2018-05-16, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
De tänkte som de gör med alla andra psyksjuka/botade patienter i Sverige. Om du bara visste hur många mördare och gärningsmän från kvällspressenfall du möter varje dag i det öppna samhälle vi lever i. Det är så det funkar, och oftast faller ingen tillbaka i brott. Förmodligen hade denne gärningsman också levt sitt liv ute i det fria, medicinerad och kontrollerad, utan återfall. Psykvården begick felet när de inte tog in honom, som alla andra fall detta årtionde där folk föll mer mellan stolarna än de som togs in ungefär. Idag är psykvården bättre än den någonsin varit, och hur ofta läser vi om liknande fall idag, där familj vädjar till psykvården att plocka in sina barn och att psykvården ignorerar detta? Noll.

Stämmer inte. Är samma lag som gäller idag som år 2000. Om en person inte vill vårdas frivilligt måste personen utgöra en allvarlig fara mot sig själv eller andra för att kunna tvångsvårdas.

Någon som vet vilket Rättspsyk han vårdades först på?
Och var befann han sig när han tog livet av sig?
Citera
2018-05-27, 10:01
Medlem
Sockss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaes
Det här tragiska fallet har många beröringspunkter med Orreforsmordet, som inträffade endast tre veckor tidigare:

* Orreforsmördaren var även han en ung kille som led av allvarliga psykiska problem samt driven av mordlust.

* Han var också perverst lagd och brukade spana på och söka kontakt med flickor.

* Båda två var musikintresserade.

* Offren var i samma ålder som Lotta och Stina.

* Likaledes så var en kniv inblandad i Orrefors-fallet.

Kan det möjligen förhålla sig på det viset att Markus läste artiklar om tragedin i Orrefors, och i sitt psykotiska tillstånd blev så inspirerad att han började utveckla tankar om att utföra ett liknande dåd i Bollnäs?

Det var betungande att lyssna på P3 Dokumentär denna gång. Jag är rätt så hårdhudad annars, men när djur och i det här fallet barn drabbas utav något så här fasansfullt så blir jag väldigt illa berörd.

Hur får du det till att killen från Bollnäs var perverst lagd? Jag har lyssnat på dokumentären och killens sätt att tex cykla runt dem är rätt typiskt för de med autism, de vet inte hur man tar kontakt med folk. Det är något de måste få lära sig och killen från Bollnäs har inte fått någon hjälp med det iom att man inte visste att han hade autism från början.

Det ska vara att han ville ha en kram av tjejerna när han köpte kakorna då, men det är troligen samma sak där, han ville ha kontakt men visste inte hur. Även de med autism kan sakna mänsklig kontakt även om många av dem inte gillar kroppskontakt.
Citera
2018-05-27, 15:17
Medlem
flaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socks
Hur får du det till att killen från Bollnäs var perverst lagd? Jag har lyssnat på dokumentären och killens sätt att tex cykla runt dem är rätt typiskt för de med autism, de vet inte hur man tar kontakt med folk. Det är något de måste få lära sig och killen från Bollnäs har inte fått någon hjälp med det iom att man inte visste att han hade autism från början.

Det ska vara att han ville ha en kram av tjejerna när han köpte kakorna då, men det är troligen samma sak där, han ville ha kontakt men visste inte hur. Även de med autism kan sakna mänsklig kontakt även om många av dem inte gillar kroppskontakt.
Bra invändning från din sida.

Jag har ingen större erfarenhet utav personer med autism, men din analys utav Marcus förehavanden låter helt klart plausibel. Jag har läst på lite om autism nu efter lunch och ett symptom utöver de mest uppenbara är tydligen ljudöverkänslighet, som ju låg till grund för attacken på systrarna Smenstorp och deras två vänner.

En väldigt tragisk historia för alla inblandade. Om Marcus autism hade upptäckts i god tid så hade med största sannolikhet både han och Lotta ännu varit vid liv.
Citera
2018-05-31, 20:54
Medlem
exquisitelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaes
En väldigt tragisk historia för alla inblandade.

