• 1
  • 2
2011-05-23, 23:27
Medlem
Skriver en story och undrar om den här giftiga fisken som ofta är en delikatess i Japan.

1. Om man förgiftas och dör av denna fisk, så sker det inom 4-24 timmar. Hur lång tid tar det innan man börjar få symptom? Är det i samband med att man dör, eller får man symtomen direkt när man ätit? Hur lång är tiden mellan mellan symtom och död? Typ. Ca.

2. Kan man på något sätt (på typ sjukhus) ta reda på om personen har blivit förgiftad? (alltså innan personen visar ngn form av symtom)

3. Om man är förgiftad, och åker till sjukhus INNAN man visar några symtom, hur stor risk är det att man dör då om man får hjälp så pass "tidigt" ? Låt oss säga att man är där inom fyra timmar efter förgiftnings-tillfället.

Hoppas jag får svar på mina udda frågor
Citera
2011-05-23, 23:29
Medlem
BacONbacOFFs avatar
Utav ren nyfikenhet ställer jag denna fråga.

Har du försökt tillaga en blåsfisk och kan ha gått snett?

Tyvärr kan jag inte svara på något du undrar.
Citera
2011-05-23, 23:47
Medlem
rayraviolis avatar
Efter lite läsning på http://en.wikipedia.org/wiki/Fugu#Poison och http://medical-dictionary.thefreedic...Fugu+Poisoning så kan man dra slutsatsen att styrkan på giftet kan variera, vilket gör det svårt att exakt besvara fråga 1 och 3 (dessutom antar jag att mängden gift har stor betydelse). Man verkar få symptom i form av stickningar och domningar inom ett par timmar. Man kan också dö kort efter att ha intagit giftet. Lycka till med din berättelse.
Citera
2011-05-23, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BacONbacOFF
Utav ren nyfikenhet ställer jag denna fråga.

Har du försökt tillaga en blåsfisk och kan ha gått snett?

Tyvärr kan jag inte svara på något du undrar.

Nä som sagt, gör en story.
Citera
2011-05-23, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Efter lite läsning på http://en.wikipedia.org/wiki/Fugu#Poison och http://medical-dictionary.thefreedic...Fugu+Poisoning så kan man dra slutsatsen att styrkan på giftet kan variera, vilket gör det svårt att exakt besvara fråga 1 och 3 (dessutom antar jag att mängden gift har stor betydelse). Man verkar få symptom i form av stickningar och domningar inom ett par timmar. Man kan också dö kort efter att ha intagit giftet. Lycka till med din berättelse.

Det var inte så mkt till hjälp, men .. tack ändå
Citera
2011-05-24, 14:56
Medlem
Ok behöver hjälp NUUU. Absolut viktigaste frågan; Låt oss säga att man kommer till ett sjukhus. Man har för några timmar sedan ätit fisk. Man vet inte om man har ätit en ofarlig fisk eller giftig Fugu. Man har inga symtom.

Kan läkare ta reda på om man är förgiftad, alltså INNAN det kommer några symtom?
Citera
2011-05-25, 14:29
Medlem
Det finns fall där människor har dött inom 17 minuter efter att ha ätit fugu, http://medical-dictionary.thefreedic...Fugu+Poisoning Har man med sig en bit av fisken till sjukhus finns det möjligheter att laboratoriemässigt fastställa vilka toxiner fisken innehåller, dock tvivlar jag på att svenska sjukhus har de resurser som behövs. Det finns inget motgift, utan det blir att få giftet ur kroppen på annat sätt, t ex genom att kräkas upp maginnehållet, ge medicinskt kol och ge syrgas, andningshjälp, vätska och atropin för att stärka hjärtat.
Citera
2013-04-26, 20:02
Medlem
rob1234s avatar
Väcker denna tråd lite.

Någon som har ätit och kan ge en åsikt?

Jag var i korea för några veckor sedan och åt 4 olika rätter med Fugu. Måste säga att jag inte riktigt ser poängen... Det smakade inte sensationellt med mina smaklökar iaf.

Skojjigast var nog att det var på en "vägkrog" (som iofs specialicerade sig på Fugu, men ändå) och att vår värd, på pidgin-engelska flera gånger sa "Fish very poision, but not worry, no die today)
Senast redigerad av rob1234 2013-04-26 kl. 20:04.
Citera
2013-04-26, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rob1234
Väcker denna tråd lite.

