• 1
  • 2
2007-08-20, 15:31
Medlem
nyllet_2s avatar
Hejsan,

Undrar om det finns något effektivt sätt att blokera de Ip-adresser som används under den D-DoS attack som kommer och går mot mitt internet?

Har kollat runt på min Routers settupsida och på mitt modems settupsida men kan inte hitta något som verkar hjälpa. Har en ZyXEL p-320w.

Har kontaktat min ISP, men de är inte tillgängliga nu av någon anledning..

Vore ytterst tacksam om någon vänlig själ kunde hjälpa mig ^^
Citera
2007-08-20, 15:36
Medlem
patrikgbgs avatar
Är inte så speciellt insatt i detta men kan du inte bara lagra dom ip'na som du misstänker i databas och sedan döda skripet om någon av dessa ip adresser gör en request på sidan? Eller vill du ha skyddet på hårdvaru-nivå?

Frågan är väl också om det är antalet connections eller bandbredd som ska skyddas?
Citera
2007-08-20, 15:37
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyllet_2
Hejsan,

Undrar om det finns något effektivt sätt att blokera de Ip-adresser som används under den D-DoS attack som kommer och går mot mitt internet?

Har kollat runt på min Routers settupsida och på mitt modems settupsida men kan inte hitta något som verkar hjälpa. Har en ZyXEL p-320w.

Har kontaktat min ISP, men de är inte tillgängliga nu av någon anledning..

Vore ytterst tacksam om någon vänlig själ kunde hjälpa mig ^^

Det är väl förmodligen ingen riktig D-Dos attack, utan snarare lite random portscanningar o dylikt du sett i loggen. Då är det oftast inget att bry sig om, men är du helt säker på att någon försöker få bort dig från internet måste du nog ta det med ISP, är de någorlunda seriösa får du väl tag i dem relativt snabbt.
Citera
2007-08-20, 15:42
Medlem
nyllet_2s avatar
Jodå, de är ute efter mitt internet

Vet att på min gamla router så kunde jag utan problem blockera de Ip-adresser som gav mig problem. Synd nog gik denne sönder när min käre bror spelade under åska förra året.

Ringde min ISP, men får ett röst svar som säger att det inte finns någon personal tillgänglig jusst nu
Citera
2007-08-20, 15:44
Medlem
Bensos avatar
Vad ska ni ISP göra med en Zyxel produkt?

Ring Zyxel istället.
Citera
2007-08-20, 15:46
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Jodå, de är ute efter mitt internet

Vet att på min gamla router så kunde jag utan problem blockera de Ip-adresser som gav mig problem. Synd nog gik denne sönder när min käre bror spelade under åska förra året.

Ringde min ISP, men får ett röst svar som säger att det inte finns någon personal tillgänglig jusst nu

Vad får dig att vara så säker på det? Mkt ovänner eller?, Nämen seriöst, det är ju väldigt sällan privatpersoner blir targets för dDOS attacker. Vad har du för ISP förresten?
Citera
2007-08-20, 15:54
Medlem
nyllet_2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Vad får dig att vara så säker på det? Mkt ovänner eller?, Nämen seriöst, det är ju väldigt sällan privatpersoner blir targets för dDOS attacker. Vad har du för ISP förresten?

Använder LNCTV, ett privatägt bolag :/

Nja, jag är ganska välkänd innom spelet Tibia, och är Senior Tutor där vilket ger mig en hel del, låt oss kalla dem för personer som inte alls gillar mig, som försöker med det mesta för att få mig ur vägen :/
Citera
2007-08-20, 17:46
Medlem
Zleepings avatar
I min router (D-Link) så kan jag välja att den droppar alla PING-requester.

Om det är är vanligt problem så rekomenderar jag en fetare router i form av en dator med någon av följande linux-distar på:

http://www.smoothwall.org/
http://www.coyotelinux.com/
ipcop.org/

Notera att jag inte har använt någon av distarna själv och inte är spec insatt

Detta kan dock kännas som lite overkill så du kanske får ta ett snack med din bredbandsoperatör eller leta vidare i routern

//Zleep
Citera
2007-08-20, 18:02
Medlem
Det finns ingenting du kan göra.

Om du nu mot förmodan är utsatt för en riktigt DDOS attack så kan du endast ignorera de paketen, du kan inte hindra din ISP från att leverera dem till dig. Eftersom din internetuppkoppling saknar den kapacitet som krävs att leverera all trafik som skickas till dig kommer din uppkoppling bli oanvändbar.

En enkel lösning är att lista ut hur de får reda på din ip-address och åtgärda det problemet, alternativt använda någon anonymitetstjänst som https://www.flashback.name/.
Citera
2007-08-20, 18:06
Medlem
Det går inte blocka en DDOS attack som vanlig privatperson, inte en riktig attack i alla fall. En DDOS attack går ut på generera så mycket bandbredd att linan mellan dig och din ISP blir helt fylld och du inte kan använda din anslutning. Även om du blockar massa IP adresser lokalt kommer trafiken på linan fortfarande existera.

Det du kanske förhindrar är att din router överbelastas men som sagt, en riktig DDOS inriktar sig inte på din router, utan istället på att fylla upp din bandbredd =)

EDIT: Personen ovan levererade ett bättre svar ser jag nu.
Citera
2007-08-20, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Det finns ingenting du kan göra.

Om du nu mot förmodan är utsatt för en riktigt DDOS attack så kan du endast ignorera de paketen, du kan inte hindra din ISP från att leverera dem till dig. Eftersom din internetuppkoppling saknar den kapacitet som krävs att leverera all trafik som skickas till dig kommer din uppkoppling bli oanvändbar.

En enkel lösning är att lista ut hur de får reda på din ip-address och åtgärda det problemet, alternativt använda någon anonymitetstjänst som https://www.flashback.name/.

anonymitetstjänsten kommer dock inte hjälpa i detta fallet om de är smarta nog att fortsätta ddosa samma ip men är de dumma nog tror de att du bytt isp och då får du önskad effekt

smartast är nog att hjälpa dem på traven genom att håna dem med att du bytt isp
Citera
2007-08-20, 19:19
Medlem
nops avatar
Citat:
Använder LNCTV, ett privatägt bolag :/

Nja, jag är ganska välkänd innom spelet Tibia, och är Senior Tutor där vilket ger mig en hel del, låt oss kalla dem för personer som inte alls gillar mig, som försöker med det mesta för att få mig ur vägen :/

ska man skratta eller gråta?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in