2011-05-23, 22:41
Medlem
krommees avatar
Var och köpte ett par jeans för 499 på Dressman för 6 dagar sedan, när jag satt o sket o skulle dra på mig jeansen igen sprack gylfen/dragkedjan och en sån där "plupp" sköts iväg. Nu är jeansen helt oanvändbara, på kvittot står det öppet köp i 6 månader, med öppet köp menas? Men det är jävla skit kvalité hade dem kostat 199 hade ja ej brytt mig o slängt dom men för 500kr så gör jag faktiskt inte det, vad har jag rätt o kräva? Få tillbaka pengarna/byta ut dem etc? Är ju en sak om dem går sönder efter någon månad men inte mindre än ett par dagar, och jag hade använt dem typ 3 dagar max.
Citera
2011-05-23, 22:46
Bannlyst
Du har full rätt att få pengarna tillbaka lr nya brallor
Citera
2011-05-23, 22:48
Medlem
Läs köpvillkoren. Öppet köp betyder inte att du kan lämna tillbaka plagget om det gått sönder. Men absolut, gå till affären och reklamera plagget, var envis och ha självförtroende. En stor kedja som dressman brukar vara ganska okej att deala med. Lycka till!
Citera
2011-05-23, 22:48
Medlem
eXtremos avatar
Den vedertagna betydelsen av öppet köp att att du kan returnera produkten för att få pengarna tillbaka, det du fiskar efter är reklamation. Är det ett ursprungligt fel kan man reklamera produkten, men har du själv förorsakat "felet" är det inte näringsidkarens ansvar, t.ex. om du med full kraft drog sönder någonting på byxorna.

Men om jag inte är ute och cyklar har näringsidkaren bevisbördan de första sex månaderna (?), så säg du att det "bara blev så" .
Citera
2011-05-23, 22:49
Medlem
Precis, öppet köp innebär att lämna tillbaka varan i oanvänt skick. Reklamera byxor som du borde kunna ha använt längre är en annan sak.
Citera
2011-05-23, 22:55
Medlem
krommees avatar
Lite mixade svar, äckel jeansens dragkedja gick sönder, och dem är nu totalt oanvändbara sen har jag stört mig på både trådar som blir lösa hit o dit på dom, e bara o gå in och reklamera så öppet köp har inget med det att göra?
Citera
2011-05-23, 22:59
Medlem
krommees avatar
Kör på konsumentköpslagen, tänkte bara om öppet köp innebar gtd eller något,

Men det jag tänker mest på är att de fanns fel innan dragkedjan gick sönder, trådar som börja hänga o dingla. Är det tamejfan på alla deras kläder och på alla ställen fattar ej hur svårt de kan va att sy rätt från början
Citera
2011-05-25, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krommee
Kör på konsumentköpslagen, tänkte bara om öppet köp innebar gtd eller något,

Men det jag tänker mest på är att de fanns fel innan dragkedjan gick sönder, trådar som börja hänga o dingla. Är det tamejfan på alla deras kläder och på alla ställen fattar ej hur svårt de kan va att sy rätt från början

Reklamera dina jeans och köp bättre (och dyrare) kläder någon annanstans nästa gång.
Citera
2011-05-25, 17:12
Medlem
nasdaqs avatar
Stora kedjor som Dressmann brukar tilllmötesgå reklamationer.
Annars är det bara att kika i KKL och plocka ut några bra argument.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in