2011-05-23, 13:17
Medlem
Boxis avatar
Jag köpte en kabinett till min 2.5"-hd igår och den hade två usb-kontakter som skulle in i datorn, jag blev fundersam och googlade och förstod att den andra var för att hårddisken skulle få tillräckligt med ström, fast då hade jag redan använt den i över en timme med bara en usb-kontakt inkopplad. Det står 5V och 700mA på hårddisken, en USB-kontakt ger som mest 500mA, den USB-kontakt jag använde var i mitt tangentbord med en mus inkopplad så det tas redan 200mA från strömkällan (100 till t-bordet och 100 till musen) så hur kunde den funka med 300mA? Kan den ha tagit skada?
Citera
2011-05-23, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boxi
Jag köpte en kabinett till min 2.5"-hd igår och den hade två usb-kontakter som skulle in i datorn, jag blev fundersam och googlade och förstod att den andra var för att hårddisken skulle få tillräckligt med ström, fast då hade jag redan använt den i över en timme med bara en usb-kontakt inkopplad. Det står 5V och 700mA på hårddisken, en USB-kontakt ger som mest 500mA, den USB-kontakt jag använde var i mitt tangentbord med en mus inkopplad så det tas redan 200mA från strömkällan (100 till t-bordet och 100 till musen) så hur kunde den funka med 300mA? Kan den ha tagit skada?

Ja har en likadan hemma, satte i lite olika diskar för att testa lite, vissa gick på 1 kontakt, vissa behövde 2.
Tror inte den ska ta någon skada om den får för lite ström, min har kört på 1 i runt 1 år nu iaf.
Men inte helt säker
Citera
2011-05-23, 15:43
Medlem
Jokk44s avatar
Det värsta som kan hända bör väl vara att den inte orkar starta alternativt inte snurrar i sin högsta hastighet?
Citera
2011-05-23, 18:42
Medlem
Boxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jokk44
Det värsta som kan hända bör väl vara att den inte orkar starta alternativt inte snurrar i sin högsta hastighet?
Det är möjligt men jag vill helst ha det svart på vitt, jag har ont om USB-portar...
Jag hade nämligen en Seagate-hårddisk förra året som enligt nått forum jag läste på har problemet att hårddisken får för lite ström vilket gör att disken kraschar tids nog. Det tog inte många veckor innan den började knasa och sen kraschade den totalt.

Akta er för den: http://www.seagate.com/www/en-us/pro...nal/expansion/
Citera
2011-05-23, 18:48
Medlem
Jokk44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boxi
Det är möjligt men jag vill helst ha det svart på vitt, jag har ont om USB-portar...
Jag hade nämligen en Seagate-hårddisk förra året som enligt nått forum jag läste på har problemet att hårddisken får för lite ström vilket gör att disken kraschar tids nog. Det tog inte många veckor innan den började knasa och sen kraschade den totalt.

Akta er för den: http://www.seagate.com/www/en-us/pro...nal/expansion/

Haha, att dom aldrig lär sig. Seagate är verkligen skit. Vet inte hur många diskar dom har haft problem med genom tiderna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in