Citat:
Ursprungligen postat av DenHeligeAnders
Det lät intressant. Jag får nog köpa mig en sifon och testa. Vart smörklumpseffekten mindre?
Ja, definitivt. Tog i och för sig smeten innan den hunnit bli kall. Om man kyler den ordentligt får man ju mer eller mindre ett smörskikt ovanpå. Har bara provat det här med salty buttery caramel där jag tyckte det gjorde stor skillnad, och med lemon curd-glassen där jag tyckte det var mindre övertygande.
Har också experimenterat med att tillsätta 1-2 cl neutral sprit (typ vodka), för att få en glass som inte blir lika hård om den lagras i frysen. Verkar lovande men ska prova lite mer.
En annan sak, det är viktigt att du använder en gräddsifon, som har gaspatroner med lustgas. En sodasifon använder koldioxid vilket ger en metallisk smak. Min är av märket iSi, som jag tror anses vara en av de bästa. Köpt på nätet från
www.culina.se . Modellen heter Gourmet Whip, finns i ½ liter och 1 liter. Den större är antagligen ett bättre köp, även om den kräver fler gaspatroner. Går förutom att vispa grädde att göra en mängd annat som såser, espuma, soppor och efterrätter. Gjorde rätt nyligen en espressoespuma som jag serverade till en efterrätt. Blev mycket fint.
http://s1090.photobucket.com/albums/...3DCIMG0007.jpg