• 1
  • 2
2011-05-23, 23:27
Medlem
Skriver en story och undrar om den hr giftiga fisken som ofta r en delikatess i Japan.

1. Om man frgiftas och dr av denna fisk, s sker det inom 4-24 timmar. Hur lng tid tar det innan man brjar f symptom? r det i samband med att man dr, eller fr man symtomen direkt nr man tit? Hur lng r tiden mellan mellan symtom och dd? Typ. Ca.

2. Kan man p ngot stt (p typ sjukhus) ta reda p om personen har blivit frgiftad? (allts innan personen visar ngn form av symtom)

3. Om man r frgiftad, och ker till sjukhus INNAN man visar ngra symtom, hur stor risk r det att man dr d om man fr hjlp s pass "tidigt" ? Lt oss sga att man r dr inom fyra timmar efter frgiftnings-tillfllet.

Hoppas jag fr svar p mina udda frgor
Citera
2011-05-23, 23:29
Medlem
BacONbacOFFs avatar
Utav ren nyfikenhet stller jag denna frga.

Har du frskt tillaga en blsfisk och kan ha gtt snett?

Tyvrr kan jag inte svara p ngot du undrar.
Citera
2011-05-23, 23:47
Medlem
rayraviolis avatar
Efter lite lsning p http://en.wikipedia.org/wiki/Fugu#Poison och http://medical-dictionary.thefreedic...Fugu+Poisoning s kan man dra slutsatsen att styrkan p giftet kan variera, vilket gr det svrt att exakt besvara frga 1 och 3 (dessutom antar jag att mngden gift har stor betydelse). Man verkar f symptom i form av stickningar och domningar inom ett par timmar. Man kan ocks d kort efter att ha intagit giftet. Lycka till med din berttelse.
Citera
2011-05-23, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BacONbacOFF
Utav ren nyfikenhet stller jag denna frga.

Har du frskt tillaga en blsfisk och kan ha gtt snett?

Tyvrr kan jag inte svara p ngot du undrar.

N som sagt, gr en story.
Citera
2011-05-23, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Efter lite lsning p http://en.wikipedia.org/wiki/Fugu#Poison och http://medical-dictionary.thefreedic...Fugu+Poisoning s kan man dra slutsatsen att styrkan p giftet kan variera, vilket gr det svrt att exakt besvara frga 1 och 3 (dessutom antar jag att mngden gift har stor betydelse). Man verkar f symptom i form av stickningar och domningar inom ett par timmar. Man kan ocks d kort efter att ha intagit giftet. Lycka till med din berttelse.

Det var inte s mkt till hjlp, men .. tack nd
Citera
2011-05-24, 14:56
Medlem
Ok behver hjlp NUUU. Absolut viktigaste frgan; Lt oss sga att man kommer till ett sjukhus. Man har fr ngra timmar sedan tit fisk. Man vet inte om man har tit en ofarlig fisk eller giftig Fugu. Man har inga symtom.

Kan lkare ta reda p om man r frgiftad, allts INNAN det kommer ngra symtom?
Citera
2011-05-25, 14:29
Medlem
Det finns fall dr mnniskor har dtt inom 17 minuter efter att ha tit fugu, http://medical-dictionary.thefreedic...Fugu+Poisoning Har man med sig en bit av fisken till sjukhus finns det mjligheter att laboratoriemssigt faststlla vilka toxiner fisken innehller, dock tvivlar jag p att svenska sjukhus har de resurser som behvs. Det finns inget motgift, utan det blir att f giftet ur kroppen p annat stt, t ex genom att krkas upp maginnehllet, ge medicinskt kol och ge syrgas, andningshjlp, vtska och atropin fr att strka hjrtat.
Citera
2013-04-26, 20:02
Medlem
rob1234s avatar
Vcker denna trd lite.

Ngon som har tit och kan ge en sikt?

Jag var i korea fr ngra veckor sedan och t 4 olika rtter med Fugu. Mste sga att jag inte riktigt ser pongen... Det smakade inte sensationellt med mina smaklkar iaf.

Skojjigast var nog att det var p en "vgkrog" (som iofs specialicerade sig p Fugu, men nd) och att vr vrd, p pidgin-engelska flera gnger sa "Fish very poision, but not worry, no die today)
Senast redigerad av rob1234 2013-04-26 kl. 20:04.
Citera
2013-04-26, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rob1234
Vcker denna trd lite.

