2011-05-29, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
Vad är ett välfungerande samhälle, och hur avgörs det?
Åhå - ett relativist-resonemang! Enkelt svar: jag bor hellre i Norge än i Haiti.

Citat:
Problemet när man inte nöjer sig med simpla lösningar på komplexa problem är att man tvingas acceptera att världen är komplex och svår att förstå, varför också förklaringar inte alltid är det enklaste att ge. Hur du hade tänkt lyckas vrida det till ett stöd för din argumentation vet jag inte.
Det är ju jag som inser att det är komplext. DU förkastar betydelsen av biologisk/genetisk kognitionsförmåga/ IQ hos individerna när det gäller att skapa välfungerande samhällen. DU klamrar dig fast vid sociala-konstruktionsmodellen.

Hur många fina ord du än använder så är dina resonemang cirkelresonemang. "Rika stabila samhällen leder till rika stabila samhällen". Jag har läst att du inte accepterar den beskrivningen av dina resonemang, men... Du kommer ju inte med några grundläggande förklaringar till VARFÖR utveckling har satt igång på ett visst ställe, vilka egenskaper som fanns hos de människor som skapade utvecklingen, som använde sig av förändringar i omgivningen till sin fördel.

DU tog själv upp att "kultur och normer" kunde vara avgörande för stort barnafödande. Visst. Men du besvarar fortfarande inte frågan jag ställde om VARFÖR en befolkningsgrupp perpetuerar kultur och normer, livsmönster och traditioner som uppenbarligen är destruktiva och skapar samhällen av Somaliatyp? För att de inte förstår bättre, och inte inser konsekvenserna för individ och samhälle om varje kvinna föder 25 barn? Eller för att de är masochister? Varför är de i så fall det? Något genetiskt?
Varför skulle exempelvis inte de otaliga parasitinfektioner som finns i Afrika kunna vara skadliga för människors hjärnor och därmed försämra hela samhällens snitt-IQ?

Men det här leder ingenstans, det går inte att diskutera med 1968-troende.
Citera
2011-05-29, 15:06
Medlem
Världen är tokigt överbefolkad redan. Vad som krävs är färre människor, inte flera. Vi behöver inte somaliska och kurdiska äggkläckningsmaskiner. Det kommer bli Sveriges/Europas undergång (det är nog tanken också).

Det är jävligt lustigt allt det här. Den vita kvinnan ska vara jämställd, utbilda sig, jobba och leva livet. Men den somaliska kvinnan ska komma till Sverige och sätta fler barn till världen för svenskarna skaffar inga barn... Allt är så jävla absurdt. Det är en lögn alltihopa. Och alla verkar köpa lögnen...
Citera
2011-05-29, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brak-teater
Åhå - ett relativist-resonemang! Enkelt svar: jag bor hellre i Norge än i Haiti.
Kalla det vad du vill, frågan är givetvis högst central för diskussionen. Vill vi förstå varför vissa samhällen ter sig på vissa sätt medan andra på andra sätt måste vi också förstå det eftersträvade, och huruvida det eftersträvade är detsamma för alla. Hur ska vi annars förstå fenomen som Indiens kaos kontra västvärldens ordning?
Citat:
Det är ju jag som inser att det är komplext. DU förkastar betydelsen av biologisk/genetisk kognitionsförmåga/ IQ hos individerna när det gäller att skapa välfungerande samhällen. DU klamrar dig fast vid sociala-konstruktionsmodellen.
Skulle inte vilja påstå att en IQ-förklaring är särskilt komplex. Förkastar heller inte betydelsen, däremot skriver jag ned den relativt dig. Jag tror helt enkelt inte den är avgörande, även om det nu är barnafödande och inte statsbildning som här diskuteras. Varför har redan kommenterats, så upprepar mig inte där. Klamrar mig fast vid något gör jag inte heller, jag har inget emot att ändra uppfattning. För mig finns aldrig en förlust i att komma närmare sanningen. Världen är vad den är vad den är. Ser ingen anledning att försöka få den att bli något annat.
Citat:
Hur många fina ord du än använder så är dina resonemang cirkelresonemang. "Rika stabila samhällen leder till rika stabila samhällen".

