Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-05-23, 11:44
  #1
Medlem
xopahs avatar
Hej!
Vet någon här hur jag skall få igång mitt 3G modem (Huawei E367, Funkar i Ubuntu Desktop) på en Ubuntu Server (10.04.2 LTS 64) utan något grafiskt UI inblandning?
Citera
2011-05-23, 12:55
  #2
Medlem
Prova med detta:
http://www.sakis3g.org/
Citera
2011-05-23, 16:51
  #3
Medlem
xopahs avatar
G8t!
Många många tack!
Citera
2011-05-23, 18:42
  #4
Medlem
xopahs avatar
Sakis3g funkar utmärkt!

Nu till nästa fråga om ni hänger med,
Jag vill koppla upp på 3g stickas vid boot och har försökt med både crontab och rc.local.
Ingen av dem vill koppla upp vid omstart och jag undrar var jag gör fel.

Kan någon ge mig en hint om vad jag gör för fel?
När jag kör
Kod:
sudo /etc/init.d/rc.local start
Så ger den mig
Kod:
E367 connected to Txxx (24405).
allt gott där alltså men tydligen inte vid boot!
Citera
2011-05-23, 22:20
  #5
Avstängd
saggelitens avatar
Lägg in en sleep-funktion nånstans i filen. Troligtvis funkar det inte eftersom scriptet körs innan modemet eller övriga nätverksfunktiner är tillgängliga.

T.ex

sleep 3
Citera
2011-05-23, 22:28
  #6
Medlem
oyinbozs avatar
Jag har likadant modem och samma problem. Jag skriver sudo modprobe usbserial vendor=0x12d1 product=0x1506 och så vaknar dongeln. Men detta måste göras vid varje uppstart. Har inte bekymrat mig vidare men lite konstigt då det på somliga lättare distar t.ex. Jolicloud funkar direkt. Ser med spänning fram emot en lösning!
__________________
Senast redigerad av oyinboz 2011-05-23 kl. 22:33.
Citera
2011-05-24, 10:34
  #7
Medlem
xopahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggeliten
Lägg in en sleep-funktion nånstans i filen....

...T.ex

sleep 3

Jag lade in en sleep funktion i rc.local men ingen skillnad på beteendet.

Citat:
Ursprungligen postat av oyinboz
Jag har likadant modem och samma problem. Jag skriver sudo modprobe usbserial vendor=0x12d1 product=0x1506 och så vaknar dongeln. Men detta måste göras vid varje uppstart. Har inte bekymrat mig vidare men lite konstigt då det på somliga lättare distar t.ex. Jolicloud funkar direkt. Ser med spänning fram emot en lösning!

Humm, menar du att du kör det kommandot och sen kopplar modemet automatiskt upp med sakis3g?
Visst kan jag använda mig av manuella uppkopplingar just nu men tanken är att den här skall helt agera som server med ppp0 uppkopplingen som permanent WAN uppkoppling. Där av vill jag inte göra minsta lilla manuellt när den är live sen.

ouinboz: Använder du också Sakis3G? Jag har inte behövt använda mig av samma kommando. Har du provat att lägga in kommandot i te.x. rc.local för att där efter köra sakis3g kommandot? Funkar det?

/X
Citera
2011-05-24, 17:22
  #8
Medlem
oyinbozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xopah
Humm, menar du att du kör det kommandot och sen kopplar modemet automatiskt upp med sakis3g?
Visst kan jag använda mig av manuella uppkopplingar just nu men tanken är att den här skall helt agera som server med ppp0 uppkopplingen som permanent WAN uppkoppling. Där av vill jag inte göra minsta lilla manuellt när den är live sen.

ouinboz: Använder du också Sakis3G? Jag har inte behövt använda mig av samma kommando. Har du provat att lägga in kommandot i te.x. rc.local för att där efter köra sakis3g kommandot? Funkar det?

/X
Jag använder inte sakis3g utan skriver in kommandot varje gång jag loggar in. Eftersom jag är neongrön (saknar verktygen) och det inte stör mig så farligt i min dagliga användning (saknar drivet) har jag inte gått vidare.

Efter att ovan rad är inskrivet sker uppkoppling automatiskt i linje med mina inställningar i; Network connections --> Mobile broadband --> Edit --> och ticka boxen "Connect auomatically". Dessa inställningar är kvar efter t.ex. en omstart och behövs därmed ej upprepas likt "modprobe..." på varje ggn.
Citera
2011-05-25, 20:38
  #9
Medlem
xopahs avatar
Gaah, Jag blir tokig!
Hur jag än gör får jag det inte att koppla upp vid boot!
rc.local - Funkar vid exekvering men inte vid uppstart
crontab - Funkar inte
update-rc.d - Funkar inte heller

Kan någon snälla hjälpa mig?
Jag måste verkligen få den att koppla upp vid omstart/uppstart och helst om den tappar anslutningen också. Någon snäll själ som vill skriva mig ett fint skript?

/X
Citera
2011-05-28, 18:50
  #10
Medlem
xopahs avatar
Bump! - Någon?
Citera
2011-06-01, 10:10
  #11
Medlem
xopahs avatar
Snälla hjälp mig!!!
Här är log output från Sakis3G. http://pastebin.com/5BkK7hr6
Jag kan inte fatta vad som är felet!
Citera
2011-06-01, 12:12
  #12
Avstängd
saggelitens avatar
Ingen lycka med google?
http://www.google.com/search?q="Huawei%20E367"%20ubuntu


Detta tycker jag ser mysko ut:


Utility "su" found but cannot be used since we are not interactive.


Logga in med adminrättigheter?
__________________
Senast redigerad av saggeliten 2011-06-01 kl. 12:15.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback