Flashback bygger pepparkakshus!
2011-05-24, 09:03
Medlem
Jim.Raynors avatar
Hejsan!

Är trött på att det alltid ska spilla köttfärs över hela spisen med mina 3 liters grytor så nu vill jag köpa en större gryta. Jag funderar på denna men är lite osäker på om den får plats på min vanliga spis. Hittar ingenstans hur stor botten är. Någon som vet? Är det någon form av standardmått eller skiljer det sig åt?
Citera
2011-05-24, 09:06
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jim.Raynor
Hejsan!

Är trött på att det alltid ska spilla köttfärs över hela spisen med mina 3 liters grytor så nu vill jag köpa en större gryta. Jag funderar på denna men är lite osäker på om den får plats på min vanliga spis. Hittar ingenstans hur stor botten är. Någon som vet? Är det någon form av standardmått eller skiljer det sig åt?
Men det står ju att diametern är 28 cm, dvs lika stort som den största plattan på våra vanliga spisar.

~Paul~
Citera
2011-05-24, 09:13
Medlem
Jim.Raynors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Men det står ju att diametern är 28 cm, dvs lika stort som den största plattan på våra vanliga spisar.

~Paul~

Ahh, så det är alltså bottendiametern som är märkt. Mätte på den grytan jag hade hemma nämligen. Diametern var 22 cm på toppen och 17 cm vid botten. Den största plattan jag har är 22 cm i diameter. Och det känns inte som jag har en mindre spis än någon annan.

*Edit: Har kollat runt och jag tror verkligen att det är toppen som är märkt med 28 cm. Är du helt säker på att det är botten?
Senast redigerad av Jim.Raynor 2011-05-24 kl. 09:24.
Citera
2011-05-24, 09:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ahh, så det är alltså bottendiametern som är märkt. Mätte på den grytan jag hade hemma nämligen. Diametern var 22 cm på toppen och 17 cm vid botten. Den största plattan jag har är 22 cm i diameter. Och det känns inte som jag har en mindre spis än någon annan.

*Edit: Har kollat runt och jag tror verkligen att det är toppen som är märkt med 28 cm. Är du helt säker på att det är botten?
Det verkar som att du har rätt. På ett stället står det nämligen att locket är 28 cm.

Det här är ett mycket märkligt sätt att ange storlek på en gryta. I stort sett alltid brukar man nämligen gå efter bottendiametern. Kanske en fransk egenhet?

~Paul~

PS Du har dessutom rätt att största plattan är 22 cm. Är nog lite trött idag efter gårdagens usvävningar
Citera
2011-05-24, 09:36
Medlem
Jim.Raynors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det verkar som att du har rätt. På ett stället står det nämligen att locket är 28 cm.

Det här är ett mycket märkligt sätt att ange storlek på en gryta. I stort sett alltid brukar man nämligen gå efter bottendiametern. Kanske en fransk egenhet?

~Paul~

Ah, det får bli ett mail till leverantören alltså. Postar här om någon dag när jag fått svar. Tack för hjälpen ändå!

Jag kan ju även säga att jag dubbelmätte och dubbelkollade på internet många gånger innan jag vågade skriva emot dig. Vet att du är kunnig då jag har tagit många tips av dig från andra trådar jag läst.
Senast redigerad av Jim.Raynor 2011-05-24 kl. 09:38.
Citera
2011-05-24, 09:45
Medlem
Jim.Raynors avatar
Jag ringde istället, det gick fortare!

28 cm varianten var 22 cm i botten. Och när jag sa att jag hade en fråga om storlek på en av grytorna så frågade hon på en gång om det var botten jag menade, så förmodligen var jag inte den enda idioten som undrade det. Trevliga var de också.

Då får det bli en sådan alltså!
Citera
2011-05-24, 10:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jag ringde istället, det gick fortare!

28 cm varianten var 22 cm i botten. Och när jag sa att jag hade en fråga om storlek på en av grytorna så frågade hon på en gång om det var botten jag menade, så förmodligen var jag inte den enda idioten som undrade det. Trevliga var de också.

Då får det bli en sådan alltså!
OK, bra att det löste sig. Som sagt, onödigt krångligt.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in