Citat:
Ursprungligen postat av Avantasia
Osäkra tikar kan mycket väl föra över sina osäkerheter till valparna, även om det inte är en medfödd egenskap. Dessutom är oförmåga att avreagera i högsta grad ärftligt ex. skotträdsla. Det är inget du behöver tro på, det är bara ren fakta. Tiken och hennes lynne är nämligen en del av mijön, en väldigt viktig del eftersom de präglar valparna under deras första veckor. Och utifrån vad du beskrivit i andra trådar är hon ju inte varit helt stabil med sina valpar heller.
I övrigt är jag inte för att förbjuda raser, dock har var ras sin plats och man bör inte skaffa mer hund än man klarar av.
Nej, precis. Därav mitt misstag. Jag har köpt en hund som är för mycket hund för mig. Det är därför jag varnar ts...
Inte stabil med valparna? Hur menar du då? Hon har uppfostrat dem precis som hon ska. Menar du att hon satte dem på plats? Det är helt rätt gjort. Annars har du en jobbig valp.
Jag har även kontakt med alla mina valpköpare, och ingen av valparna visar några som helst konstiga tendenser. Så nej, hon har inte överfört någon osäkerhet till dem.
Tror du verkligen att jag skulle låta henne få valpar, om hon hade nåt fel i huvudet? Tror du ens jag hade behållit en sån hund?
Nej, jag kan inte berätta detaljerat om hur min hunds personlighet är, då det tar för lång tid. Och jag har ingen lust. Du får helt enkelt lita på mig när jag säger att det inte är något fel på hennes psyke.
Det som har hänt är att detta beteende uppkom efter att hon på kort tid blivit attackerad av tre olika hundar. Innan var hon som vilken hund som helst. Ja, förutom huskyns säregna egenskaper då...