• 1
  • 2
2011-05-24, 01:39
Medlem
Hej!

Jag hade ju tänkte att börja lära mig programmera lite lätt.
Som jag förstått så är det som nybörjare egentligen inte språket i sig jag borde lära mig utan vad objektorientering är och mer programmering som helhet.

Jag har försökt 2 gånger tidigare att börja och då hade jag boken "Lättpocket om C++" av Jesper Ek.
Grejen är den att man sätter sig i princip o skriver det han säger att jag ska skriva men jag förstår inte vad som gör vad utan mest att den här texten gör det här åt mig..
Känns lite svårt att lära sig ett språk på det sättet att jag lär mig vilka "meningar" som gör vad.
Visst det funkade med HTML men garanterat inte med detta.

Så hur och var bör man egentligen börja när man ska lära sig programmera? Vilka steg bör man ta och i vilken ordning så att säga.
Citera
2011-05-24, 02:28
Medlem
valter-eggons avatar
Inledningsvis tycker jag du ska försöka lära dig Java eller C#. Du får betydligt färre saker att tänka på då.

Sen, precis som du säger så är det objektorienteringen som är det du måste förstå.
Citera
2011-05-24, 02:35
Medlem
Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Little Dreamer
Hej!

Jag hade ju tänkte att börja lära mig programmera lite lätt.
Som jag förstått så är det som nybörjare egentligen inte språket i sig jag borde lära mig utan vad objektorientering är och mer programmering som helhet.

Jag har försökt 2 gånger tidigare att börja och då hade jag boken "Lättpocket om C++" av Jesper Ek.
Grejen är den att man sätter sig i princip o skriver det han säger att jag ska skriva men jag förstår inte vad som gör vad utan mest att den här texten gör det här åt mig..
Känns lite svårt att lära sig ett språk på det sättet att jag lär mig vilka "meningar" som gör vad.
Visst det funkade med HTML men garanterat inte med detta.

Så hur och var bör man egentligen börja när man ska lära sig programmera? Vilka steg bör man ta och i vilken ordning så att säga.

När jag börja programmera började jag på min miniräknare, en texas instrument. Själva programmeringsspråket är jättelätt att lära sig efter att ha läst lite på internet. Tar kanske 5 minuter. Sen hittade jag på en massa program jag kunde skriva.

Att sedan överföra tänkandet till ett riktigt programmeringsspråk sen var lätt. Jag blev faktiskt rätt så duktig på att sitta och leka med miniräknaren bara.
Citera
2011-05-24, 02:46
Medlem
Språket jag har tänkt börja med nu är Python vilket bör vara lättare som språk än c++ men som sagt.. det är väl det andra som jag bör fokusera på i första hand?

Sen kanske man kan passa på att fråga en sak till. Hur lång tid tar det ungefär för en normalsmart människa att lära sig grunderna i programmering? att lära sig hela bibliotek från ett språk antar jag tar längre tid men just den biten i början innan man börjar fatta vad det är man gör egentligen
Senast redigerad av Little Dreamer 2011-05-24 kl. 02:58.
Citera
2011-05-24, 02:58
Medlem
xitunos avatar
Man brukar lära sig krypa, sedan gå för att slutligen springa. Visst är det möjligt att börja med c++ men i mitt tycke är det att göra det mycket mer komplicerat för sig än nödvändigt.

Jag skulle föreslå något enklare att börja med. C# eller java borde fungera, eller något scriptspråk för att enkelt komma igång och tänka på hur man löser en uppgift.

Att hoppa på objektprogrammering redan från början tycker jag är att göra det svårare för sig än nödvändigt. För egen del vill jag minnas att det tog ett tag att förestå objektprogrammering (vilket var i object pascal nån gång förra årtusendet)
Citera
2011-05-24, 20:34
Medlem
jonthe12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Little Dreamer
Språket jag har tänkt börja med nu är Python vilket bör vara lättare som språk än c++ men som sagt.. det är väl det andra som jag bör fokusera på i första hand?

