2011-05-29, 14:52
Citat:
Åhå - ett relativist-resonemang! Enkelt svar: jag bor hellre i Norge än i Haiti.
Ursprungligen postat av RockInRhino
Vad är ett välfungerande samhälle, och hur avgörs det?
Citat:
Det är ju jag som inser att det är komplext. DU förkastar betydelsen av biologisk/genetisk kognitionsförmåga/ IQ hos individerna när det gäller att skapa välfungerande samhällen. DU klamrar dig fast vid sociala-konstruktionsmodellen.
Problemet när man inte nöjer sig med simpla lösningar på komplexa problem är att man tvingas acceptera att världen är komplex och svår att förstå, varför också förklaringar inte alltid är det enklaste att ge. Hur du hade tänkt lyckas vrida det till ett stöd för din argumentation vet jag inte.
Hur många fina ord du än använder så är dina resonemang cirkelresonemang. "Rika stabila samhällen leder till rika stabila samhällen". Jag har läst att du inte accepterar den beskrivningen av dina resonemang, men... Du kommer ju inte med några grundläggande förklaringar till VARFÖR utveckling har satt igång på ett visst ställe, vilka egenskaper som fanns hos de människor som skapade utvecklingen, som använde sig av förändringar i omgivningen till sin fördel.
DU tog själv upp att "kultur och normer" kunde vara avgörande för stort barnafödande. Visst. Men du besvarar fortfarande inte frågan jag ställde om VARFÖR en befolkningsgrupp perpetuerar kultur och normer, livsmönster och traditioner som uppenbarligen är destruktiva och skapar samhällen av Somaliatyp? För att de inte förstår bättre, och inte inser konsekvenserna för individ och samhälle om varje kvinna föder 25 barn? Eller för att de är masochister? Varför är de i så fall det? Något genetiskt?
Varför skulle exempelvis inte de otaliga parasitinfektioner som finns i Afrika kunna vara skadliga för människors hjärnor och därmed försämra hela samhällens snitt-IQ?
Men det här leder ingenstans, det går inte att diskutera med 1968-troende.