• 2
  • 3
2011-05-30, 19:02
Medlem
Videotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thereisalight...
Tack för receptet, ska provas så snart det kommer fina jordgubbar. Smörkornen är egentligen helt ok, och stör mig inte så värst. Jag var mest fundersam på om jag gjorde något fel.
Vet inte om det blir bättre ifall man kör med t.ex culinesse (fast jag har allmänt svårt för det i matlagning
Citera
2011-05-30, 21:15
Medlem
Videotens avatar
Fick lite panik när jag insåg att vi nästan hade slut socker hemma.
Philadelphiaglassen fick stryka på foten.
Aha, ananas glass mes en touch av cocos.....nähä, cocosmjölken var slut.
Till slut hittade jag något jag tror kan vara ultimata njutningen för morgondagen.
Det fick bli en strawberrygelato, aldrig gjort tidigare. Men smeten den var god
Citera
2011-06-13, 23:18
Medlem
thereisalight...s avatar
Väcker tråden åter med min senaste favorit. Mycket enkelt och mycket gott. Väldigt syrlig och läskande.

Lemon curd glass:

1 burk lemon curd (kan också kokas själv, inte svårt men tar längre tid)

5 dl vaniljyoughurt

Blandas väl, och kör i glassmaskinen till önskad konsistens. Jag gillar den bäst såhär, men om man tycker det blir för syrligt kan man addera 1 - 2 msk vaniljsocker efter smak.
Citera
2011-06-18, 00:51
Medlem
thereisalight...s avatar
Har hittat en ny twist på salty buttery caramel. En av de saker man vill är att få in luft i glassmeten och göra den mer fluffig. Jag har hittat ett utmärkt sätt att göra det. Så snart smeten är färdig häller jag ner den i min gräddsifon, kyler den en stund i kylskåp, tillsätter två gaspatronen, skakar om och sprutar ner i behållaren till glassmaskinen. Samma goda smak, men med en mycket trevligare konsistens.
Citera
2011-06-18, 19:32
Medlem
Citat:
Har hittat en ny twist på salty buttery caramel. En av de saker man vill är att få in luft i glassmeten och göra den mer fluffig. Jag har hittat ett utmärkt sätt att göra det. Så snart smeten är färdig häller jag ner den i min gräddsifon, kyler den en stund i kylskåp, tillsätter två gaspatronen, skakar om och sprutar ner i behållaren till glassmaskinen. Samma goda smak, men med en mycket trevligare konsistens.

Det lät intressant. Jag får nog köpa mig en sifon och testa. Vart smörklumpseffekten mindre?
Citera
2011-06-18, 19:55
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenHeligeAnders
Det lät intressant. Jag får nog köpa mig en sifon och testa. Vart smörklumpseffekten mindre?

Ja, definitivt. Tog i och för sig smeten innan den hunnit bli kall. Om man kyler den ordentligt får man ju mer eller mindre ett smörskikt ovanpå. Har bara provat det här med salty buttery caramel där jag tyckte det gjorde stor skillnad, och med lemon curd-glassen där jag tyckte det var mindre övertygande.
Har också experimenterat med att tillsätta 1-2 cl neutral sprit (typ vodka), för att få en glass som inte blir lika hård om den lagras i frysen. Verkar lovande men ska prova lite mer.

En annan sak, det är viktigt att du använder en gräddsifon, som har gaspatroner med lustgas. En sodasifon använder koldioxid vilket ger en metallisk smak. Min är av märket iSi, som jag tror anses vara en av de bästa. Köpt på nätet från www.culina.se . Modellen heter Gourmet Whip, finns i ½ liter och 1 liter. Den större är antagligen ett bättre köp, även om den kräver fler gaspatroner. Går förutom att vispa grädde att göra en mängd annat som såser, espuma, soppor och efterrätter. Gjorde rätt nyligen en espressoespuma som jag serverade till en efterrätt. Blev mycket fint.

http://s1090.photobucket.com/albums/...3DCIMG0007.jpg
Senast redigerad av thereisalight... 2011-06-18 kl. 20:04.
Citera
2011-06-18, 20:11
Medlem
Citat:
Ja, definitivt. Tog i och för sig smeten innan den hunnit bli kall. Om man kyler den ordentligt får man ju mer eller mindre ett smörskikt ovanpå. Har bara provat det här med salty buttery caramel där jag tyckte det gjorde stor skillnad, och med lemon curd-glassen där jag tyckte det var mindre övertygande.
Har också experimenterat med att tillsätta 1-2 cl neutral sprit (typ vodka), för att få en glass som inte blir lika hård om den lagras i frysen. Verkar lovande men ska prova lite mer.