Sen kanske man kan passa på att fråga en sak till. Hur lång tid tar det ungefär för en normalsmart människa att lära sig grunderna i programmering? att lära sig hela bibliotek från ett språk antar jag tar längre tid men just den biten i början innan man börjar fatta vad det är man gör egentligen

Kör på python, då lär du dig det grundläggande som snabbast tror jag nästan. Kanske nån vecka effektiv tid. Läs, öva, läs öva, experimentera Ändra nånting i färdig kod, försök att anta vad som kommer hända iochmed ändringen. Ökar inlärningshastigheten!

Objektorientering brukar man köra efter att man kan det grundläggande
Citera
2011-05-24, 22:21
Medlem
Definiera "det grundläggande" :P
Citera
2011-05-24, 22:44
Medlem
Det är ingen "konst att börja programmera". Antingen börjar man eller så börjar man inte.
Citat:
Eller så är programmering kanske ingenting för dig.
Citera
2011-05-24, 22:47
Medlem
MegaSkurts avatar
Python är ett toppenspråk att starta med för att få förståelse för programmering.

Kör på det sen kommer det gå av sig själv.
Citera
2011-05-25, 14:06
Medlem
kapten zooms avatar
Jag började mitt försök till att lära mig programmera för inte längesen jag också. Började med C++ och det var väldigt svårt att smälta allt. Efter förslag av bekanta så gick jag över till C#. Mycket lättare att förstå sig på! Börjar du med det så är för http://www.csharpskolan.se/showcats.php en rätt sjysst sida. När man börjar från ingenting så är det rätt skönt att läsa grunderna på svenska.
Citera
2011-05-25, 14:28
Medlem
Jag har under min uppväxt försökt lära mig programmera ett antal gånger. Jag köpte böcker och läste tutorials på nätet.

Jag kom en bit men fick ingen övergripande förståelse för programmering. OO var förstod jag inte hur många gånger jag än läste om det osv.

När jag var runt 30 började jag började jag läsa på universitet på en programmerings-linje. (webbprogrammering) Jag tänkte att detta var sista chansen att lära sig att programmera.

Nu 3 år senare jobbar jag som programmerare.

Ordningen jag läste var detta (skippar kurser som inte har så mycket med programmering och göra):

HTML/CSS
Inledande programmering med C# (Det var här man började programmera. Grundläggande programmering)
Javascript (nu började man använda sina programmeringskunskaper till lite större saker)
Iterativ Mjukvaruutveckling (inte så mycket programmering. Mer hur man planerar arbetet)
Databasteknik (SQL)
ASP.NET (använde kunskaperna från C# och databasteknik)
PHP (ansåg mig nu kunna programmera. Det gick väldigt snabbt att komma igång)
Objektorienterad analys och design (en väldigt bra kurs för hur man planerar program med klasser, patterns osv)
ASP.NET MVC (Fortfarande C#. Programmeringen var inga problem nu. Nu var det mest hur man skulle lösa uppgiften på bäst sätt som var svårt.)
Projekt (Projekt i grupp mot ett riktigt företag i ASP.NET MVC)
Actionscript 3 (inga problem med programmeringen men annurlunda med vad jag upplevde som realtidsprogrammering mot innan då det handlar mest om använder gör något - dator svarar - användare gör något - datorn svarar)
Ruby on Rails 3 (inga nyheter med programmering. Mest att lära mig ramverket. Hade inte kodat en rad Ruby innan men kom igång snabbt på någon vecka)
PHP 2 (mer php. Inte så mycket nytt programmeringsmässigt. Mer nya ideer)
Projekt - Nytt projekt.

Den stora skillnaden denna gång jag försökte lära mig programmera var att det fanns en plan att följa och man fick laborera. Man kan sitta och läsa böcker men aldrig riktigt lära sig att programmera men om du lär dig lite, får lite uppgifter att lösa, visar uppgifter, få feedback, lär sig lite till, får lite mer uppgifter, får mer feedback, osv osv så kommer man att lära sig programmera.

Jag tror de största felen många gör är att de gör aldrig övningsexemplen i böckerna. Gör man dem innan man börjar på nästa kapitel så lär man sig mycket mer. Sen är det svårt med feedback från en bok också.
Citera
2011-07-10, 00:08
Medlem
snilers avatar
vad säger ni om att försöka lära sig genom http://www.microsoft.com/visualstudi...al-cpp-express ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in