2011-05-24, 21:07
Moderator
Humbugs avatar
Är just nu inneboende hos en vän vars mor tillagar ostar av olika slag. Riktigt bra sådana, dessutom. Hon har nu skänkt oss en en mindre hink kanter som blivit över när hon skurit till sin Halloumi.
Som bekant riktigt god att steka och jag sitter faktiskt nu och knaprar på en hårdbrödmacka med underbart stekt halloumi. Men det finns en hel hink att göra av med. Så vad göra?
Vad har ni matvirtuoser för tips?
Citera
2011-05-24, 21:09
Medlem
hexdoktorns avatar
ät den! grillad såklart. bajsgott!
Citera
2011-05-24, 21:13
Medlem
happyjoys avatar
Halloumi kan man ju bara ha till att grilla och steka så du får nog satsa på olika kryddningar på den. Jag brukar gnida in med vitlök och sedan ha på olivolja innan jag grillar den. Det finns säkert massor med andra varianter på kryddning.
Citera
2011-05-24, 21:45
Medlem
Gnid in med vitlök och rulla in i bacon!

Aldrig prövat att steka så, men grilla blir underbart!
Citera
2011-05-24, 21:53
Medlem
Inga problem att frysa. Frys in och plocka ut efter hand som du blir sugen.
Köpte själv ett helt gäng för en 10 kr paketet och frös in, precis lika god som vanligt.
Citera
2011-05-24, 22:37
Moderator
Humbugs avatar
Jag tänker mig att man kan riva det och använda som gratinering på nåt, eller som fyllning i kött. Någon som provat liknande?
Citera
2011-05-25, 06:40
Medlem
dePauls avatar
Den går alldeles utmärkt att frysa. Så förutom att du grillar den, steker den eller panerar den så kan du slänga in den i frysen för senare konsumtion .

~Paul~
Citera
2011-05-25, 08:59
Medlem
Lys avatar
Grilla den. Supergott! Halloumi är rätt salt, men väldigt gott att grilla. Passar också bra stekt med stekta tomater.
Citera
2011-05-25, 13:48
Medlem
Det går alldeles utmärkt att äta "rå" halloumi, men den är godare grillad/stekt. Här finns massor av recept på hur man kan använda halloumi, http://www.fontana.se/sidor/recept/ , t ex som fyllning i kycklingfiléer, som pytt, parmainlindad halloumi, halloumipiroger och som tillbehör i en sallad och mycket mer.
Citera
2011-05-25, 13:51
Medlem
MartinStLouiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SELAKL
Gnid in med vitlök och rulla in i bacon!

Aldrig prövat att steka så, men grilla blir underbart!

Det där lät ju stört gott! Ska själva prova på det nästa gång jag inhandlar lite bacon och halloumi
Citera
2011-05-25, 22:52
Moderator
Humbugs avatar
Ska absolut prova med bacon. Tack för tipset!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in