• 2
  • 3
2011-05-30, 19:02
Medlem
Videotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thereisalight...
Tack fr receptet, ska provas s snart det kommer fina jordgubbar. Smrkornen r egentligen helt ok, och str mig inte s vrst. Jag var mest fundersam p om jag gjorde ngot fel.
Vet inte om det blir bttre ifall man kr med t.ex culinesse (fast jag har allmnt svrt fr det i matlagning
Citera
2011-05-30, 21:15
Medlem
Videotens avatar
Fick lite panik nr jag insg att vi nstan hade slut socker hemma.
Philadelphiaglassen fick stryka p foten.
Aha, ananas glass mes en touch av cocos.....nh, cocosmjlken var slut.
Till slut hittade jag ngot jag tror kan vara ultimata njutningen fr morgondagen.
Det fick bli en strawberrygelato, aldrig gjort tidigare. Men smeten den var god
Citera
2011-06-13, 23:18
Medlem
thereisalight...s avatar
Vcker trden ter med min senaste favorit. Mycket enkelt och mycket gott. Vldigt syrlig och lskande.

Lemon curd glass:

1 burk lemon curd (kan ocks kokas sjlv, inte svrt men tar lngre tid)

5 dl vaniljyoughurt

Blandas vl, och kr i glassmaskinen till nskad konsistens. Jag gillar den bst shr, men om man tycker det blir fr syrligt kan man addera 1 - 2 msk vaniljsocker efter smak.
Citera
2011-06-18, 00:51
Medlem
thereisalight...s avatar
Har hittat en ny twist p salty buttery caramel. En av de saker man vill r att f in luft i glassmeten och gra den mer fluffig. Jag har hittat ett utmrkt stt att gra det. S snart smeten r frdig hller jag ner den i min grddsifon, kyler den en stund i kylskp, tillstter tv gaspatronen, skakar om och sprutar ner i behllaren till glassmaskinen. Samma goda smak, men med en mycket trevligare konsistens.
Citera
2011-06-18, 19:32
Medlem
Citat:
Har hittat en ny twist p salty buttery caramel. En av de saker man vill r att f in luft i glassmeten och gra den mer fluffig. Jag har hittat ett utmrkt stt att gra det. S snart smeten r frdig hller jag ner den i min grddsifon, kyler den en stund i kylskp, tillstter tv gaspatronen, skakar om och sprutar ner i behllaren till glassmaskinen. Samma goda smak, men med en mycket trevligare konsistens.

Det lt intressant. Jag fr nog kpa mig en sifon och testa. Vart smrklumpseffekten mindre?
Citera
2011-06-18, 19:55
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenHeligeAnders
Det lt intressant. Jag fr nog kpa mig en sifon och testa. Vart smrklumpseffekten mindre?

Ja, definitivt. Tog i och fr sig smeten innan den hunnit bli kall. Om man kyler den ordentligt fr man ju mer eller mindre ett smrskikt ovanp. Har bara provat det hr med salty buttery caramel dr jag tyckte det gjorde stor skillnad, och med lemon curd-glassen dr jag tyckte det var mindre vertygande.
Har ocks experimenterat med att tillstta 1-2 cl neutral sprit (typ vodka), fr att f en glass som inte blir lika hrd om den lagras i frysen. Verkar lovande men ska prova lite mer.

En annan sak, det r viktigt att du anvnder en grddsifon, som har gaspatroner med lustgas. En sodasifon anvnder koldioxid vilket ger en metallisk smak. Min r av mrket iSi, som jag tror anses vara en av de bsta. Kpt p ntet frn www.culina.se . Modellen heter Gourmet Whip, finns i liter och 1 liter. Den strre r antagligen ett bttre kp, ven om den krver fler gaspatroner. Gr frutom att vispa grdde att gra en mngd annat som sser, espuma, soppor och efterrtter. Gjorde rtt nyligen en espressoespuma som jag serverade till en efterrtt. Blev mycket fint.

http://s1090.photobucket.com/albums/...3DCIMG0007.jpg
Senast redigerad av thereisalight... 2011-06-18 kl. 20:04.
Citera
2011-06-18, 20:11
Medlem
Citat:
Ja, definitivt. Tog i och fr sig smeten innan den hunnit bli kall. Om man kyler den ordentligt fr man ju mer eller mindre ett smrskikt ovanp. Har bara provat det hr med salty buttery caramel dr jag tyckte det gjorde stor skillnad, och med lemon curd-glassen dr jag tyckte det var mindre vertygande.
Har ocks experimenterat med att tillstta 1-2 cl neutral sprit (typ vodka), fr att f en glass som inte blir lika hrd om den lagras i frysen. Verkar lovande men ska prova lite mer.