Någon som har ätit och kan ge en åsikt?

Jag var i korea för några veckor sedan och åt 4 olika rätter med Fugu. Måste säga att jag inte riktigt ser poängen... Det smakade inte sensationellt med mina smaklökar iaf.

Skojjigast var nog att det var på en "vägkrog" (som iofs specialicerade sig på Fugu, men ändå) och att vår värd, på pidgin-engelska flera gånger sa "Fish very poision, but not worry, no die today)
Har hört att dess kött är grått, trist och smaklöst.

Hur vågade du äta där eg? Okej om det var på en finare eller åtminstone en vanlig restaurang då hade det varit skoj att prova. Kanske jag som överdriver...
Citera
2013-04-26, 20:53
Medlem
rob1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GallusGallus
Har hört att dess kött är grått, trist och smaklöst.

Hur vågade du äta där eg? Okej om det var på en finare eller åtminstone en vanlig restaurang då hade det varit skoj att prova. Kanske jag som överdriver...

Alla andra åt och Koreanerna hade gått ut tidigare.... Tog en chans helt enkelt.

Köttet är mer vitt än grått men som sushi var det för smaklöst. I de andra maträtterna fanns ju andra smaker som var ok.

Skojj att ha testat, men mer än så var det inte
Citera
2013-04-26, 21:52
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rob1234

Är det inte risken att dö plötsligt som är poängen, att man visar att man vågar riskera livet och är helt wild and crazy? Ungefär som de som betalar 150 spänn för en korv som de vet att de kommer att få alla möjliga svåra plågor av, både direkt, några timmar framöver, och vid åtminstone nästa gång de sätter sig på porslinsgudens altare. Jag tror inte jag skulle ha ätit det på en vägkrog, har inget sådant självhävdelsebehov (säger inte att du har det heller, ovanstående var mer generellt menat för själva fenomenet fugu). Möjligen på säg en restaurang där kocken inte gjort annat än rensat sådan firrar i 40 år och ingen har dött av hans/hennes mat.
Citera
2013-04-26, 22:52
Medlem
Zastroznjemjes avatar
Fugu smakar egentligen inte så mycket, men de gånger jag har ätit det har såserna och dylika tillbehör gjort att det ändå var förbannat jävla gott och jag kommer att äta det igen när tillfälle ges. Första gången morsan kom över och hälsade på mig i Japan bjöd jag på fugu en dag och nästa gång hon kom så frågade hon efter det då hon tyckte det var gott så helt värdelöst bör det ju inte vara..

Vad jag har hört är att man äter fuguns giftiga delar för att få en "bortdomnad" känsla i munnen. Då olika fiskar är olika giftiga vet man egentligen inte hur mycket som är lagom och det är då det börjar hända olyckor. Äh, ge mig lite till.. Och så vart det för mycket.

I en fugu koncentreras giftet i vissa delar och det är därför man måste ha utbildning och licens för att få tillreda dem och servera till gäster på en restaurang (i Japan) så att kocken vet vilka delar som skall kasseras och därigenom inte riskerar gästernas liv. Dock är det så att liksom att en flamingo är inte rosa från början utan blir det på grund av vad den äter, blir en fugu giftig också på grund av vad den äter. Odlad fugu matas med mat som gör att de inte producerar gift så fugu som serveras på de flesta restaurangerna i Japan är helt enkelt inte giftiga från början. (Detta förklarade servirtrisen för mig när jag frågade. Vildfångad fugu är mycket dyrare än vad jag betalade.)

Fuguns gift bråkar med andningen vilket gör att man slutar andas, men kroppen kan göra sig av med det om man läggs i respirator den tid det tar att bli av med giftet. Det ska ta cirka 48 timmar.

Hur man kan äta detta..? Ja du.. Jag var på landet i Japan hos en kompis värdfamilj (svampplockare) och bläddrade i en svampbok och pekade på stenmurklor (markerade som giftiga) och sade att dessa äter mina föräldrar varje år sedan 30 år tillbaka!

- Nej va fan! Det går ju inte!
- Jo! Koka av dem!
- Nej nej nej..

Stenmurklor säljs på burk i våra mataffärer så hanterar man dem rätt så är det ju lugnt. Så även med fugu. Det är nog helt enkelt så att i vårt land är vi inte vana vid hur vi ska hantera dem.

Det är inte så farligt som det antyds..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in