• 1
  • 2
2011-05-24, 21:29
Medlem
Kalle81s avatar
Varför är det så få människor som äter abbore? Själv äter jag abbore flera gånger varenda dag.

Jag börjar gärna dagen med hemlagad "abbore i tomat", där jag finhackar abborre och gör min egen tomatsås, efter receptet från Felix makrill i tomat. Till lunch/middag är det allt från lä'ttkokt abborre, stekt abborre, abborrekakor, abborregratäng, hemmalagade abborre-fishfingers spagghetti med abborre osv osv.

På kvällarna myser jag med torkad abborre (ungefär som torrfisk), rökt abborre, gravabborre, rakabborre osv osv.

Jag anser att abborren är en bortglömd delikatess men också bra basmat.
Citera
2011-05-24, 21:32
Medlem
Är du lite småfattig och fiskar hela dagarna? Abborre är helt okey tycker jag, mycket ben och lite fisk bara...
Citera
2011-05-24, 21:33
Medlem
ABBORREs avatar
Jo abborre är gott, men kanske lite dyrt att äta varje dag, inte alla som bor vid en sjö där man kan fiska.
Citera
2011-05-24, 21:34
Medlem
Kalle81s avatar
Nej jag köper det mesta av abborren jag äter. Jag gör av med stora partier och skulle inte hinna fiska allt även om jag försökt det i perioder.
Citera
2011-05-24, 22:03
Medlem
Kiggzors avatar
abborre är sjukt gött, men nog skulle man tröttna på att äta det så mycket som du gör och halva grejen är ju att fiska upp den jäveln, inte köpa
Citera
2011-05-25, 00:30
Medlem
Relels avatar
Måste hålla med om att abborre är fantastiskt gott då den tillagas på rätt sätt. En viss konsistens är det, men jag älskar det.
Citera
2011-05-25, 00:33
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Jag äter abborre så ofta jag kan men det blir mest under sommaren då man tillbringar tiden på landet och själv drar upp några fina. Mums, stekt i ströbröd och äggula med färskpotatis och remouladsås. Fantastiskt välsmakande!
Jag ser fisken i fråga ytterst sällan i butik och när jag väl gör det brukar den tyvärr ligga ganska högt i prisklassen.
Citera
2011-05-25, 17:01
Medlem
Äter aborre hela somrarna. Får 10-20 st varje gång jag lägger nät vid landstället. Dom är lite magra så här tidigt på året dock, vilket gör att det blir knepigare att filéa dem.
Citera
2011-05-25, 18:48
Medlem
pentaxanalytikers avatar
Det blir mest på paddlingsturer, vid övernattningar så drar man upp ett par och grillar till kvällsmat.
Citera
2011-05-25, 18:56
Medlem
Standardfrasen brukar väl vara just "mycket ben, lite fisk", så det har väl någonting med det att göra.
Citera
2011-05-25, 19:45
Medlem
christerys avatar
Varmrökt och bra saltad är den numer ett bland fiskar vi får i nätet. Men får man en som man bara halstrar på pinne och käkar med extra salt är det väl åxå gott. Abbis är kanonfisk.
Citera
2011-05-25, 23:56
Medlem
JerryCottons avatar
För att svara på ditt ämne:

A, Folk är lata.
B, Folk kan inte med att filéa fisk och då knappast småborrar fast det inte behövs vid vissa tillagninssätt.
C, "Kidsen" har nästan aldrig käkat fisk, speciellt inte insjöfisk.

Personligen så äter jag borre några ggr/ månad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in