2011-05-23, 12:56
Medlem
AdoRebels avatar
Hej. Då jag är inne på att köpa en hund så skulle jag gärna vilja ha eran åsikt om en Amstaff. Vad tycker ni om en amstaff som första hund? Ni som äger en amstaff kan gärna skriva lite hur en amstaff är. Berätta så mycket som möjligt. Jag har läst runt på diverse forum och hemsidor där det står massa fakta, men jag vill ha personliga åsikter och erfarenheter.

Amstaffen verkar vara lojal mot sin ägare, tillskillnad från pitbull som (vid flera tillfällen) låtit sin ägare åka på stryk. Nu är jag inte ute efter någon hund som ska försvara mig, utan en lojal hund angående allt.

Amstaff är väll även lite utav en vakthund? Är det något som bör tränas eller har den redan det i sig?

Dela med er av så mycket som möjligt!

P.S: Var först inne på Dogo Argentino men läst runt en hel del, pratar med ägare osv och det verkar vara en svår hund. Man kan absolut ha den som första hund men sen spelar andra faktorer in också. En sådan stor hund kanske inte skulle trivas så bra i en lägenhet. Amstaffen är ju lite mindre.
Citera
2011-05-23, 13:04
Medlem
MisterDeluXes avatar
Frågan är hur du är som människa, har du fasta rutiner, kommer du kunna ta hand om hunden till hundra procent, låta den aktivera sig som den behöver etc. ?

Mvh dlx
Citera
2011-05-23, 13:21
Medlem
ZoteXs avatar
Utan större kunskap själv så svarar jag att man bör nog inte ha en amstaff som nybörjarhund.

Älskar verkligen hundrasen och jag har träffat massor av fantastiska anstaffs, MEN! Jag har även träffat en hel del förjävliga sådana också. Alldeles för många faktiskt.
Citera
2011-05-23, 13:21
Medlem
Arzeniks avatar
Vi hade en amstaff och mina erfarenheter är att den kräver väldigt mycket aktivitet.
Men frågan är som sagt hur du är som ägare, vad du är villig att göra för hunden. Det krävs massa jobb från din sida.

Mycket fin och bra ras f.ö = )

Edit: instämmer med dem andra, det är ingen första hund.
Citera
2011-05-23, 13:57
Medlem
Boggas avatar
Kolla på forum där det finns kunniga människor på rasen ifråga:

www.pitbullforum.se
www.staffar.se

Här kommer det regna in hundhatare och "aftonbladetkunniga" personer som kommer spy galla över rasen ifråga
Citera
2011-05-23, 14:28
Medlem
Avantasias avatar
Amstaff är en människoälskande hund så rent generellt är de också usla vakthundar. Alltså väljer du bort Pitbull för att det finns hundar som låtit sin ägare åka på stryk är Amstaff knappast ett bättre val. Ingen av de hundar jag känner skulle försvara sin ägare annat än genom att pussa ner personen på marken. Sen är det såklart individuellt och det finns säker individer som vaktar men särskilt rastypisk är det inte.
Citera
2011-05-23, 14:55
Medlem
AdoRebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avantasia
Amstaff är en människoälskande hund så rent generellt är de också usla vakthundar. Alltså väljer du bort Pitbull för att det finns hundar som låtit sin ägare åka på stryk är Amstaff knappast ett bättre val. Ingen av de hundar jag känner skulle försvara sin ägare annat än genom att pussa ner personen på marken. Sen är det såklart individuellt och det finns säker individer som vaktar men särskilt rastypisk är det inte.

Tack för alla svar!

Självklart vill jag att min amstaff ska gilla människor, men bör även kunna förstå när det är fara. Det bör dock inte vara något problem då alla (?) hundar känner på sig när något är fel. Sedan om den älskar människor utöver det är inget problem.

Tid kommer jag absolut ha. Eftersom att jag fortfarande bor hemma i något år till så är vi 3 till i familjen som kommer kunna ta hand om hunden. Den kommer troligtvis även ha möjlighet att följa med mig på mitt arbete. Min tanke är att lägga ner en hel del tid på valpkurser, lydnadskurser osv.
Citera
2011-05-23, 14:57
Medlem
AdoRebels avatar
Just nu verkar det inte gå att registrera sig på staffar.se, får försöka igen senare.

Edit: Det funkade nu.
Citera
2011-05-23, 15:22
Medlem
Molson Canadians avatar
Visst reagerar de absolut flesta hundar på om något är fel, men amstaff tillhör nog överlag de sämsta på det området.

PS. Staffar.se är väl framför allt för staffar, inte amstaff?
Citera
2011-05-23, 15:31
Medlem
AdoRebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molson Canadian
Visst reagerar de absolut flesta hundar på om något är fel, men amstaff tillhör nog överlag de sämsta på det området.

PS. Staffar.se är väl framför allt för staffar, inte amstaff?

Varför tror/tycker du att amstaff är sämst inom det området? Uppfatta mig inte som uppkäftig, utan vill bara lära mig.
Senast redigerad av AdoRebel 2011-05-23 kl. 15:43.
Citera
2011-05-23, 15:56
Medlem
Molson Canadians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdoRebel
Varför tror/tycker du att amstaff är sämst inom det området? Uppfatta mig inte som uppkäftig, utan vill bara lära mig.

Sämst, vet jag inte, men de tillhör de sämsta. De och staffar konkurrerar om den saken. De har ingen reservation mot människor överhuvudtaget (de staffar som visade sådana tendenser när det begav sig sköts). Följaktligen, så är det normala att en staffe reagerar på t ex inbrott genom att bli glad. Eller, som en av uppfödarna jag har pratat med, uttryckte det: "En staffe försöker inte hindra att en tjuv gör inbrott. En staffe hjälper till så att tjuven inte bara får med sig tv:n utan dvd:n. Helst sig själv också."
Citera
2011-05-23, 16:16
Medlem
Diamantletarens avatar
köp en riktig hund istället- även om du kanske tycker att det är tufft att ha en kamphund. Bli inte en av dessa som förpestar landet med hundar som aldrig borde ha få funnits till
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in