Varför är det så få människor som äter abbore? Själv äter jag abbore flera gånger varenda dag.
Jag börjar gärna dagen med hemlagad "abbore i tomat", där jag finhackar abborre och gör min egen tomatsås, efter receptet från Felix makrill i tomat. Till lunch/middag är det allt från lä'ttkokt abborre, stekt abborre, abborrekakor, abborregratäng, hemmalagade abborre-fishfingers spagghetti med abborre osv osv.
På kvällarna myser jag med torkad abborre (ungefär som torrfisk), rökt abborre, gravabborre, rakabborre osv osv.
Jag anser att abborren är en bortglömd delikatess men också bra basmat.
Jag äter abborre så ofta jag kan men det blir mest under sommaren då man tillbringar tiden på landet och själv drar upp några fina. Mums, stekt i ströbröd och äggula med färskpotatis och remouladsås. Fantastiskt välsmakande!
Jag ser fisken i fråga ytterst sällan i butik och när jag väl gör det brukar den tyvärr ligga ganska högt i prisklassen.
Äter aborre hela somrarna. Får 10-20 st varje gång jag lägger nät vid landstället. Dom är lite magra så här tidigt på året dock, vilket gör att det blir knepigare att filéa dem.
Varmrökt och bra saltad är den numer ett bland fiskar vi får i nätet. Men får man en som man bara halstrar på pinne och käkar med extra salt är det väl åxå gott. Abbis är kanonfisk.
A, Folk är lata.
B, Folk kan inte med att filéa fisk och då knappast småborrar fast det inte behövs vid vissa tillagninssätt.
C, "Kidsen" har nästan aldrig käkat fisk, speciellt inte insjöfisk.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!