2011-05-26, 20:03
Medlem
Videotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thereisalight...
Tack! kta vanilj lter mycket bttre, men hur gr du d? Tar du 1 tsk vanligt socker och innehllet i en vaniljstng eller gr du p ngot annat stt?
Jag har kpt kta vanilj p glasburk (en liten burk, finns nog p dom flesta konsumbutiker).
kta ekologisk bourbon heter den.
En burk motsvarar 6-7 vaniljstnger, tror den gr p dryga 40:-
Citera
2011-05-26, 20:05
Medlem
Videotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LosMotoooo
Men en sn dr wave funkar rtt ok nd? Den gr god glass?
Jod, smaken blir det nog ingen strre skillnad p d man kr samma ingredienser, den skillnad det kan bli r att man inte fr lika fina iskristaller med en wave. Men det brukar vl knappast gra s stor skillnad d man oftast kkar upp glassen direkt.
Citera
2011-05-28, 16:18
Medlem
thereisalight...s avatar
Har gjort en sats Salty Buttery Caramel nu, och det blev en succ. Otroligt gott. Krde med i alla fall 3/4 tsk salt, vilket kndes optimalt.
En frga bara. Nr jag lt den st ver natten i kylen s bildades en hrdare hinna lngst uppe i smeten, som antaglige utgjordes av det stelnade smrfettet. Har jag gjort ngot fel eller r det meningen att det ska bli s? Gick att rra om igen, men i den frdiga glassen fanns sm korn av vad jag i alla fall tror r smrfett. Pverkar inte smaken negativt men jag undrar om du fr glassen att bli helt slt?
Citera
2011-05-28, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Videoten
Jag kpte en Philips HR2034 (liknande typ som wave) som jag lmnade tillbaks efter 1gng, den skar ihop.
Frdelen med kompressormaskin r att du inte behver ha ngonting i frysen (skl, frysblock) utan r du sugen p glass s slr du bara p maskinen s har du glass inom 30-50min.
Du kan kra flera batcher efter varandra i all ondlighet, vilket ocks r bra om man har barn, grannbarn mm. som lskar glass.
Nackdelen r vl priset och storleken (stor som en damsugare).
Sen r det betydligt kraftigare motor p rejla maskiner n dom billiga frysbunkevarianterna s det gr att kra lite hrdare glass i dom.

Bra!!! Hoppas du blir njd. Sg i en annan trd att du kpte Philipsen och blev lite ledsen i gat.
Hoppas denna maskin gr dig njd. (Jag har sjlv en Gaggia).

Lustigt nog r en s enkel glass som vaniljglass sagolikt gott nr man gr den sjlv.
Jag har gjort efter detta recept och man svimmar nstan s gott det blir jmfrt med kpeglass.

http://receptfavoriter.se/recept/hem...niljglass.html
Citera
2011-05-28, 19:26
Medlem
Citat:
Har gjort en sats Salty Buttery Caramel nu, och det blev en succ. Otroligt gott. Krde med i alla fall 3/4 tsk salt, vilket kndes optimalt.
En frga bara. Nr jag lt den st ver natten i kylen s bildades en hrdare hinna lngst uppe i smeten, som antaglige utgjordes av det stelnade smrfettet. Har jag gjort ngot fel eller r det meningen att det ska bli s? Gick att rra om igen, men i den frdiga glassen fanns sm korn av vad jag i alla fall tror r smrfett. Pverkar inte smaken negativt men jag undrar om du fr glassen att bli helt slt?

Namnet lter gott. Har du recept?
Nr jag gr vaniljglass ser jag att frna frn vaniljstngen sjnker extremt snabbt till botten vilket krver en uppvispning innan jag har i smeten i maskinen.
Testa kra igenom smeten med elvisp innan du har i den i maskinen nsta gng. Dock tror jag ioffs att det bara var du sjlv som la mrke till kornen :-)
Citera
2011-05-28, 23:44
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenHeligeAnders
Namnet lter gott. Har du recept?
Nr jag gr vaniljglass ser jag att frna frn vaniljstngen sjnker extremt snabbt till botten vilket krver en uppvispning innan jag har i smeten i maskinen.
Testa kra igenom smeten med elvisp innan du har i den i maskinen nsta gng. Dock tror jag ioffs att det bara var du sjlv som la mrke till kornen :-)

Inte mitt recept, men finns tidigare i trden. Otroligt gott och vldigt enkelt att gra. Jag tror inte att en elvisp kommer att frndra det jag talar om, eftersom det handlar om lslighet och emulsion.
Citera
2011-05-29, 15:15
Medlem
Citat:
Inte mitt recept, men finns tidigare i trden. Otroligt gott och vldigt enkelt att gra. Jag tror inte att en elvisp kommer att frndra det jag talar om, eftersom det handlar om lslighet och emulsion.

