2018-03-31, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Hur var hans familjebild och bakgrund? Oftast i såna här fall är ju föräldrarna lika sjuka och uppväxten en fet missär av våldtäkter, misshandel eller alkoholism. En normal 21-åring får inte psykos från ingenstans. Det enda media skrev var att föräldrar försökt få vård åt pojken och allt skylls på psykvården i vanlig ordning. Men hur friska var/är hans päron? Någon som vet?

Vet inte mycket om hans pappa, men är från Bollnäs själv och vet att hans mamma är väldigt normal och trevlig, likaså hans systrar. Finns ingenting av misshandel eller missbruk där. Men har ingen aning om pappan som sagt, så låter det vara osagt. Har för mig att mamman hade lite kontakt med offrets föräldrar efteråt, där båda visade stor sympati för varandra. Båda var förlorare i denna tragedi..

(Och btw, en ”normal” 21-åring kan visst få psykos från ”ingenstans”, man måste inte ha genomgått tortyr eller knarkande päron /en med en kusin som fick psykos som sedan slutade i att han begick självmord..)
Citera
2018-03-31, 16:26
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Vet inte mycket om hans pappa, men är från Bollnäs själv och vet att hans mamma är väldigt normal och trevlig, likaså hans systrar. Finns ingenting av misshandel eller missbruk där. Men har ingen aning om pappan som sagt, så låter det vara osagt. Har för mig att mamman hade lite kontakt med offrets föräldrar efteråt, där båda visade stor sympati för varandra. Båda var förlorare i denna tragedi..

(Och btw, en ”normal” 21-åring kan visst få psykos från ”ingenstans”, man måste inte ha genomgått tortyr eller knarkande päron /en med en kusin som fick psykos som sedan slutade i att han begick självmord..)

Det var din bild av familjen ja. Av erfarenhet vet jag att många familjer vill hålla historian och situationen inom familjen i den mån det går. Har träffat familjer till interner på rättpsyk där allt ser normalt ut, utåt sätt. Det finns ALLTID faktorer och bakgrund som triggar en psykos. Tror du annat är du ignorant, naiv och möjligen lite korkad.
Citera
2018-03-31, 17:25
Medlem
mummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Det var din bild av familjen ja. Av erfarenhet vet jag att många familjer vill hålla historian och situationen inom familjen i den mån det går. Har träffat familjer till interner på rättpsyk där allt ser normalt ut, utåt sätt. Det finns ALLTID faktorer och bakgrund som triggar en psykos. Tror du annat är du ignorant, naiv och möjligen lite korkad.
Dokumentären berättar att han led av någon svårare form av Aspergers eller något annat i Autism-spektrumet. Och hans mamma berättar hur hon märkte att hans diganos växtre fram under under tonåren och han blev mer och mer självisolerad och mådde sämre, samt att hon försökte fixa hjälp åt honom. Och det var att han blev ljudkänsligare som gjorde att han först flyttade, och sen inte klarade av att höra barnen som skrek vid älven som gjorde att han beslutade sig att göra slut på ljudet.

Kollar man på majoriteten av män i 20-35-års åldern i Sverige som har begått mord under psykos, så har de haft en normal barndom, har diagnos i Autism-spektrumet och ofta levt isolerade. Kolla tex på vansinnesdåden i slutet av 90-talet och början av 00-talet (tror även P3 dokumentär har den dokumentär om det, och finns mer ingående fakta om de specifika fallen på nätet) så är det samma visa där.
Citera
2018-03-31, 18:08
Medlem
flaess avatar
Det här tragiska fallet har många beröringspunkter med Orreforsmordet, som inträffade endast tre veckor tidigare:

* Orreforsmördaren var även han en ung kille som led av allvarliga psykiska problem samt driven av mordlust.

* Han var också perverst lagd och brukade spana på och söka kontakt med flickor.

* Båda två var musikintresserade.

* Offren var i samma ålder som Lotta och Stina.

* Likaledes så var en kniv inblandad i Orrefors-fallet.

Kan det möjligen förhålla sig på det viset att Markus läste artiklar om tragedin i Orrefors, och i sitt psykotiska tillstånd blev så inspirerad att han började utveckla tankar om att utföra ett liknande dåd i Bollnäs?

