2011-05-23, 22:03
Medlem
carle2s avatar
Hej.
Jag har nyligen fått utslag på mina Lats och nere på baksidan på höfterna.
Jag har inte använt något nytt tvål,tvättmedel eller dylikt och jag har inga problem med psoriasis eller allergier.
De känns inte mer än att man är öm där utslagen är men det verkar som om de håller på att bli värre.

http://imageshack.us/photo/my-images/577/dsc00412p.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images...sc00414qz.jpg/

Tror nog inte det kan vara skabb då jag inte sover ensam och hon har inga utslag.
Senast redigerad av carle2 2011-05-23 kl. 22:42.
Citera
2011-05-23, 22:17
Medlem
damparnes avatar
Det skulle kunna vara svinkoppor... Har du något varigt öppet sår någonstans på kroppen och svullna körtlar?
Citera
2011-05-23, 22:20
Medlem
carle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av damparne
Det skulle kunna vara svinkoppor... Har du något varigt öppet sår någonstans på kroppen och svullna körtlar?

Nej inget sånt och jag känner mig normal.
Jag har haft bältros innan så även om det ser likt ut så vet jag med säkerhet att det inte är det.
Citera
2011-05-23, 22:26
Medlem
Det är inte någon form av eksem eller torr hud ivartfall, ser snarare ut som en infektion/inflammation i huden. Identifiera det kan jag inte, bara avidentifiera det som något enkelt som skulle kunna behandlas med kortison. Tyvärr.

Nu när jag nämnt det, bäst att säga: Använd INTE kortison på det där, kortison dämpar immunförsvarets svar och det vill du nog inte.
Citera
2011-05-23, 22:37
Medlem
EulerBoys avatar
Hur ser tidsperspektivet ut - hur snabbt har hudförändringarna uppkommit?

Inga andra symtom? Mediciner? Ärftlighet?
Citera
2011-05-23, 22:42
Medlem
carle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EulerBoy
Hur ser tidsperspektivet ut - hur snabbt har hudförändringarna uppkommit?

Inga andra symtom? Mediciner? Ärftlighet?

Det känns ganska snabbt, då flickvännen nämnde bara hastigt i söndagsförmiddag att där var nån prickar på ryggen och nu där vara typ bara en böld när jag kollade imorse.
Det som är konstigt är att det sitter på både höger och vänster sida av (Teres Major) samt att det sitter nere på (Gluteus Medius). Har vart ute i solen lite men är absolut inte bränd och har knappt haft de nedre utslagen exponerade mot solen.

Inga mediciner och vet inget om någon som har hudproblem i familjen.
Har inte gjort något nytt denna vecka, varken i mat, tvål eller kosttillskott.

Fixade den andra bilden nu också.
Senast redigerad av carle2 2011-05-23 kl. 22:49.
Citera
2011-05-23, 22:56
Medlem
EulerBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carle2
Det känns ganska snabbt, då flickvännen nämnde bara hastigt i söndagsförmiddag att där var nån prickar på ryggen och nu där vara typ bara en böld när jag kollade imorse.
Det som är konstigt är att det sitter på både höger och vänster sida av (Teres Major) samt att det sitter nere på (Gluteus Medius). Har vart ute i solen lite men är absolut inte bränd och har knappt haft de nedre utslagen exponerade mot solen.

Inga mediciner och vet inget om någon som har hudproblem i familjen.
Har inte gjort något nytt denna vecka, varken i mat, tvål eller kosttillskott.

Fixade den andra bilden nu också.

Ok. Detta är en klockren allergisk reaktion imho. Anti-histaminer bör ge viss lindring. Har inte aktuella receptfria läkemedel i huvudet, men förhoppningsvis kan google eller någon annan dirigera dig i rätt riktning.
Citera
2011-05-23, 23:00
Medlem
Tycker det ser ut att kunna vara svamp. Har själv haft det i armhålan som såg ut ungefär som ditt fast bra mycket värre. Går bort efter en vecka med salva som man får av fabror doktor.
Citera
2011-05-23, 23:09
Medlem
carle2s avatar
Ok tack för snabba svar.
Jag får se hur de är imorgon men borde nog gå till VC ändå och ta reda på vad jag kan tänkas vara allergisk mot.
Citera
2011-05-23, 23:52
Medlem
gå till läkaren och få antibiotika
Citera
2011-05-24, 21:19
Medlem
carle2s avatar
Gick till VC idag då det är ännu värre men läkaren bara stod och kliade på huvudet.
Han hade verkligen ingen aning vad det kunde vara och skrev ut lite Betametason.
Citera
2011-05-24, 22:15
Medlem
Måste känts mindre bra med en läkare som inte har en aning...

Kortisonsalva. Dutta på lite och se om något händer, om det dämpar problem bara bra.

och hoppas att kroppen reder ut det, det mesta klarar den ju faktiskt av på egen hand om än lite stöd inte är fel.

Antar att du kommer höra av läkaren om någon dag, antingen återbesök eller via telefon.

De tog inga prover?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in