2004-10-13, 20:40
Medlem
M2ks avatar
Satt och sökte på nätet efter information om Maria Borelius, biolog, författare, frilansjournalist mm, när jag ramlade på en artikel om feminism.

Som gjuten antifeminist ögnade jag förstrött igenom sidan, på temat "Jämställdhet, men inte feminism... - 600 unga kvinnor om kvinnosaken". Rubriken kändes lockande (till skillnad mot dagens hätska militant-feminism), och emanerar från 1995.

Följande citat vann mitt särskilda gillande, hämtade under rubriken 'Särart- eller likhetsfeminism' (de citerade är särartsfeminister):

-"Mycket grovt sagt blir en mamma slöare och mindre tankeskarp. Hon blir också tjänstvillig, beredd att offra all bekvämlighet för att lyssna på någon annan. Hon sänker utan knot egna krav på spänning och kan utföra samma monotona syssla om och om igen." (Maria Borelius, ur boken 'Sedan du fött')

-"De [datorerna] är påhittade av män, de är en produkt av männens fantasi, och därför är vi varken intresserade av dem eller förstår oss på dem." (Rigmor Robert, läkare och forskare, Amelia nr 1/95)

Jag gläds med dessa intelligenta och insiktsfulla kvinnor. Maria Borelius har dessutom en sensuell utstrålning som är tilltalande...men det är en helt annan sak.

F ö noterade jag i enkätundersökningen kring 600 gymnasietjejers uppfattning:

-"Bara 3 procent betraktar sig själva som feminister. De förklaringar som framgår av genomförda djupintervjuer är att feminism spontant upplevs som extrem, överdriven, pessimistisk och allt för konfliktinriktad."

Undrar vad dessa kloka tjejer tycker idag? Många har nog tyvärr inte förmått stå emot hjärntvätten, malts ned i den sorgliga konformism som trycks på inte bara kvinnor, utan dessutom män, som förväntas bekänna sig till dagens militant- och 'mansskatte'feminism, personifierad av Rikstragikomiska Feministfyllepaddan Schyman, understödd av genskadade typer som Claes Borgström, Johan Ehrenberg m fl.
Citera
2004-10-13, 20:49
Medlem
Ursas avatar
Jag förstår inte vad det är du vill diskutera.
Citera
2004-10-13, 20:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ursa
Jag förstår inte vad det är du vill diskutera.
Om du läser var han skriver så står det ju klart och tydligt: "Undrar vad dessa kloka tjejer tycker idag? Många har nog tyvärr inte förmått stå emot hjärntvätten, malts ned i den sorgliga konformism som trycks på inte bara kvinnor, utan dessutom män, som förväntas bekänna sig till dagens militant- och 'mansskatte'feminism, personifierad av Rikstragikomiska Feministfyllepaddan Schyman, understödd av genskadade typer som Claes Borgström, Johan Ehrenberg m fl."
Citera
2004-10-13, 21:05
Medlem
Ursas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Om du läser var han skriver så står det ju klart och tydligt: "Undrar vad dessa kloka tjejer tycker idag? Många har nog tyvärr inte förmått stå emot hjärntvätten, malts ned i den sorgliga konformism som trycks på inte bara kvinnor, utan dessutom män, som förväntas bekänna sig till dagens militant- och 'mansskatte'feminism, personifierad av Rikstragikomiska Feministfyllepaddan Schyman, understödd av genskadade typer som Claes Borgström, Johan Ehrenberg m fl."

Jo, men jag fattar inte vad han vill med rubriken. Koppling?
Citera
2004-10-13, 22:11
Medlem
M2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ursa
Jo, men jag fattar inte vad han vill med rubriken. Koppling?
Ursa!

Det verkar som du inte vill förstå. "Låtsas-dum-feminism"?
Citera
2004-10-14, 19:44
Medlem
cbwhores avatar
På vilket sätt är det intelligent och insiktsfullt att varken vilja eller kunna förstå sig på datorer?
Citera
2004-10-14, 19:50
Medlem
Makehastes avatar
Låter mer som man har utgått ifrån att samhället är bäst som det är och allt kritiskt granskande av det är av ondo. Man kunde säkert hitta kvinnor som tyckte rösträtt var hur fånigt som helst när det begav sig, men då hade man inte kommit dit vi kommit idag. Det är bra att ha i bakhuvudet när man läser sånt här.
Citera
2004-10-14, 20:49
Medlem
Ursas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M2k
Ursa!

Det verkar som du inte vill förstå. "Låtsas-dum-feminism"?

Om jag frågar, är det för att jag inte förstår.
Jag är inte särskilt välbevandrad i ämnet.

Här är en sak till jag inte förstår: Vad du får ut av att förolämpa mig i stället för att förklara
eller hänvisa till information så att jag kunde delta i diskussionen. Sådana kommentarer
säger mer om din sociala intelligens än om min bildningsnivå, i mina ögon.
Citera
2005-06-06, 01:39
Medlem
M2ks avatar
Ursa, ber om ursäkt för min plumphet mot dig som person, ämnet vinner givetvis inget på att jag rackar ner på dig. Sorry..