Absolut, en viktig synpunkt. Jag kan inte låta bli att tänka på det fruktansvärda limbo Marcus anhöriga hamnade i. Att först försöka förstå och leva med att han har dödat ett barn och skadat ett annat. För att därefter försöka förstå och leva med det faktumet att han tar livet av sig.
Citera
2018-07-30, 07:35
Medlem
LonelyAngels avatar
Nu finns en artikel till om detta fruktansvärda mord.

https://www.expressen.se/nyheter/bro...ster-stina-11/
Citera
2018-07-30, 08:25
Medlem
Citat:
Förmodligen hade denne gärningsman också levt sitt liv ute i det fria, medicinerad och kontrollerad, utan återfall. Psykvården begick felet när de inte tog in honom, som alla andra fall detta årtionde där folk föll mer mellan stolarna än de som togs in ungefär. Idag är psykvården bättre än den någonsin varit, och hur ofta läser vi om liknande fall idag, där familj vädjar till psykvården att plocka in sina barn och att psykvården ignorerar detta? Noll.

Grattis, du är dagens val arbetare för Sossarna 😁. Många som skriver på FB nu.
Citera
2018-07-30, 11:03
Medlem
PolisBatikhexans avatar
Hette mördaren Warner i efternamn?
Citera
2018-07-31, 02:27
Medlem
flaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LonelyAngel

Det var nya uppgifter för mig att ett av Markus knivhugg hade träffat Stinas halspulsåder och att hon med detta var nära döden.

Herregud, tänk om även hon hade avlidit i denna vansinnesattack... att mista ett barn är en fasansfull mardröm, men hur hade det ens varit möjligt att gå vidare i livet för Åke och Mona om även deras yngsta dotter hade mördats denna ödesdigra dag? För jag hade överhuvudtaget inte klarat av det...
Senast redigerad av flaes 2018-07-31 kl. 02:29.
Citera
2018-07-31, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisBatikhexan
Hette mördaren Warner i efternamn?

Det stämmer..
Citera
2019-02-03, 02:20
Medlem
Citat:
De tänkte som de gör med alla andra psyksjuka/botade patienter i Sverige. Om du bara visste hur många mördare och gärningsmän från kvällspressenfall du möter varje dag i det öppna samhälle vi lever i. Det är så det funkar, och oftast faller ingen tillbaka i brott. Förmodligen hade denne gärningsman också levt sitt liv ute i det fria, medicinerad och kontrollerad, utan återfall. Psykvården begick felet när de inte tog in honom, som alla andra fall detta årtionde där folk föll mer mellan stolarna än de som togs in ungefär. Idag är psykvården bättre än den någonsin varit, och hur ofta läser vi om liknande fall idag, där familj vädjar till psykvården att plocka in sina barn och att psykvården ignorerar detta? Noll.

Fast i detta fall hade han nog inte överlevt så länge som frisläppt. Vet att det var många som ville hämnas mordet och bara väntade på att han skulle släppas fri så att han själv skulle tas av daga, så det var nog bäst det som hände att han själv valde att göra slut på det.
Citera
2019-02-03, 13:38
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LonelyAngel

Citat:
I november 2010 begick 21-åringen självmord inne på en rättspsykiatrisk klinik.
– Man blir ledsen av att han inte fick hjälp. Om han hade fått det hade det här kanske inte hänt. Samtidigt var det en lättnad, att inte behöva gå runt och vara rädd längre. Jag har varit rädd för honom ända sedan det hände. Jag är fortfarande rädd för mörker, fastän han inte finns längre, säger Stina.
Expressen har sökt 21-åringens mamma som säger att hon inte vill säga något ytterligare – men att hon är besviken på att psykvården inte lyckades hjälpa hennes son.

Men vad hade han för gener? Fanns psykoser i släkten? Borde väl mamman veta och kunna spilla ut lite i media tycker man? Nämns något i dokumentären om monstrets föräldrar?
Citera
2021-05-26, 18:04
Medlem
Är vida känt i stan att förövarens pappa r*lf warn*r misshandlade mamman. Han har ny fru nu från Iran.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in