Det var betungande att lyssna på P3 Dokumentär denna gång. Jag är rätt så hårdhudad annars, men när djur och i det här fallet barn drabbas utav något så här fasansfullt så blir jag väldigt illa berörd.
Citera
2018-04-01, 01:13
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mumma
Dokumentären berättar att han led av någon svårare form av Aspergers eller något annat i Autism-spektrumet. Och hans mamma berättar hur hon märkte att hans diganos växtre fram under under tonåren och han blev mer och mer självisolerad och mådde sämre, samt att hon försökte fixa hjälp åt honom. Och det var att han blev ljudkänsligare som gjorde att han först flyttade, och sen inte klarade av att höra barnen som skrek vid älven som gjorde att han beslutade sig att göra slut på ljudet.

Kollar man på majoriteten av män i 20-35-års åldern i Sverige som har begått mord under psykos, så har de haft en normal barndom, har diagnos i Autism-spektrumet och ofta levt isolerade. Kolla tex på vansinnesdåden i slutet av 90-talet och början av 00-talet (tror även P3 dokumentär har den dokumentär om det, och finns mer ingående fakta om de specifika fallen på nätet) så är det samma visa där.

Stämmer inte alls, och det kan jag säga ur ett yrkesperspektiv. Du vet uppenbarligen endast vad media förmedlar, och det bevisar du fint med din första mening.
Citera
2018-04-01, 23:06
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaes
Det här tragiska fallet har många beröringspunkter med Orreforsmordet, som inträffade endast tre veckor tidigare:

* Orreforsmördaren var även han en ung kille som led av allvarliga psykiska problem samt driven av mordlust.

* Han var också perverst lagd och brukade spana på och söka kontakt med flickor.

* Båda två var musikintresserade.

* Offren var i samma ålder som Lotta och Stina.

* Likaledes så var en kniv inblandad i Orrefors-fallet.

Kan det möjligen förhålla sig på det viset att Markus läste artiklar om tragedin i Orrefors, och i sitt psykotiska tillstånd blev så inspirerad att han började utveckla tankar om att utföra ett liknande dåd i Bollnäs?

Det var betungande att lyssna på P3 Dokumentär denna gång. Jag är rätt så hårdhudad annars, men när djur och i det här fallet barn drabbas utav något så här fasansfullt så blir jag väldigt illa berörd.

Jag lyssnade också nu och är rätt tagen jag med.
Citera
2018-04-02, 14:37
Medlem
flaess avatar
För er som undrar hur Markus såg ut så skymtar han förbi i den här introduktionsfilmen till fallet på P3 Dokumentärs Facebooksida:

https://www.facebook.com/P3dokumenta...1238699898618/
Citera
2018-04-03, 00:01
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaes
För er som undrar hur Markus såg ut så skymtar han förbi i den här introduktionsfilmen till fallet på P3 Dokumentärs Facebooksida:

https://www.facebook.com/P3dokumenta...1238699898618/

Snygg grisnäsa. Är han frisläppt och medicinerad idag?
Citera
2018-04-03, 09:15
Medlem
Hazizas avatar
Som tur är tog Marcus livet av sig.
Undra hur de tänkte när de ville släppa han fri efter ett par år en så ska aldrig få lämna isoleringscellen ens.
Citera
2018-04-03, 12:57
Medlem
En 13-årig flicka som hoppar på en vuxen knivbeväpnad man och räddar livet på sin lillasyster. Hon dog som en hjälte i alla fall.
Citera
2018-04-09, 21:22
Medlem
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haziza
Som tur är tog Marcus livet av sig.
Undra hur de tänkte när de ville släppa han fri efter ett par år en så ska aldrig få lämna isoleringscellen ens.

De tänkte som de gör med alla andra psyksjuka/botade patienter i Sverige. Om du bara visste hur många mördare och gärningsmän från kvällspressenfall du möter varje dag i det öppna samhälle vi lever i. Det är så det funkar, och oftast faller ingen tillbaka i brott. Förmodligen hade denne gärningsman också levt sitt liv ute i det fria, medicinerad och kontrollerad, utan återfall. Psykvården begick felet när de inte tog in honom, som alla andra fall detta årtionde där folk föll mer mellan stolarna än de som togs in ungefär. Idag är psykvården bättre än den någonsin varit, och hur ofta läser vi om liknande fall idag, där familj vädjar till psykvården att plocka in sina barn och att psykvården ignorerar detta? Noll.
Citera
2018-04-10, 09:11
Medlem
Någon som vet vilket målnummer detta mord hade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in