Det felaktiga i ovanstående påstående är redan kommenterat. Ser ingen anledning att upprepa mig. Är du inte kapabel att ta till dig det som skrivs första gången är du antagligen inte kapabel att göra det andra gången heller.

Citat:
Jag har läst att du inte accepterar den beskrivningen av dina resonemang, men... Du kommer ju inte med några grundläggande förklaringar till VARFÖR utveckling har satt igång på ett visst ställe, vilka egenskaper som fanns hos de människor som skapade utvecklingen, som använde sig av förändringar i omgivningen till sin fördel.

Jag är inte oraklet i Delfi, jag har inte svar på alla frågor. Jag har dock kommit med grundläggande förklaringar, och hintat om andra, särskilt vad gäller samhället och dess institutioner.
Citat:
DU tog själv upp att "kultur och normer" kunde vara avgörande för stort barnafödande. Visst. Men du besvarar fortfarande inte frågan jag ställde om VARFÖR en befolkningsgrupp perpetuerar kultur och normer, livsmönster och traditioner som uppenbarligen är destruktiva och skapar samhällen av Somaliatyp? För att de inte förstår bättre, och inte inser konsekvenserna för individ och samhälle om varje kvinna föder 25 barn? Eller för att de är masochister? Varför är de i så fall det? Något genetiskt?
Varför skulle exempelvis inte de otaliga parasitinfektioner som finns i Afrika kunna vara skadliga för människors hjärnor och därmed försämra hela samhällens snitt-IQ?

Du säger att jag inte besvarade ovanstående, jag tycker att jag mycket väl besvarande just ovanstående i föregående inlägg. Vad gäller det sistnämnda har mig veterligen ingen sådan parasit upptäckts, känns som en rätt långsökt förklaring.

Citat:
Men det här leder ingenstans, det går inte att diskutera med 1968-troende.
Brukar låta så när argumenten tryter. Alltid samma visa på I&I. Motståndaren avkrävs explicita teoretiska resonemang, gedigna empiriska studier och det ena med det tredje. Själv nöjer man sig med att slänga ur sig något, ignorera påpekanden om den egna teorins brister och därutöver glida från det ena till det andra för att slippa dra upp huvudet ur sanden.
Citera
2011-05-29, 17:29
Medlem
En norsk offentlig utredning (jm SOU) har konkluderat att icke-västlig invandring är en förlustaffär. Vid 60 års ålder är 65% av all 60 åringar från Pakistan og Turkiet förtidspensionerade ("uföretrygd").
Om man är inresserad av vital och icke dogmstyrd samhällsforskning så måste man, förutom engelska, kunna läsa norska/ danska....

http://e24.no/makro-og-politikk/vil-...drere/20055983

http://www.regjeringen.no/pages/1641...000DDDPDFS.pdf
Senast redigerad av Neida 2011-05-29 kl. 17:33.
Citera
2011-05-30, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Delira
Ja. Varför gör inte du det? Skaffa barn, uppmana dina vänner och bekanta att skaffa minst tre barn så behöver vi inte ta in arbetskraft. Men så långt tänker ju inte ni lågpannor...

Har redan ett barn på vägen, jag sköter min bit . Visst fan förstår väl jag också att vi inte kan föda 200 000 extra per år, sarkasm är svår att uttrycka i text. Klart vi behöver arbetsinvandring i framtiden men att vi skulle behöva ta in 200 000-400 000 invandrare per år till vårat lilla land med 9,4 miljoner invånare är bara ett stort jävla skämt.
Citera
2011-05-30, 00:42
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosken-Pekka
Världen är tokigt överbefolkad redan. Vad som krävs är färre människor, inte flera. Vi behöver inte somaliska och kurdiska äggkläckningsmaskiner. Det kommer bli Sveriges/Europas undergång (det är nog tanken också).

