2011-05-25, 12:57
Igår visades ett program på TV, Pojkskolan med Gareth Malone, som handlar om hur man i England har uppmärksammat att pojkarna halkar efter i skolan när det gäller språket, sånt som läsning och det talade språket t.ex. Vi får följa hur Gareth i några avsnitt ska försöka vända trenden och få pojkarna att engagera sig lite mer i sånt som de tycker är urtrist, som t.ex. läsning. Gareths teorier går delvis ut på att för att pojkar inte ska tycka att det är urtrist och därmed sluta engagera sig, behöver de få röra på sig och vara utomhus, så det är de. De behöver också tävla och få ta risker, så det får de exempelvis genom att använda "farliga" verktyg när de röjde ett litet skogsområde. (Grabbarna hade hoppats på motorsågar och blev gruvligt besvikna när det inte var riktigt SÅ farligt...
) Detta ska, förhoppningsvis, bl.a. leda till att de dels får mer engagemang för det de gör, dels börjar prata naturligt om vad de gör och därmed utvecklar sitt språk, dels lär sig regler för hur man måste bete sig ibland och, framför allt, att de får mycket bättre självförtroende så att de vågar ta för sig mer språkmässigt.
Pojkarna fick också ett mål: De skulle lära sig debattera och argumentera för sin sak och möta flickorna i skolan i en debattävling... Jag berättar inte hur det gick!
Jag tyckte att programmet var rörande på flera plan, men det jag skulle vilja veta är om det är så här i Sverige också: Att många pojkar har en ganska så dålig tilltro till sin egen förmåga när det gäller sånt som läsning och att uttrycka sig verbalt. Det märktes tydligt att de engelska pojkarna hade riktigt dåligt självförtroende när det gäller det, är det så här också? Tror ni att Gareths metoder kan vara något? Eller hur ska vi göra för att hjälpa pojkarna, för detta verkar vara ett problem som är gemensamt för flera länder.
Det har ju diskuterats här att pojkarna glömts bort medan flickorna fortsätter att gå framåt alltmer, det verkar vara på väg att uppmärksammas. Här är nu ett program som fokuserar helt på pojkar - vad tycker ni om det?
Programmet kan ses här, annars lär det sändas 313 repriser innan nästa avsnitt: http://svtplay.se/t/157980/pojkskolan_med_gareth_malone

Pojkarna fick också ett mål: De skulle lära sig debattera och argumentera för sin sak och möta flickorna i skolan i en debattävling... Jag berättar inte hur det gick!

Jag tyckte att programmet var rörande på flera plan, men det jag skulle vilja veta är om det är så här i Sverige också: Att många pojkar har en ganska så dålig tilltro till sin egen förmåga när det gäller sånt som läsning och att uttrycka sig verbalt. Det märktes tydligt att de engelska pojkarna hade riktigt dåligt självförtroende när det gäller det, är det så här också? Tror ni att Gareths metoder kan vara något? Eller hur ska vi göra för att hjälpa pojkarna, för detta verkar vara ett problem som är gemensamt för flera länder.
Det har ju diskuterats här att pojkarna glömts bort medan flickorna fortsätter att gå framåt alltmer, det verkar vara på väg att uppmärksammas. Här är nu ett program som fokuserar helt på pojkar - vad tycker ni om det?
Programmet kan ses här, annars lär det sändas 313 repriser innan nästa avsnitt: http://svtplay.se/t/157980/pojkskolan_med_gareth_malone