Citat:
Ursprungligen postat av DenHeligeAnders
Det lt intressant. Jag fr nog kpa mig en sifon och testa. Vart smrklumpseffekten mindre?
Ja, definitivt. Tog i och fr sig smeten innan den hunnit bli kall. Om man kyler den ordentligt fr man ju mer eller mindre ett smrskikt ovanp. Har bara provat det hr med salty buttery caramel dr jag tyckte det gjorde stor skillnad, och med lemon curd-glassen dr jag tyckte det var mindre vertygande.
Har ocks experimenterat med att tillstta 1-2 cl neutral sprit (typ vodka), fr att f en glass som inte blir lika hrd om den lagras i frysen. Verkar lovande men ska prova lite mer.
En annan sak, det r viktigt att du anvnder en grddsifon, som har gaspatroner med lustgas. En sodasifon anvnder koldioxid vilket ger en metallisk smak. Min r av mrket iSi, som jag tror anses vara en av de bsta. Kpt p ntet frn
www.culina.se . Modellen heter Gourmet Whip, finns i liter och 1 liter. Den strre r antagligen ett bttre kp, ven om den krver fler gaspatroner. Gr frutom att vispa grdde att gra en mngd annat som sser, espuma, soppor och efterrtter. Gjorde rtt nyligen en espressoespuma som jag serverade till en efterrtt. Blev mycket fint.
http://s1090.photobucket.com/albums/...3DCIMG0007.jpg