Det är jävligt lustigt allt det här. Den vita kvinnan ska vara jämställd, utbilda sig, jobba och leva livet. Men den somaliska kvinnan ska komma till Sverige och sätta fler barn till världen för svenskarna skaffar inga barn... Allt är så jävla absurdt. Det är en lögn alltihopa. Och alla verkar köpa lögnen...

Majoriteten är konflikträdda mer än de är korkade, de tiger och undviker att konfrontera minoriteten aggressiva men korkade invandringsförespråkare. Det är bekvämast så.

Politiker är däremot ytterst kortsiktiga i sitt tänkande de bryr sig inte om vad som händer om 20 år det är fram nästa val, till de får sin pension och en behaglig tid till döden. Hur det blir för kommande generationer säger de att de bryr sig om därför att det skördar politiska poäng hos de som verkligen har anledning att oro sig för det. Men agerandet är tokigt och fatalistiskt.
Citera
2011-05-30, 00:46
Medlem
freeriderXIIs avatar
En tredje väg skulle kunna vara gästarbetare.
Senast redigerad av freeriderXII 2011-05-30 kl. 00:48.
Citera
2011-05-30, 01:07
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII

Det stuket kör ju de rika MENA-oljeländerna...

Funkar rätt bra för dem... "Kom hit och tjäna lite stålar och dra sen... muckar ni så blir ni av med en hand..."
Citera
2011-05-30, 03:43
Medlem
NyanNyans avatar
Du kan ju fråga henne vart just MENA-invandringen kommer in i bilden, varför prioriteras denna invandring?
"Demografiska utmaningar" går väl att klara utmärkt utan araber och afrikaner?
Citera
2011-05-31, 00:51
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Om nu kärnkraften läggs ned med början i Tyskland sedan Sverige mfl. så kommer Europas ekonomiska utveckling mattas betydligt och därmed behovet av arbetskraft.
Citera
2011-05-31, 09:10
Medlem
Citat:

I vilket syfte då? Vad är "Sverige" för något och varför behöver detta "Sverige" importera massa icke-vita gästarbetare?

I allmänhet verkar en stor majoritet av alla människor inte förstå att man inte måste ha invandring. Det svenska folket har aldrig någonsin behövt invandring och kommer aldrig någonsin i framtiden att behöva invandring. De enda som kan ha nytta av så kallad "arbetskraftsinvandring" är vissa kapitalister och fabriksägare som vill ha billig arbetskraft för att kunna maximera sina vinster. Detta vinstmaximerande sker dock så gott som alltid på det vita svenska folkets bekostnad och i det större perspektivet så är det garanterat en förlustaffär, för svenskarna. Att överhuvudtaget tala om "Sverige" och vad "Sverige" behöver tyder som jag ser det på att man inte tänker särskilt mycket eller långt. Sverige är bara ett (visserligen ganska trevligt) landområde och massa hus och fabriker och skit. Det enda som egentligen borde räknas för en vanlig svensk människa är vad som är bra för svenskarna som folk på lång sikt. Rasfrämmande massinvandring från tredje världen är aldrig bra för svenskarna.
Senast redigerad av Varnagel 2011-05-31 kl. 09:13.
Citera
2011-06-28, 19:31
Medlem
Public Enemys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Om nu kärnkraften läggs ned med början i Tyskland sedan Sverige mfl. så kommer Europas ekonomiska utveckling mattas betydligt och därmed behovet av arbetskraft.
Behovet av arbetskraft kommer av åldersstrukturen. Det föds inte tillräckligt många ungar för att försörja 40-talistgenerationen när de skall bli en tärande del av samhället.

Så i steg 1 måste man se till att det lönar sig att ha 4 barn, genom frikostigare barnbidrag och lägre dagistaxor mm.
steg 2 måste bli att stoppa invandring av icke-produktiva flyktingar. Det finns statistik på vilka det är. Alla som kommer hit måste bli nettoskattebetalare, annars går det åt helvete.
Som det är idag att ta hit motsvarande en småstad med somalier och araber - son till 20% kommer at bli kriminella och till 70% kommer att bli nettobidragstagare är en jävligt taskig kalkyl som Borg får bakläxa på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in