• 1
  • 2
2004-10-14, 00:00
Bannlyst
Är det någon som är haj på båtar egentligen?

Motorbåtar då.....

Vad kostar det att hålla en motorbåt egentligen? Jag menar en lite grymmare motorbåt typ Sea Ray eller något sånt...300' - 400' båt alltså.

Tänkte mest på driftskostnader försäkring och allt annat som är 'småpengar' men springer lätt iväg i stora summor...
Citera
2004-10-14, 17:53
Medlem
Nikhers avatar
Den stora utgiften är bränsle! Nästan alla Sea Ray är utrustade med 5,7- eller 7,4-liters bensin-V8, dvs samma block som sitter i många GM-bilar (världens mest tillverkade motor?). Motorerna är varken högteknologiska eller moderna och drar följaktligen kopiösa mängder bränsle. En 20-fots daycruiser med 5,7-liters Mercruiser kanske klarar sig på dryga litern per sjömil (1,852 km) vid marschfart men om man drar på lite blir det dyrt.

Tänk på att nyare båtar (sedan 1999 tror jag) måste vara CE-märkta (annars blir det mycket svårt att försäkra den). Det är många som har fallit för frestelsen att köpa en privatimporterad amerikansk motorbåt eller själv importera utan att känna till det, för att sedan inse att båten i princip är värdelös.
Citera
2004-10-15, 01:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nikher
Den stora utgiften är bränsle! Nästan alla Sea Ray är utrustade med 5,7- eller 7,4-liters bensin-V8, dvs samma block som sitter i många GM-bilar (världens mest tillverkade motor?). Motorerna är varken högteknologiska eller moderna och drar följaktligen kopiösa mängder bränsle. En 20-fots daycruiser med 5,7-liters Mercruiser kanske klarar sig på dryga litern per sjömil (1,852 km) vid marschfart men om man drar på lite blir det dyrt.

Tänk på att nyare båtar (sedan 1999 tror jag) måste vara CE-märkta (annars blir det mycket svårt att försäkra den). Det är många som har fallit för frestelsen att köpa en privatimporterad amerikansk motorbåt eller själv importera utan att känna till det, för att sedan inse att båten i princip är värdelös.

Tack för infon!

Men andra utgifter än bränslet måste det finna ju.

Försäkring, båtplats, vård av båten, renovering vart 5:e år eller något.

Fick höra av någon att man kunde räkna ca 10% av båten nypris i årliga kostnader....tycker iofs det låter lite mkt, men vad vet jag
Citera
2004-10-16, 00:40
Medlem
Jag har en searay 260 OV -89 med en 5,7l mercruiser i värde ca 250-300000:-
Försäkring hos atlantica med div specialparagrafer är 5000 om året (sthlm)
Soppa kost ca 2 lit distans. (1,82km)
Sommar samt vinterplats i båtklubb ca 5000 inkl allt
(arbetsplikt i klubben samt 1-2 nattvakter om året )
sen tillkommer service delar samt reparationer, bottenfärg mm ca 5000 om året (båtar går sönder samt behöver uppdateras konstant oavsett skick)
så räkna med minst 15000 bara att äga.Ska du sedan åka så blir det dyrare
Testa med att första säsongen köpa en billig båt och prova hur det är att ha båt Sedan när du vet kan du köpa en större dyrare båt
Soppan på sjön kostade i år ca 11,50kr/l
mvh Pumme
Citera
2004-10-17, 14:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pumme
Jag har en searay 260 OV -89 med en 5,7l mercruiser i värde ca 250-300000:-
Försäkring hos atlantica med div specialparagrafer är 5000 om året (sthlm)
Soppa kost ca 2 lit distans. (1,82km)
sen tillkommer service delar samt reparationer, bottenfärg mm ca 5000 om året (båtar går sönder samt behöver uppdateras konstant oavsett skick)
så räkna med minst 15000 bara att äga.Ska du sedan åka så blir det dyrare
Testa med att första säsongen köpa en billig båt och prova hur det är att ha båt Sedan när du vet kan du köpa en större dyrare båt
Soppan på sjön kostade i år ca 11,50kr/l
mvh Pumme

Okay...tack för informativ post!

Då kan det stämma det jag sa. Ca 10% i årlig kostnad.

15.000 försäkring, rerarationer o.d.
10.000-15.000 i soppa.
Total 25-30 tusen

Tror nog jag börjar med mindre båt ja. Funderar på en Ryds eller något sådant. Över 35 knop och ganska billig och bränslesnål.

11.50:-/lit ?!??!
Var soppan dyrare på sjön än i bensinmacker?
Vad kosta dieseln då?

Finns det fördel att ta diesel över bensin? (hört diesel är billigare, men är slöare och går sönder oftare)
Citera
2004-10-17, 14:38
Medlem
Fogelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pumme

mvh Pumme
Detta varierar otroligt mycket från plats till plats, jag kan tänka mig att det är aningen dyrare i stockholms lite mer attraktivare ställen. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad vi betalade för en plats till vår segelbåt i Malmö.

Jag funderar själv på att skaffa in en båt och vill ju ha den tillgängligt, hade jag bott kvar i Landskrona så hade jag haft tillgång till bra platser där. Just nu är jag ute efter en båt som lämpar sig till fiske, den ska ligga bra i vattnet och ha en hyffsad ruff och en bra yta antingen akterut eller föröver för fiske.
Citera
2004-10-17, 17:33
Medlem
Vill du möjlighet att rigga den?
Hur många kojplatser behöver du?
Hur mycker jobb kan du själv putta in som kompensatiom för ett lågt pris?
Vad vill du göra med båten?
Citera
2004-10-17, 23:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Vill du möjlighet att rigga den?
Hur många kojplatser behöver du?
Hur mycker jobb kan du själv putta in som kompensatiom för ett lågt pris?
Vad vill du göra med båten?

Ja...vill kunna rigga den vid någon brygga eller småbåtshamns.

Behöver max ha 2 kojplatser. Behöver inte vara en stor pjäs...räcker med 25 fot eller så.

Inte så mkt jobb för jag har inte några större kunskaper än.

Jag vill cruisa lite, åka vattenskidor och leka....Inga långsträckor.
Citera
2004-10-18, 00:57
Medlem
Nikhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbo-Nicklas
Rigga?
En motorbåt?
Citera
2004-10-18, 07:23
Medlem
Citat:

Behöver max ha 2 kojplatser. Behöver inte vara en stor pjäs...räcker med 25 fot eller så.

En riggad båt åker du inte vattenskidor efter.....

Låter som du skall ha en liten motorbåt typ Flipper eller Uttern eller nåt.
Citera
2004-10-18, 10:48
Medlem
Fogelbergs avatar
Citat:

Bella 640 HT är en lagom båt, dem är behagliga att köra och dem är hyffsat billiga att köpa begagnade samt att dem är lättskötta.

Beg priser runt 140.000:-

Säger om ovanstående talare att man riggar inte en motorbåt, då talar vi om segelbåtar.
Citera
2004-10-18, 11:53
Medlem
Nikhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan
Låter som du skall ha en liten motorbåt typ Flipper eller Uttern eller nåt.
Flipper-båtar tycker jag är kraftigt övervärderade/överskattade. Inte som det mest övervärderade märket av alla, dvs Nimbus, men nästan. Det är inget fel på Flipper men Uttern, Ryds och Bella har i stort sett samma kvalitet men till bättre priser. Kolla även på de norska kvalitetsbåtarna Draco, Windy, Fjord mfl.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in