En annan sak, det r viktigt att du anvnder en grddsifon, som har gaspatroner med lustgas. En sodasifon anvnder koldioxid vilket ger en metallisk smak.

I mnga recept str det att man skall sjuda grdden/mjlken men jag har inte frsttt riktigt varfr. I de recept dr man samtidigt har i sockret s fr man ju sockerkristallerna att lsa sig.
Jag har dock funderat p att istller vispa upp grdden och sen frsiktigt rra i andra ingredienser (d skall sjlvklart socker vara lst).

Jag har ven funderat p att helt enkelt skippa smret i salty buttery caramel fr att se hur det blir. Jag har svrt att i huvudet avgra hur mycket smret gjorde fr smaken. Det markanta fr mig var saltet och det brnda sockret.

Rapportera grna resultaten med sprit i glassen. verbliven glass jag fyst in har tyvrr blivit stenhrd.

Sifon och lustgas kommer jag nog iallafall stta p nskelistan.
Citera
2011-06-18, 21:04
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenHeligeAnders
I mnga recept str det att man skall sjuda grdden/mjlken men jag har inte frsttt riktigt varfr. I de recept dr man samtidigt har i sockret s fr man ju sockerkristallerna att lsa sig.
Jag har dock funderat p att istller vispa upp grdden och sen frsiktigt rra i andra ingredienser (d skall sjlvklart socker vara lst).
Jag har ven funderat p att helt enkelt skippa smret i salty buttery caramel fr att se hur det blir. Jag har svrt att i huvudet avgra hur mycket smret gjorde fr smaken. Det markanta fr mig var saltet och det brnda sockret.
Rapportera grna resultaten med sprit i glassen. verbliven glass jag fyst in har tyvrr blivit stenhrd.
Sifon och lustgas kommer jag nog iallafall stta p nskelistan.

Misstnker att man koncentrerar mjlken/grdden ngot med att sjuda den, s vispning kommer inte att ge samma resultat.

Har haft samma tanke som du vad gller smret i salty buttery caramel, men tror att en dimension av smaken gr frlorad om man utesluter smret. Rapportera grna hur dina frsk faller ut.

Vad gller spriten i glassen s verkar det funka, har bara provat p 2 olika nnu. Har haft samma problem som du, d vi inte alltid orkar ta upp allt. Dessutom kan det vara kul att servera mer n en sorts glass i en efterrtt. terkommer nr jag vet mer.
Citera
2011-08-07, 22:06
Medlem
rovmuns avatar
Citat:
Vcker trden ter med min senaste favorit. Mycket enkelt och mycket gott. Vldigt syrlig och lskande.

Lemon curd glass:

1 burk lemon curd (kan ocks kokas sjlv, inte svrt men tar lngre tid)

5 dl vaniljyoughurt

Blandas vl, och kr i glassmaskinen till nskad konsistens. Jag gillar den bst shr, men om man tycker det blir fr syrligt kan man addera 1 - 2 msk vaniljsocker efter smak.

Testa detta recept gjorde med 1 burk lemon curd av mrket robertsons 320g och turkist vanlilyohurt

http://www.kitchensupplyshop.com/sto...lemon-curd.jpg

http://www.lindahlsmejeri.com/media/...lj-240x320.png

Blev s sliskig, att jag kunda ta tv skedar sen fick jag slnga allt. Kanske anvnde jag fel typ av ingredienser eller fel paroptioner men hur som helst ingen hjdare.
Citera
2011-08-08, 19:29
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Testa detta recept gjorde med 1 burk lemon curd av mrket robertsons 320g och turkist vanlilyohurt
http://www.kitchensupplyshop.com/sto...lemon-curd.jpg
http://www.lindahlsmejeri.com/media/...lj-240x320.png
Blev s sliskig, att jag kunda ta tv skedar sen fick jag slnga allt. Kanske anvnde jag fel typ av ingredienser eller fel paroptioner men hur som helst ingen hjdare.

Det var trist att hra. Jag misstnker youghurten, den typ som du anvnde innehller massor av socker, 17% kolhydrater vilket r dubbelt s mycket som den jag brukar anvnda. Ok, allt det hr r inte rent socker utan en del r laktos, men nd.

Prova med Arlas vanliga Mild Youghurt med vaniljsmak.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in