• 1
  • 2
2011-05-23, 23:07
Moderator
Arne.Ankas avatar
Sörplade i mig 1 liter lättdryck igår som va rejält god men nu när jag läste innehållsförteckningen så såg jag att den hader nästan lika mycket kalorier som cocacola, ska inte lättdrycker ha lågt kaloriinnehåll?
/Arne.Anka
Citera
2011-05-23, 23:15
Medlem
stilltons avatar
nej, det är alkoholhalten som avses. under 2.25%ABV
Citera
2011-05-23, 23:23
Moderator
Arne.Ankas avatar
De kan väl fan inte stämma det var "vanlig" saft köpt i matbutik
Citera
2011-05-23, 23:43
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka

Den lättdrycken jag brukar köpa innehåller 25 kcal/100ml när den är färdigblandad, cola/saft innehåller 40+. Har inte koll på vad lättdrycker i genomsnitt innehåller men tar för givet att det i allmänhet är mindre än vanlig saft/läsk.
Citera
2011-05-24, 00:01
Medlem
stilltons avatar
Citat:
ok. det är möjligt att det används som kryphål i marknadsföringssyfte.
en vara får nämligen inte kallas lätt eller light, om det inte anges varför den är det.

"Om näringspåståendena ”ökat innehåll”, ”minskat innehåll” eller ”lätt/light” används
måste det finnas uppgift om vilket näringsämne som har reducerats i livsmedlet.
Reduktionens storlek ska vara i enlighet med villkoren i bilagan till förordningen.
Uppgift om reduktionens storlek ska anges."

däremot anges i alkohollagen:
"7 § Med lättdryck förstås dryck som antingen är fri från alkohol eller innehåller högst 2,25 volymprocent alkohol."

därmed kan den kallas lättdryck med innebörden alkoholfri utan att påstå sig vara "light".
Citera
2011-06-01, 17:28
Medlem
Köpte Kiviks lättdryck och på innehållsförteckningen står det:

Näringsvärde per 100g (ca 1dl)
Energivärde 120kJ/30 kcal
Protein <0.5g
Kolhydrat 7g
Fett <0.5g

Det står ingenting om att innehållsförteckningen skulle gälla någonting annat än den koncentrerade (dvs vad som finns i förpackningen)? 30 kcal per dl dryck färdigblandad är riktigt mycket, men om det rör sig om 30 kcal per dl koncentrat är den definitivt lätt. Någon som vet vad som gäller?
Citera
2011-06-01, 20:20
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysgos
Någon som vet vad som gäller?
Antog att det gällde färdigblandad, koncentratets "egenskaper" är iallafall för mig tämligen ointressant men har slängt iväg ett mail till kiviks musteri.
Senast redigerad av Arne.Anka 2011-06-01 kl. 20:22.
Citera
2011-06-01, 20:37
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Antog att det gällde färdigblandad, koncentratets "egenskaper" är iallafall för mig tämligen ointressant men har slängt iväg ett mail till kiviks musteri.

ska bli intressant att höra deras svar.
om dom kallar det lättdryck i benämningen alkoholfri borde det rimligtvis finnas en koppling till en dryck som faktiskt finns med alkohol. ex. lättcider, lättöl, eller åtminstone en koppling till jäsbar juice.

ett saftkoncentrat kan knappast innehålla alkohol från början, så att kalla det lättdryck borde kunna klassas som vilseledande.
Citera
2011-06-03, 14:36
Moderator
Arne.Ankas avatar
lättdryck hallonpersika har ett specificerat kaloriinnehåll på 30kcal per 100gr, är det för koncentrat eller färdigblandad dryck?
Det är för färdigblandad dryck.
Då undrar jag varför den kallas lättdryck med tanke på att den innehåller nästan lika mycket kalorier som cocacola(40kcal per 1dl)?
Den kallas för lättdryck för att den är mer utspädd än vanlig juicekoncentrat som man blandar ut med vatten, och ska därför inte jämföras med en juice.
Citera
2011-06-03, 14:50
Medlem
stilltons avatar
Citat:
lättdryck hallonpersika har ett specificerat kaloriinnehåll på 30kcal per 100gr, är det för koncentrat eller färdigblandad dryck?
Det är för färdigblandad dryck.
Då undrar jag varför den kallas lättdryck med tanke på att den innehåller nästan lika mycket kalorier som cocacola(40kcal per 1dl)?
Den kallas för lättdryck för att den är mer utspädd än vanlig juicekoncentrat som man blandar ut med vatten, och ska därför inte jämföras med en juice.

följdfråga:

då borde det kallas "dryck" eller "saft" vad har "lätt" med drycken att göra?
enligt Förordning (EG) nr 1924/2006

9.30.2 Jämförande påståenden

Om näringspåståendena ”ökat innehåll”, ”minskat innehåll” eller ”lätt/light” används
måste det finnas uppgift om vilket näringsämne som har reducerats i livsmedlet.
Reduktionens storlek ska vara i enlighet med villkoren i bilagan till förordningen.
Uppgift om reduktionens storlek ska anges.
Exempel 41
Beteckningen ”lättmajonnäs” måste åtföljas av uppgift om att det är fetthalten som har minskats. Hur stor minskningen är i förhållande till de jämförda produkterna,
till exempel ”35 % lägre fetthalt”, ska också anges.
Citera
2011-06-04, 21:36
Moderator
Arne.Ankas avatar
Frågan mailades in en timme innan stängsdags men inget svar, både willys lättdryck(tillverkad av axfood) och bob's lättdryck har ungefär samma kaloriinnehåll, 25-30kcal per 1dl färdig dryck.
Citera
2011-06-04, 21:54
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Frågan mailades in en timme innan stängsdags men inget svar, både willys lättdryck(tillverkad av axfood) och bob's lättdryck har ungefär samma kaloriinnehåll, 25-30kcal per 1dl färdig dryck.
min första gissning är att namnet används av tradition utan att ta hänsyn till nuvarande regelverk.

eller om dom nu använder namnet i bemärkelsen mindre mängd socker så ska drycken innehålla 30% mindre socker än motsvarande "dryck" (vad nu det är i detta fall...), men det ska då också som sagt specificeras på förpackningen.

alternativt är det i ett försök till vilseledning med hänvisning till alkohollagen.

oavsett vilket alternativ det är så kan jag inte se hur det uppfyller EG-förordningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in