En annan sak, det är viktigt att du använder en gräddsifon, som har gaspatroner med lustgas. En sodasifon använder koldioxid vilket ger en metallisk smak.

I många recept står det att man skall sjuda grädden/mjölken men jag har inte förstått riktigt varför. I de recept där man samtidigt har i sockret så får man ju sockerkristallerna att lösa sig.
Jag har dock funderat på att iställer vispa upp grädden och sen försiktigt röra i andra ingredienser (då skall självklart socker vara löst).

Jag har även funderat på att helt enkelt skippa smöret i salty buttery caramel för att se hur det blir. Jag har svårt att i huvudet avgöra hur mycket smöret gjorde för smaken. Det markanta för mig var saltet och det brända sockret.

Rapportera gärna resultaten med sprit i glassen. Överbliven glass jag fyst in har tyvärr blivit stenhård.

Sifon och lustgas kommer jag nog iallafall sätta på önskelistan.
Citera
2011-06-18, 21:04
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenHeligeAnders
I många recept står det att man skall sjuda grädden/mjölken men jag har inte förstått riktigt varför. I de recept där man samtidigt har i sockret så får man ju sockerkristallerna att lösa sig.
Jag har dock funderat på att iställer vispa upp grädden och sen försiktigt röra i andra ingredienser (då skall självklart socker vara löst).
Jag har även funderat på att helt enkelt skippa smöret i salty buttery caramel för att se hur det blir. Jag har svårt att i huvudet avgöra hur mycket smöret gjorde för smaken. Det markanta för mig var saltet och det brända sockret.
Rapportera gärna resultaten med sprit i glassen. Överbliven glass jag fyst in har tyvärr blivit stenhård.
Sifon och lustgas kommer jag nog iallafall sätta på önskelistan.

Misstänker att man koncentrerar mjölken/grädden något med att sjuda den, så vispning kommer inte att ge samma resultat.

Har haft samma tanke som du vad gäller smöret i salty buttery caramel, men tror att en dimension av smaken går förlorad om man utesluter smöret. Rapportera gärna hur dina försök faller ut.

Vad gäller spriten i glassen så verkar det funka, har bara provat på 2 olika ännu. Har haft samma problem som du, då vi inte alltid orkar äta upp allt. Dessutom kan det vara kul att servera mer än en sorts glass i en efterrätt. Återkommer när jag vet mer.
Citera
2011-08-07, 22:06
Medlem
rovmuns avatar
Citat:
Väcker tråden åter med min senaste favorit. Mycket enkelt och mycket gott. Väldigt syrlig och läskande.

Lemon curd glass:

1 burk lemon curd (kan också kokas själv, inte svårt men tar längre tid)

5 dl vaniljyoughurt

Blandas väl, och kör i glassmaskinen till önskad konsistens. Jag gillar den bäst såhär, men om man tycker det blir för syrligt kan man addera 1 - 2 msk vaniljsocker efter smak.

Testa detta recept gjorde med 1 burk lemon curd av märket robertsons 320g och turkist vanlilyohurt

http://www.kitchensupplyshop.com/sto...lemon-curd.jpg

http://www.lindahlsmejeri.com/media/...lj-240x320.png

Blev så sliskig, att jag kunda äta två skedar sen fick jag slänga allt. Kanske använde jag fel typ av ingredienser eller fel paroptioner men hur som helst ingen höjdare.
Citera
2011-08-08, 19:29
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Testa detta recept gjorde med 1 burk lemon curd av märket robertsons 320g och turkist vanlilyohurt
http://www.kitchensupplyshop.com/sto...lemon-curd.jpg
http://www.lindahlsmejeri.com/media/...lj-240x320.png
Blev så sliskig, att jag kunda äta två skedar sen fick jag slänga allt. Kanske använde jag fel typ av ingredienser eller fel paroptioner men hur som helst ingen höjdare.

Det var trist att höra. Jag misstänker youghurten, den typ som du använde innehåller massor av socker, 17% kolhydrater vilket är dubbelt så mycket som den jag brukar använda. Ok, allt det här är inte rent socker utan en del är laktos, men ändå.

Prova med Arlas vanliga Mild Youghurt med vaniljsmak.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in