Ngon som har tit och kan ge en sikt?

Jag var i korea fr ngra veckor sedan och t 4 olika rtter med Fugu. Mste sga att jag inte riktigt ser pongen... Det smakade inte sensationellt med mina smaklkar iaf.

Skojjigast var nog att det var p en "vgkrog" (som iofs specialicerade sig p Fugu, men nd) och att vr vrd, p pidgin-engelska flera gnger sa "Fish very poision, but not worry, no die today)
Har hrt att dess ktt r grtt, trist och smaklst.

Hur vgade du ta dr eg? Okej om det var p en finare eller tminstone en vanlig restaurang d hade det varit skoj att prova. Kanske jag som verdriver...
Citera
2013-04-26, 20:53
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GallusGallus
Har hrt att dess ktt r grtt, trist och smaklst.

Hur vgade du ta dr eg? Okej om det var p en finare eller tminstone en vanlig restaurang d hade det varit skoj att prova. Kanske jag som verdriver...

Alla andra t och Koreanerna hade gtt ut tidigare.... Tog en chans helt enkelt.

Kttet r mer vitt n grtt men som sushi var det fr smaklst. I de andra matrtterna fanns ju andra smaker som var ok.

Skojj att ha testat, men mer n s var det inte
Citera
2013-04-26, 21:52
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rob1234

r det inte risken att d pltsligt som r pongen, att man visar att man vgar riskera livet och r helt wild and crazy? Ungefr som de som betalar 150 spnn fr en korv som de vet att de kommer att f alla mjliga svra plgor av, bde direkt, ngra timmar framver, och vid tminstone nsta gng de stter sig p porslinsgudens altare. Jag tror inte jag skulle ha tit det p en vgkrog, har inget sdant sjlvhvdelsebehov (sger inte att du har det heller, ovanstende var mer generellt menat fr sjlva fenomenet fugu). Mjligen p sg en restaurang dr kocken inte gjort annat n rensat sdan firrar i 40 r och ingen har dtt av hans/hennes mat.
Citera
2013-04-26, 22:52
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Fugu smakar egentligen inte s mycket, men de gnger jag har tit det har sserna och dylika tillbehr gjort att det nd var frbannat jvla gott och jag kommer att ta det igen nr tillflle ges. Frsta gngen morsan kom ver och hlsade p mig i Japan bjd jag p fugu en dag och nsta gng hon kom s frgade hon efter det d hon tyckte det var gott s helt vrdelst br det ju inte vara..

Vad jag har hrt r att man ter fuguns giftiga delar fr att f en "bortdomnad" knsla i munnen. D olika fiskar r olika giftiga vet man egentligen inte hur mycket som r lagom och det r d det brjar hnda olyckor. h, ge mig lite till.. Och s vart det fr mycket.

I en fugu koncentreras giftet i vissa delar och det r drfr man mste ha utbildning och licens fr att f tillreda dem och servera till gster p en restaurang (i Japan) s att kocken vet vilka delar som skall kasseras och drigenom inte riskerar gsternas liv. Dock r det s att liksom att en flamingo r inte rosa frn brjan utan blir det p grund av vad den ter, blir en fugu giftig ocks p grund av vad den ter. Odlad fugu matas med mat som gr att de inte producerar gift s fugu som serveras p de flesta restaurangerna i Japan r helt enkelt inte giftiga frn brjan. (Detta frklarade servirtrisen fr mig nr jag frgade. Vildfngad fugu r mycket dyrare n vad jag betalade.)

Fuguns gift brkar med andningen vilket gr att man slutar andas, men kroppen kan gra sig av med det om man lggs i respirator den tid det tar att bli av med giftet. Det ska ta cirka 48 timmar.

Hur man kan ta detta..? Ja du.. Jag var p landet i Japan hos en kompis vrdfamilj (svampplockare) och blddrade i en svampbok och pekade p stenmurklor (markerade som giftiga) och sade att dessa ter mina frldrar varje r sedan 30 r tillbaka!

- Nej va fan! Det gr ju inte!
- Jo! Koka av dem!
- Nej nej nej..

Stenmurklor sljs p burk i vra mataffrer s hanterar man dem rtt s r det ju lugnt. S ven med fugu. Det r nog helt enkelt s att i vrt land r vi inte vana vid hur vi ska hantera dem.

Det r inte s farligt som det antyds..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in