Köpte en SSD häromdagen (OCZ 120GB Vertex 2 E Series) och passade samtidigt på att göra en nyinstallation av windows. Innan startade burken på kanske 30-40 sekunder men nu startar den på säkert 40-60 sekunder. Det som tar tid är när det står "Windows startas", i princip hela uppstartstiden går åt här. Resten av tiden går åt när den loggar in och det står välkommen men detta tar max 1-2 sekunder. När uppstarten väl är klar går starten av program mycket fortare och allt är som det ska vara med en SSD.
Tidigare tog det kanske 15 sekunder när det stod "Windows startas" men däremot tog inloggningstiden och uppstarten av alla program mycket längre tid.
Det jag har gjort är att jag ändrat till AHCI i bios då ju detta ska ge en relativt stor prestandaförbättring. Detta gjorde jag självklart innan jag installerade Windows.
Så, någon som har haft samma problem och löst det? Eller någon som har tips på vad det skulle kunna vara som orsakar denna långsammare uppstart med SSD gentemot HDD?
Kan vara drivrutiner, har du Intel-chipset på moderkortet så kör in senaste drivrutiner från intel.se
Är det AMD har vissa tillverkare ngn timeout-bug i bios, hade det själv med ett moderkort.
Köpte ett nyare och vips fungerade det.
Fungerade även om man installerade AMD:s drivrutiner till chipset, men man förlorade TRIM-stödet.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!