Citat:
Ursprungligen postat av brak-teater
För att ha så mycket kunskaper verkar du ha lite svårt att ta resonemangen ett steg längre:
VARFÖR har vissa befolkningsgrupper gynnsammare socioekonomiska faktorer? VAD är det som har gjort att de har kunnat utveckla sina starka, välfungerande samhällen?
Du säger i princip att "ett samhälle med god socioekonomisk miljö leder till ett samhälle med god socioekonomisk miljö."
Men vad var det som möjliggjorde den utvecklingen? Varför blev det som det blev i Liberia? I Norge? osv.
Tycker jag inte, men jag lägger ogärna resonemang i din mun. Din fråga finns många teorier kring, och något exakt svar har jag givetvis inte - det har ingen. Det förändrar inte att vi empiriskt ser en normerande effekt som gör IQ-teorin kring nativitet svår att köpa.
Att jag skulle hävdat det av dig påstådda är i övrigt rent nys. Vad jag i någon mening kommenterade som överhuvudtaget har med påståendet att göra var att institutioner inte uppstår varpå samhället ter sig som X, utan att institutioner uppstår för att samhället ter sig som X. Det i sig är på intet sätt att hävda att "ett samhälle med god socioekonomisk miljö leder till ett samhälle med god socioekonomisk miljö".
Citat:
Dock finns en skillnad.
Absolut, men denna skillnad styrker inte nödvändigtvis din IQ-teori. Förstår du inte det själv? Trenden som sådan stödjer dock min tes, om vi samtidigt antar att svarta i usa fått det bättre sedan 80-talet.
Citat:
Tillbaka på ruta 1. Du säger återigen att ett välfungerande samhälle är en följd av en viss samhällsutveckling och att den utvecklingen uppstår "när den behövs". Varför kom samhällsutvecklingen till stånd - på vissa ställen? Tycker du inte att det har behövts samhällsutveckling i t ex Haiti de senaste, säg, 210 åren? Varför har den inte kommit?
Har det funnits behov av samhällsutveckling i Egypten de senaste 2000 åren? Varför har den då inte kommit trots att behov har förelegat? Har man inte kunnat identifiera behovet, eller har man helt enkelt inte haft förmåga att tillgodose landets behov av utveckling? Varför då? För att länderna var outvecklade? Varför då? Osv.
Det är helt enkelt ett cirkelargument att hävda att "landet blev mer utvecklat för att det utvecklades".
Som påpekat är hela din argumentation en stor halmdocka. Vad jag påpekade var att fenomenen du lyfte fram inte är något som planeras och skapas ex ante varpå utveckling Y följer, utan att dessa fenomen uppstår som ett resultat av en viss utveckling som i sin tur ställer vissa krav på samhällets organisation. Frågan du egentligen vill ställa är då "varför har inte denna utveckling skett", inte "varför är de oförmögna att skapa dessa fenomen". För att förstå vår värld måste vi först och främst ställa rätt frågor.
Citat:
Du skriver att fenomenet samhällsutveckling uppstår som en konsekvens av det förändrade samhället. Visst. Men är det inte brukligt att definiera intelligens (IQ) som en förmåga att anpassa sig till nya förutsättningar, att använda gamla kunskaper i en nytt sammanhang? Så, återigen - varför har befolkningen i vissa delar av världen lyckats få igång en utveckling när behovet infann sig, och inte andra? Beror det på att vissa befolkningsgrupper/nationer inte har haft kapacitet att använda sina kunskaper i ett förändrat samhälle, att de har för hög tidspreferens osv?
Nej. Se ovan. Samhällsutveckling uppstår inte som en konsekvens av det förändrade samhället. De fenomen (e.g. institutioner) uppstår som ett resultat av en viss utveckling som i sin tur gör dessa nödvändiga. Av förklarliga skäl ställs andra krav på samhällsorganiseringen i en stad jämfört med en by, och i ett industriellt samhälle jämfört med ett agrikulturellt dito.
Att definiera IQ som förmåga att anpassa sig efter nya förutsättningar kan man givetvis göra om man vill. Jag har dock svårt att se att den gängse definitionen av IQ stämmer in särskilt bra där. I övrigt, se ovan.
Citat:
Vad ska man kalla Saudiarabien?
Har väldigt små kunskaper om Saudiarabien, men jag skulle gissa att detta samhälle i mångt och mycket är närmare afrika än europa. Vet gör jag dock inte, det är bara mina fördomar utifrån min högst begränsade vetskap.
Citat:
Så du kan köpa korrelation men inte kausalitet?
Om vi enbart talar IQ, självklart - då det finns en tydlig korrelation mellan just IQ och socioekonomiska faktorer (av högst förklarliga skäl).
Citat:
Men du ser ett samband? Likväl är det som du säger en växelverkan, att när standarden stiger så stiger snitt-IQ (bättre kost osv). Vilket för oss tillbaka till betydelsen av IQ. Standarden stiger ju inte magiskt av sig själv, utan någon måste ha kapacitet (IQ) att tänka ett steg längre och skapa det välstånd som leder till mer välstånd.
