2011-09-22, 14:38
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orzion-2.0
Kapitalskatt, moms och inflationskatt och alkoholskatt samt indirekt via hyran elskatt antar jag, så nog betalar jag skatt alltid, sedan lever jag ju i och för sig på offentliga medel för det mesta men inte enbart. Jag har inget emot att mina skattepengar går till ensamkommande flyktingbarn. Det är bara bra, trevligt och roligt att en del av dem nu också kan få bo i Täby. Hellre att pengarna går ditt en till någon form av diffust kulturprojekt för några miljoner.

Du kan betrakta dina skatter som smärre avdrag på det furstliga bidrag som vi ger dig.
Citera
2011-09-22, 14:43
Medlem
orzion-2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mysen
Ja, det var väl ingen högoddsare att du var en bidragstagare.
Det blir så när man studerar.
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Du kan betrakta dina skatter som smärre avdrag på det furstliga bidrag som vi ger dig.
680 kr i veckan 9 månader per år kanske inte riktigt kan definieras som furstligt, fast jag klagar inte jag får ju ett förmånligt lån också så nog går det runt alltid. Jag lär ju betala tillbaka och mer därtill när jag börjar jobba och tjänar 30-60 000 kr i månaden. Om jag nu stannar kvar i Sverige och inte flyttar till typ Schweiz Jag har dock som sagt inget emot att mina skattepengar går till ensamkommande flyktingbarn. Det är bra att de får en plats, ett hem och lugn och ro i Sverige barn behöver det speciellt de som fått uppleva krig. Det är viktigt att alla kommuner hjälper till och det är därför bra att Täby nu också hjälper till. Vi måste alla hjälpas åt och göra det så bra som möjligt för dessa barn.
Citera
2011-12-01, 17:45
Medlem
Alwaysrights avatar
Jag var förbi boendet i Täby (Spegelbacken, Gribbylund, insprängt i ett HSB område). Allt verkar klart för barnens ankomst och julpuntet står framme. Sängarna har madrasser men det var inte bäddat vad jag kunde se.

Det kom ljud från ett öppet fönster på bruten svenska men jag fick inte klart för mig om det var personal eller om det kunde vara något barn som anlänt.

Någon som vet mer när barnen anlänt/anländer? Blir det barn eller ensamkommande unga män med okänd vårdnadshavare?

Borde vi inte samla in lite julleksaker och överlämna(typ brio leksakståg, teletubie nallar m.m.)?

Ombyggnaden har ju varit ganska omfattande och det var helt nya möbler i fikarummet. Det såg väldigt prydligt och gemytligt ut.
Citera
2011-12-01, 17:57
Medlem
Cimmerians avatar
Det låter som om man förbereder sig för att ta hand om dessa vidriga parasiter på ett sätt som våra gamla och våra unga bara kan drömma om.

Det finns inga ord för detta groteskeri.
Citera
2011-12-01, 18:05
Medlem
chainmails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cimmerian
Det låter som om man förbereder sig för att ta hand om dessa vidriga parasiter på ett sätt som våra gamla och våra unga bara kan drömma om.

Det finns inga ord för detta groteskeri.
Fullständigt oacceptabelt, inte ens tanken att även Täbybors ungar ska smädas, hotas, bötas, rånas, antastas, ofredas, våldtas, misshandlas och mördas är någon tröst...
Citera
2011-12-01, 19:03
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alwaysright
Jag var förbi boendet i Täby (Spegelbacken, Gribbylund, insprängt i ett HSB område). Allt verkar klart för barnens ankomst och julpuntet står framme. Sängarna har madrasser men det var inte bäddat vad jag kunde se...........

Borde vi inte samla in lite julleksaker och överlämna(typ brio leksakståg, teletubie nallar m.m.)?.........

Jag tror dessa barn önskar sig var sin fin uppladdningsbar rakapparat istället för gosedjur i juleklapp.

Vi får hoppas den snälle tomten från invandrareverket har sådana i sin säck.
Citera
2012-09-15, 12:22
Medlem
Alwaysrights avatar
En av de boende ovanpå flyktingboendet har uppenbarligen fått nog och säljer sin bostadsrätt. Den verkar dock vara svårsåld och har legat ute mer än en månad nu. Se booli och sök på Spegelbacken.

Flyktingboendet var klart i nov förra året och hyser idag ca sju baaarn varav två verkar vara ca 15 och resten ser betydligt äldre ut.
Citera
2012-09-15, 12:29
Medlem
Ekotemplets avatar
Kommunen får väl köpa upp den bostadsrätten oxå som plåster på såren.
Då blir det nog lite fart på flyttkarusellen.
Citera
2012-09-15, 12:34
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SailorBaltic1
Hej!

Man inreder/har inrett ett boende (dagcenter för äldre?) till ensamkommande barn i Gribbylund.

Tanken är att man skall ta emot dussintalet barn.

1) Någon som vet var boendet ligger?

2) Har de små barnen/yngre männen anlänt ännu? Varifrån kommer de? USA/Kina?

3) Någon som vet hur debatten går i kommunen? Har det varit någon kritik eller ifrågasättande? Uppenbarligen vill man lägga ut driften men det framgår inte om det är nyupphandling eller förnyad upphandling.

Bilagor/underlag:
http://www.taby.se/sv/Nyheter/Taby-kommun-tar-emot-ensamkommande-flyktingbarn/

Upphandling:
Drift av hem för vård eller boende för ensamkommande barn
Täby kommun, TÄBY
Täby kommun inbjuder genom denna förfrågan intresserade att komma in med anbud avseende - drift av hem för vård eller boende (HVB) för ensamkommande barn i åldern 15-20 år - boendestöd för vissa... vårdnadshavare till Sverige för att söka asyl, s k ensamkommande barn. Täby kommun har tecknat ett avtal med Migrationsverket om fjorton platser. När barnet flyttar från HVB och får ett eget boende kan det bli...

Jan Emanuels firma lägger säkert ett anbud på 1 miljon per "barn" och år. Gribbylund är ju ett rent villaområde det lär inte bli populärt bland de därstädes boende moderaterna. De vill ju ha hit skiten men någon annan stans. Sd har haft svårt i Täby nu ökar deras chanser.
Citera
2012-09-15, 12:54
Medlem
NSOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Jan Emanuels firma lägger säkert ett anbud på 1 miljon per "barn" och år. Gribbylund är ju ett rent villaområde det lär inte bli populärt bland de därstädes boende moderaterna. De vill ju ha hit skiten men någon annan stans. Sd har haft svårt i Täby nu ökar deras chanser.

Det ar dags att den moderata valjarkaren blir handfast uppdaterad om partiets politik. Pa det sattet ar det har rimligt och detta sager jag som tidigare moderatvaljare. Ha det sa kul i Gribbylund. Jag hoppas det bor folkpartister i huset- det vore rattvist.
Citera
2012-09-25, 09:18
Medlem
Alwaysrights avatar
Lägenheten ovanpå flyktingboendet är fortfarande osåld (efter 46 dagar)!

Det svider nog att ens bostad är i det närmaste osäljbar..
Citera
2012-09-25, 09:26
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alwaysright
Lägenheten ovanpå flyktingboendet är fortfarande osåld (efter 46 dagar)!

Det svider nog att ens bostad är i det närmaste osäljbar..
Ja så kan det gå, men vi måste vara solidariska och ta ansvar! Man får väl helt enkelt bo kvar! Så länge man inte säljer lägenheten så har man ju inte förlorat något... Tänk så många spännande möten det kan bli i trappen... Bara att hoppas att inte människorna där uppe har små barn......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in