2011-05-23, 18:23
Medlem
storastos avatar
Har 2 getingfångare upphängda i min trädgård och har provat

utspädd saft
outspädd saft
läsk
öl
vitt vin

INGENTING fungerar!!
Getingarna surrar runt om men inte en enda flyger in.

vad ska jag ha i getingfångaren som kan locka dem?
Citera
2011-05-23, 18:28
Medlem
Du kan prova med vanligt strösocker eller sockerlag.
Citera
2011-05-23, 20:30
Medlem
luci666s avatar
sirap?
Citera
2011-05-23, 21:39
Medlem
najass avatar
Hmmm, jag är osäker på om du verkligen håller på med detta nu i maj eller om du pratar om tidigare år? Är det nu du håller på med det så är det inte så konstigt att du inte lyckas eftersom de inte går på sötsaker nu på våren/försommaren

Nu är det istället protein de är ute efter (till larverna), så möjligen kan det funka om du lägger ut lite kött (påläggsskinka, fiskrens, etc), men de är tveksamt om det hjälper då det inte alls har samma sug ens efter protein nu på våren.

Annars är det rätt kul att lägga ut lite kött bara för att studera dem. De skär ut små fina köttstycken som de flyger iväg med, och så här års sitter jag ofta och "handmatar" dem i trädgården. De kommer elegant och landar i handen och tar en bit av exempelvis smörgåsskinkan om man har lite tålamod.

(men jag är kanske skadad, biolognörd som jag är...)
Citera
2011-05-24, 02:23
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Hmmm, jag är osäker på om du verkligen håller på med detta nu i maj eller om du pratar om tidigare år? Är det nu du håller på med det så är det inte så konstigt att du inte lyckas eftersom de inte går på sötsaker nu på våren/försommaren

Nu är det istället protein de är ute efter (till larverna), så möjligen kan det funka om du lägger ut lite kött (påläggsskinka, fiskrens, etc), men de är tveksamt om det hjälper då det inte alls har samma sug ens efter protein nu på våren.

Annars är det rätt kul att lägga ut lite kött bara för att studera dem. De skär ut små fina köttstycken som de flyger iväg med, och så här års sitter jag ofta och "handmatar" dem i trädgården. De kommer elegant och landar i handen och tar en bit av exempelvis smörgåsskinkan om man har lite tålamod.

(men jag är kanske skadad, biolognörd som jag är...)

Nej, du är inte ensam om det i så fall.
När man som så ofta sitter ute och grillar sommartid så blir man oftast uppvaktad av getingar. Att "jaga bort dom" är meningslöst men att istället ge dom en "egen bit kött" på någon hörna intill är intressant - dom håller sej faktiskt till den tilldelade biten. Och samsas om den också.
Som sagt - fascinerande att se dom skära ut bitar och flyga iväg. Ibland så tungt lastade att de knappt kan lyfta.
Citera
2011-05-24, 05:03
Bannlyst
honung?

eller lägg i bitar av egenfiskad mört eller abborre.

eller lösgodis

Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Nej, du är inte ensam om det i så fall.
När man som så ofta sitter ute och grillar sommartid så blir man oftast uppvaktad av getingar. Att "jaga bort dom" är meningslöst men att istället ge dom en "egen bit kött" på någon hörna intill är intressant - dom håller sej faktiskt till den tilldelade biten. Och samsas om den också.
Som sagt - fascinerande att se dom skära ut bitar och flyga iväg. Ibland så tungt lastade att de knappt kan lyfta.

haha måste se kul ut.
Senast redigerad av urban_legend 2011-05-24 kl. 05:06.
Citera
2011-05-24, 13:28
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urban_legend
honung?

eller lägg i bitar av egenfiskad mört eller abborre.

eller lösgodis

haha måste se kul ut.

Ja, det finns mycket intressant och roande på nära håll runt omkring oss. Oberoende om man bor på landet eller i stan.
Citera
2011-05-25, 13:28
Medlem
Skitonds avatar
Ruttet kött och mosade hallon, det kommer dra sig till en ofantlig mängd getingar. Kul om man har ett sådant där el-mördar-racket.
Citera
2011-05-31, 12:36
Medlem
storastos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skitond
Ruttet kött och mosade hallon, det kommer dra sig till en ofantlig mängd getingar. Kul om man har ett sådant där el-mördar-racket.

har kassler hemma, kan det funka?
frukt har jag persika, banan, kiwi och äpple - vad är bäst?

ska jag lägga i det i getingfångaren bara?

Alla sveriges getingar har bestämt sig för att bosätta sig i min trädgård i år...
Citera
2011-05-31, 17:31
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storasto
har kassler hemma, kan det funka?
frukt har jag persika, banan, kiwi och äpple - vad är bäst?

ska jag lägga i det i getingfångaren bara?

Alla sveriges getingar har bestämt sig för att bosätta sig i min trädgård i år...

Alltså, det är inte mycket lönt att du skriver frågor om du ändå inte läser svaren. Som jag skrev här för en vecka sedan: getingar går inte på sötsaker så här års

Det spelar inte den minsta roll vilken jävla frukt du lägger ut, getingarna skiter blankt i den nu.

Och som jag också skrev så visst, de äter kött nu, men sannolikt kan du inte locka dem i större antal eftersom det behovet inte å långa vägar motsvaras av det sockerbehov de har på sensommaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in