Jag tror inte att de skillnader i IQ vi kan uppmäta gör dessa individer oförmögna att skapa ett välfärdsdrivande samhälle. Minns jag inte helt fel har exempelvis visats att dagens svarta i USA har högre IQ än vita i usa några decennier bakåt i tiden. IQ är överhuvudtaget ett rätt dåligt mått. (Egentligen är det inte ens ett mått, men det är en helt annan diskussion).
Citat:
Inte i Sverige i alla fall, och knappast någonstans i Västeuropa.
Den är observerad i väst, och för den delen i övriga västeuropa. Invandrare av andra generationen föder färre barn än första generationen. Detsamma gäller jämförelsen femte mot andra. Gissningsvis hänger detta samband även ihop med graden av integration.
Citat:
Du slingrar dig - det är klart att om man bor ute i Amazonas regnskogar så har man inte kunskaper om moderna preventivmedel. Men då lever man i en sån symbios med naturen att folkgruppen aldrig blir större än hur många munnar man kan mätta. Det finns inte våra moderna genvägar (konstgödsel, vaccinationer, antibiotika osv) att blåsa upp befolkningen till långt större än vad den omgivande miljön på naturligt, hållbart sätt kan försörja.
Jordbrukare i Afrika har i regel rätt dålig tillgång till vaccinationer, antibiotika och konstgödsel. När vi ändå talar kunskap har de också rätt dålig kunskap vad gäller hur man bedriver ett effektivt jordbruk, även om det finns en del biståndsprojekt som försöker förändra detta.
Citat:
Men i den moderna världen finns skrämmande exempel på folkgrupper som har alla sorters moderna kunskaper tillgängliga, men inte har det konsekvenstänk (IQ?) som krävs för att hålla befolkningen på rimlig nivå.
Tror du överskattar kunskapsspridningen. Som påpekat ovan är kunskapsnivån i fattiga länder förhållandevis låg - vilket i sig inte är så konstigt med tanke på hur outbildad befolkningen är.
Citat:
I både Saudiarabien (rikt), Irak (modernt men kaotiskt) och Gaza (fattigt) föds väldigt många barn.
Saudiarabien är ett rikt land, med ett fattigt folk (om min fördom stämmer). Irak är lite eljest, det håller jag med om. Gaza är ett stort jävla kaos, så där är det svårt att säga något överhuvudtaget.
Citat:
I SaudiA finns fortfarande pengar, men om oljan sinar och de fortsätter att reproducera sig på det sättet så... dessutom pågår en debatt i landet om att de otaliga kusingiftermålen leder till svåra handikapp hos avkomman. Ändå fortsätter det. Bristande konsekvenstänk?
Skulle snarare härleda det till kulturen (och normens) kraft. Historiskt kan utan större svårigheter hittas rätt många rationella skäl till starka familjestrukturer.
Citat:
I Gaza samma sak, men där lever befolkningen helt på allmosor från EU och några arabstater. Galopperande befolkningsökning och misär. Ingen verkar komma på vad man ska göra åt saken. Orsak...? Irak är ett märkligt exempel där modern forskning och medicinsk kunskap funnits väl tillgänglig. Ändå föds väldigt många barn, och sedan många årtionden tillbaka. Och irakier i Sverige fortsätter trenden.
Somsagt, Gaza är väldigt svårt att använda som stöd för något överhuvudtaget av förklarliga skäl med tanke på grannen i öst. Men ja, Irak är eljest det håller jag med om. Om den ekonomiska och samhälleliga utvecklingen fortsätter och Irak träder in i det post-industriella samhället och fortfarande uppvisar den nativitet de gör i dagsläget, ja då finns helt klart något signifikant där.
Citat:
Självklart kan man se att många länders demografiska utveckling följer transitionsmodellen med olika steg, men den förklarar inte VARFÖR landet har kommit in i steget. Modellen är inte heller heltäckande eftersom det finns undantag av typ Moldavien, Saudiarabien osv.
Ingen modell är heltäckande, det följer av modellens natur. En modell är en abstraktion och således aldrig perfekt överensstämmande med verkligheten. Det är omöjligt att abstrahera utan att förlora förklaringspotential.
Citat:
Ingen har förstås hela sanningen men att säga att IQ inte är en viktig orsak till välstånd och därmed hög "socioekonomisk" standard, och
färre födslar, känns väldigt märkligt.
Jag länkar lite.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fertility_and_intelligence
http://www.independent.co.uk/news/sc...rs-394898.html
http://www.sydsvenskan.se/varlden/ar...manniskor.html
Och OnT så behövs det inte alls 8 miljoner fler människor i Sverige.
Länkar själv till svar:
http://en.wikipedia.org/wiki/Correla...mply_causation