2011-05-23, 13:00
Medlem
SnugglePantss avatar
Tjenare FB! Har lust att prata om ni har funderat p samma sak eller om det r mjligt.
Om vi tar vanliga myror, som ni vet kan dom lyfta 10-50 gnger sin egna vikt. Tnkt om nu vi mnniskor skulle kunna gra det? Vi skulle kunna bli super hjltar ''Antman''. Spiderman kan ju slnga sig i vggen.
Nu till ngra frgor:
Kommer det vara mjligt av ngon slag att ta vissa egenskaper av djur?
Hur kan myror gra det?
Har dom alltid kunnat gra det?
r det bara att hmta mat dom har deras styrka till?
Har inte hittat ngon annan trd om detta.
Mod kan grna flytta plats fr trden om den nu ligger fel.

Mvh:
Snuggle
Citera
2011-05-23, 13:18
Medlem
Anjinsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnugglePants
Tjenare FB! Har lust att prata om ni har funderat p samma sak eller om det r mjligt.
Om vi tar vanliga myror, som ni vet kan dom lyfta 10-50 gnger sin egna vikt. Tnkt om nu vi mnniskor skulle kunna gra det? Vi skulle kunna bli super hjltar ''Antman''. Spiderman kan ju slnga sig i vggen.
Nu till ngra frgor:
Hur kan myror gra det?
Har inte hittat ngon annan trd om detta.
Mod kan grna flytta plats fr trden om den nu ligger fel.

Mvh:
Snuggle

Hahahahahhaha, you sir made my day
Citera
2011-05-23, 13:29
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Om vi tar vanliga myror, som ni vet kan dom lyfta 10-50 gnger sin egna vikt. Tnkt om nu vi mnniskor skulle kunna gra det?

Jag tror det ligger rtt lng fram att vi med naturliga och/eller "designade" genfrndringar kan komma dit hn.

Ngot som dock kommer inom en snar verklighet r sk exoskelett. D kommer mnniskor kunna bli starka som myror, med hjlp av lite extrautrustning.
Citera
2011-05-23, 15:12
Medlem
SnugglePantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anjinsan
Hahahahahhaha, you sir made my day

Nu ska vi frska vara serisa hr.
But spank you anyways.
Citera
2011-05-23, 15:14
Medlem
SnugglePantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag tror det ligger rtt lng fram att vi med naturliga och/eller "designade" genfrndringar kan komma dit hn.

Ngot som dock kommer inom en snar verklighet r sk exoskelett. D kommer mnniskor kunna bli starka som myror, med hjlp av lite extrautrustning.

Tack fr ditt svar, ska ha det i minne. Skulle grna vilja ha lite fakta om det.
Det kanske redan ha frskts?
Citera
2011-05-23, 15:23
Medlem
Myror r egentligen extremt klena. Om man kunde frstora upp dem till mnsklig storlek skulle de bryta benen och kollapsa under sin egen vikt. Elefanter dremot r troligen de kraftigaste varelserna om man tar hnsyn till kroppsstorleken. Om man kunde krympa en elefant till en myras storlek skulle elefanten vara ofantligt mycket kraftigare n myran.
Citera
2011-05-23, 15:30
Medlem
SnugglePantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akina
Myror r egentligen extremt klena. Om man kunde frstora upp dem till mnsklig storlek skulle de bryta benen och kollapsa under sin egen vikt. Elefanter dremot r troligen de kraftigaste varelserna om man tar hnsyn till kroppsstorleken. Om man kunde krympa en elefant till en myras storlek skulle elefanten vara ofantligt mycket kraftigare n myran.

Jag frstr vad du menar, men det inte riktigt det jag ville f reda p. Om man ngon gng kommer kunna f kunskapen att f tag i olika egenskaper hos djur, t ex spindeln fr att krypa p vggen. Och i detta fallet myrans stryka. Men jag frstr vad du menar, om man kunde ta styrkan av ett djur, men d skulle jag ta styrka av en bl val.
Citera
2011-05-23, 15:36
Medlem
searchfunctions avatar
Citat:
Hur kan myror gra det?
- Gra vad? Lyfta saker flera gnger deras egen vikt? De har utvecklat muskler fr att kunna gra det. Det r vrt att nmna att musklers styrka inte r linjrt. Allts, bara fr att en myra kan lyfta ett blad 10x deras tyngd, om vi skulle gra myran 10x strre s betyder inte det att den fortfarande kan lyfta saker 10x dess tyngd.
- Jag skulle pst nej; det r genom evolution de har utvecklat den frmgan. Innan de kunde, s kunde de inte.
- De strider vl ocks med andra kolonier?

Citat:
Det r en intressant frga. Man kan fra ver gener frn olika arter till andra. Exempelvis en gen frn en fisk som gr att den tl kyla har verfrts till vxter s att de klarar kyla bttre.
Gener frn sjlvlysande saker (tror det var maneter?) har frts ver till mss.
Om det r mjligt idag att genomdifiera en mnniska s vet jag inte, men det skulle skerligen g inom en snar framtid, ven om det inte skulle vara populrt etiskt och eller moraliskt.
Fr mer:
Ted: Harvey Fineberg: Are we ready for neo-evolution?
http://youtu.be/o2WyXD7IaN0
Ted: Paul Root Wolpe: It's time to question bio-engineering:
http://youtu.be/ovV7v2XYJAI
Citera
2011-05-23, 16:07
Medlem
SnugglePantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av searchfunction
- Gra vad? Lyfta saker flera gnger deras egen vikt? De har utvecklat muskler fr att kunna gra det. Det r vrt att nmna att musklers styrka inte r linjrt. Allts, bara fr att en myra kan lyfta ett blad 10x deras tyngd, om vi skulle gra myran 10x strre s betyder inte det att den fortfarande kan lyfta saker 10x dess tyngd.
- Jag skulle pst nej; det r genom evolution de har utvecklat den frmgan. Innan de kunde, s kunde de inte.
- De strider vl ocks med andra kolonier?

Det r en intressant frga. Man kan fra ver gener frn olika arter till andra. Exempelvis en gen frn en fisk som gr att den tl kyla har verfrts till vxter s att de klarar kyla bttre.
Gener frn sjlvlysande saker (tror det var maneter?) har frts ver till mss.
Om det r mjligt idag att genomdifiera en mnniska s vet jag inte, men det skulle skerligen g inom en snar framtid, ven om det inte skulle vara populrt etiskt och eller moraliskt.
Fr mer:
Ted: Harvey Fineberg: Are we ready for neo-evolution?
http://youtu.be/o2WyXD7IaN0
Ted: Paul Root Wolpe: It's time to question bio-engineering:
http://youtu.be/ovV7v2XYJAI

Tack s mycket fr ditt svar, ska lsa lite av de du skickade.
Citera
2011-05-24, 21:42
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Skulle grna vilja ha lite fakta om det.
Det kanske redan ha frskts?

Hr r lite "gamla" grejer. Men filmen r en bra introduktion. Frmodligen finns mycket bttre grejer p vg.

http://www.youtube.com/watch?v=EdK2y3lphmE
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in