så är det ju bara en feminist grej, som inte syftar till att förbättra någonting utan bara förnedring av småpojkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in