Åter till sakfrågan, en anknytning: Vad driver en karl som Claes Borgström, briljant jurist, som tagit jobbet som JämO nr 4?

Är denne karl verkligen övertygad feminist, eller är det en karriärväg för en slug och kalkylerande person?

Jag har svårt att höra honom. Han saknar patos som framklingar som ett gediget engagemang, är torr och ämbetsmannamässig, ingen glöd. Han framstår för mig som en person som nappat på en PK-lämplig födkrok.
Citera
2005-06-06, 09:37
Medlem
den här tråden platsar väl fint i vårt nya forum?

beträffande själva sakfrågan har jag tyvärr mindre att tillföra
upprepar bara mitt gamla påpekande att det finns en oändlig mängd människor som omfattar de feministiska åsikterna
sedan verkar det mest handla om att inte kalla sig "feminist" för att slippa alla tillmälen
Citera
2005-06-06, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makehaste
Man kunde säkert hitta kvinnor som tyckte rösträtt var hur fånigt som helst när det begav sig
stämmer, suffragetterna blev enormt förlöjligade av både män och kvinnor, i ordalag som är låter precis nu som då
Citera
2005-06-07, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
den här tråden platsar väl fint i vårt nya forum?

beträffande själva sakfrågan har jag tyvärr mindre att tillföra
upprepar bara mitt gamla påpekande att det finns en oändlig mängd människor som omfattar de feministiska åsikterna
sedan verkar det mest handla om att inte kalla sig "feminist" för att slippa alla tillmälen

Är du förvånad? Liberalism och feminism går hand i hand, men det är en individfokuserad feminism, som utgår från individens möjligheter, rättigheter och skyldigheter. Vill en tjej arbeta inom traditionellt manliga arbeten så visst, har man förutsättningarna så är det helt ok. Agata Worbel (polsk tyndlyfterska) fungerar säker utmärkt som ambulansförare och har inga problem att baxa ut en 120kg hjärtflimmrig gubbe från 5:e våningen i det hisslösa huset. De flesta tjejer skulle inte klara det, och ett stort antal killar gör det inte heller. Det handlar bara om hur individen uppfyller kraven.
MEN man ska aldrig sänka kraven bara för att det ska "passa" vissa grupper.

Det är när Ebba Wittåbrettström påstår korkade saker som att intagningsprovet på tekniska högskolor missgynnar tjejer, och att de påminner om Hitlertysklands judelagar, som jag reser ragg. Dels påstår hon indirekt att tjejer är sämre på matte, dels påstår hon att vi måste sänka kraven så att dessa mindre mattebegåvade tjejer ska tillåtas bli halvtaskiga ingenjörer.
Det visar att Wittåbrettflum faktiskt TYCKER att det är intellektuella skillnader mellan könen.... I min värld är det enbart matematikkunskaperna som avgör.

Samma sak när somliga feminister klagar över att de missgynnas lönemässigt, samtidigt som kvinnor väljer bland ett litet antal befattningar hos den offentliga sektorn, vars löneläge MÅSTE ligga lågt. Jag har ingenting emot att kvinnor går på Handels eller KTH och slåss om det privata näringslivets toppositioner. Har de de rätta individuella förutsättningarna att göra det, varsågoda. Men man ska inte slöa sig igenom plugget, gå någon halvslafsig högskoleutbildning som genusvetenskap och sedan förvånas att de med pengarna, näringslivet, inte är ett dugg intresserade. Och de utan pengar, den offentliga sektorn, faktiskt ska producera annat än pladder....

Jag är helt övertygad om att dessa ganska uppenbara saker har blivit så obehagliga för ett antal medelklassradikala offentliganställda skatteparasiterande 45-åriga damer, att man måste hitta något annat att fokusera på. Vad passar då bättre än teoretiska tankemonster som "könsmaktordningar" och "patriarkat"? De är ett bekvämt sätt att skylla ifrån sig när man som 17-åringar sprang runt med skolans häradsbetäckare, blev med barn och ännu en i raden av ensamstående 20-årsmorsor, när man lyckades ta sig in på någon av högskolans linjer som i stort sett bara krävde närvaro för 80 akademiska poäng, när man sedan fattade att utbildningen är värdelös bland de arbetsgivare som har ekonomiska resurser, när man slavar runt för 16.900 på kommunen på en tjänst som ingen fattar vad den gör för nytta.... ja, det är väl bekvämt att skylla sina dåliga val och bristande ambition på "patriarkat" och "könsmaktsordningar". Så slipper man, som individ, ta ansvar för den situation man själv försatt sig i.

Just den typen av särarts-feminism fixar inte jag. Jag tycker inte att man ska ha lika lön för olikajobb, olika krav för samma studieplats, jobb, whatever...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in