• 2
  • 3
2015-04-15, 04:34
Medlem
Hej.

Jag snor denna tråden lite då jag har som mål att lära mig göra appar.
Jag går för tillfället på universitet i USA så jag kan slänga in någon programmerings kurs nästa termin.

Hade tänkt att göra det ändå då jag kanske byter major beroende på om jag tycker att det är roligt.
Känns som att man har alla möjligheter i världen att göra sig en bra karriär om man kan programmera och lära sig vad som pågår inom tekniken och även utveckla egna produkter.

Jag hittade en kurs som hette enligt följande: Principles of Programming with Java.

Eller använder man sig inte utav java när man kodar appar?
Citera
2015-04-15, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rexona4Men
Jag hittade en kurs som hette enligt följande: Principles of Programming with Java.

Eller använder man sig inte utav java när man kodar appar?

Java används när man gör appar till Android. Dock behöver det inte betyda att man kan göra appar bara för att man kan Java. Att utveckla appar kräver lite speciellt tänk jämfört med vanligt kodande. I ett typiskt java-program exekveras programmet uppifrån och ned, rad för rad i koden. Vad gäller appar så körs den koden som är relevant till den del som användaren klickar på i appen.

För appar till iOS är det mest Swift eller objective-c som används.

Men att börja med kursen "Principles of Programming with Java" låter som en bra idé!
Citera
2015-04-19, 08:46
Medlem
Lazarus är en Delphiklon som är gratis. Med Lazarus eller Delphi kan du göra hardcoreprogrammering av desktopprogram, databasapplikationer med mera om du verkligen vill gå in på djupet. Samtidigt finns det tutorials som gör att du kommer in i grunderna på ett par timmar. Dock är språket en dialekt av Pascal. Inte sämre än C++/# men kanske inte lika vanligt på marknaden.

Annars finns det ju Arduino om du vill var lite mer maskinnära. Arduino är i princip C och minnet i microcontrollern är begränsat, men du lär dig maskinnära programmering.
Citera
2015-04-20, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av udobin
Java används när man gör appar till Android. Dock behöver det inte betyda att man kan göra appar bara för att man kan Java. Att utveckla appar kräver lite speciellt tänk jämfört med vanligt kodande. I ett typiskt java-program exekveras programmet uppifrån och ned, rad för rad i koden. Vad gäller appar så körs den koden som är relevant till den del som användaren klickar på i appen.

För appar till iOS är det mest Swift eller objective-c som används.

Men att börja med kursen "Principles of Programming with Java" låter som en bra idé!

Okej!

Ja, även om det inte kommer att vara det programmet jag kommer att skapa mina framtida appar i så lär det väl i alla fall ge mig en inblick om hur det är att programmera andra saker också. Då vad jag förstått det så är det alltid bra att kunna flera programmeringsspråk då dom påminner lite om varandra, stämmer det?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in