Jag hittade det nu nr jag r nykter
Skall testa en sats nu tillsammans med ungarna.
Citera
2011-05-29, 18:23
Medlem
Citat:

Nu har vi tit 1,5 satser av denna glass. Riktigt god var den. Jag frstr vad du menar med smret. Jag kylde bara ner min smet i frysen till ca 25 grader innan jag hllde ner den i glassmaskinen.
Smeten delade sig inte i frysen men i maskinen blev det aningen grynigt. Inte s det strde dock.
Det mest underliga var nr man t glassen. D bildades det en smrig belggning i gommen. Den underbart goda smaken tog dock verhand. Troligen r detta ngot man fr rkna med om man inte har i kemikalier i glassen. Finns skert ngot e-nummer som skulle lsa detta
Citera
2011-05-29, 20:19
Medlem
Videotens avatar
Nu r maskinen testad.
Har ikvll gjort en sats vanlig vaniljglas (Den som Den helige Anders lnkade till, fast med socker istllet fr florsocker).
Samt en jordgubbssorbet.
Bda tv vldigt goda.
Kruxet r dock att veta hur lnge man trs kra glassen i maskinen.
Men det kanske man lr sig nr motorn brunnit
Citera
2011-05-29, 20:55
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:
Nu r maskinen testad.
Har ikvll gjort en sats vanlig vaniljglas (Den som Den helige Anders lnkade till, fast med socker istllet fr florsocker).
Samt en jordgubbssorbet.
Bda tv vldigt goda.
Kruxet r dock att veta hur lnge man trs kra glassen i maskinen.
Men det kanske man lr sig nr motorn brunnit

Jag brukar kra den tills glassen mer eller mindre sitter fast i omrraren, efter det r det knappast ngon mening att fortstta.
Skulle vara kul att f receptet p din jordgubbssorbet.
Du verkar kunnig vad gller glass, har du ngra sikter om vanligt socker kontra glukos vid glasstillverkning? Skulle ocks vara kul att hra din kommentar till min frga ovan om de sm smrfettskornen i Salty Buttery Caramel.
Citera
2011-05-29, 21:15
Medlem
Videotens avatar
Citat:
Jag brukar kra den tills glassen mer eller mindre sitter fast i omrraren, efter det r det knappast ngon mening att fortstta.
Skulle vara kul att f receptet p din jordgubbssorbet.
Du verkar kunnig vad gller glass, har du ngra sikter om vanligt socker kontra glukos vid glasstillverkning? Skulle ocks vara kul att hra din kommentar till min frga ovan om de sm smrfettskornen i Salty Buttery Caramel.
Smrfettskornen tror jag tyvrr vi fr leva med (fast det r sllan hos oss som inte hela glassen ts upp direkt , du kan ju dock prova att stta gladpack p glassen (trycka ner s att den verkligen tar i glassen verallt) innan du fryser in.
Jordgubbssorbeten var d s enkel s det nstan r skrmmande.
180gr jordgubbar
120gr socker
saften frn 1citron
280g vatten.
Kr allt i blender och ner i glassmaskinen.

Vill du istllet gra annanassorbet s kar du bara mngden annanas till 250gr och minskar socker till 90gr, i vrigt r det detsamma.

Tyvrr anser jag mig inte kunnig inom glasstillverkning, nnu i alla fall. Men jag lskar trial and error
Citera
2011-05-30, 18:51
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:
Smrfettskornen tror jag tyvrr vi fr leva med (fast det r sllan hos oss som inte hela glassen ts upp direkt , du kan ju dock prova att stta gladpack p glassen (trycka ner s att den verkligen tar i glassen verallt) innan du fryser in.
Jordgubbssorbeten var d s enkel s det nstan r skrmmande.
180gr jordgubbar
120gr socker
saften frn 1citron
280g vatten.
Kr allt i blender och ner i glassmaskinen.
Vill du istllet gra annanassorbet s kar du bara mngden annanas till 250gr och minskar socker till 90gr, i vrigt r det detsamma.
Tyvrr anser jag mig inte kunnig inom glasstillverkning, nnu i alla fall. Men jag lskar trial and error

Tack fr receptet, ska provas s snart det kommer fina jordgubbar. Smrkornen r egentligen helt ok, och str mig inte s vrst. Jag var mest fundersam p om jag gjorde ngot fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in