• 1
  • 2
2011-05-23, 01:45
Medlem
Så en lååång historia, lärde känna x en kille på 20 år, vi har varit KOMPISAR hela tiden inget annat.

vi är båda studenter och bodde ihop fram till i helgen. Nåja hans första termin på universitetsnivå och det går så där, han får ändå börja termin två fast han har för många IG från termin ett i höstas.

Men han sitter mer och mer framför sin dator, ett sjukligt beteende då det går upp mot 17 h i rad! han skolkar från skolan, orkar inte ens gå promenader med mig ibland får jag muta honom med glass.

ok x säger jag, om du inte vill plugga jobba då. jag kan hjälpa dig med CV och personligt brev. jag hjälper dig, men x säger att han aldrig jobbat i hela sitt liv och att han har ångest pga det. bra säger jag, då gör vi ngt åt saken, se till att du eventuellt får jobba hos min kompis som har en bilverkstad. men x pallar inte ens gå och träffa min vän, han vill spela data spel.

men till slut lyckades jag övertala honom att skriva ett mail till sin lärare och be om att få ha hela sommaren på sig att göra omtentorna som han kuggat, vilket han i och för sig har rät till för VT sträcker sig fram till augusti, jag lyckas övertala honom att kontakta läraren och be om att få ett förslag på en duktig student som kan hjälpa x nga gånger i veckan mot utbyte av pengar.

när x skall skriva mailet till läraren klarar han inte det, så han ber mig skriva det från x:ets mail. ok säger jag och skriver, vidare får jag med hans tillstånd lov att kontakta läraren samt kurssekreteraren och x:et får en tid hos läraren som gör en studieplan för honom. det går bra i en vecka men sedan kommer datorn igen.

slutligen skiter han i studierna, ok säger jag leta efter jobb på riktigt då. då säger han "nej jag vill inte jobba 8 h/dagen" ok säger jag jobba deltid då "nej jag vill inte jobba, jag vill leva på socialbidrag så jag kan spela".

det var droppen för mig, att en kille systematiskt riktar in sig på att leva på socialbidrag UTAN att ens försöka leta efter jobb.

jag beslutade mig då för att kontakta hans föräldrar vilket jag också gjorde, x:et har ingen kontakt med sina föräldrar sedan ett år, för dom ställde krav på honom, att sluta spela dator.

hans mamma var evigt tacksam och grät över att åtminstånde få höra nyheter från sin son, fast det var via mig.

idag kom han hem med sin bästa kompis och dennes mamma. riktiga white trash då det STANK svett av dom, hela hallen fylldes upp av deras GAMLA svett, det var inte en dagssvett utan en VECKAS svett.

jag får en massa glåpord om att jag omyndigförklarar x genom att kontakta hans föräldrar.

det x:et ej vet är att i juni kommer han endast få hälften av csn pengarna och hyran är på 5600kr och då delat på två + 250 kr i elräkning.

så han kommer få mindre än 4000kr för juni månad...

hans mamma sade att om han inte betalar ngt så rycker hon in och betalar eftersom vi båda står på kontraktet så kommer jag även att få kronofogden efter mig, fast jag betalar min del.

white trash mamma och dennes fete son tar x:et saker och drar, så x:et tar sin bästa kompis dvs. datorn.

så hur kan jag då lägga mig i? det är ju hans liv inte ditt. jooo jag vet MEN
1/jag tycker för mkt om honom för att se att han går under,
2/ jag gillar inte när folk taktiskt snyltar på en socialförsäkring som socialbidrag UTAN att ens försöka hitta jobb
3/ jag skulle ALDRIG förlåta mig själv om jag inte hade kontaktat hans föräldrar- de enda som ÄLSKAR honom- om jag fann x:et som uteliggare om ett halvår.
4/ som medmänniska MÅSTE man - enligt mig- göra allt i sin makt för ngn man gillar. således vände jag mig till de som älskar honom-hans föräldrar.

de är villiga att betala för behandling för data missbrukare-x:et har själv sagt att han borde lägga in sig där men pga. hans föräldrar ställer krav, vilket man gör om man älskar ngn så drog han.

vad skulle jag gjort??? låtit honom fortsätta sitt destruktiva beteende? att vid 20 års åldern UTAN att ens försöka finna ett jobb gå rakt in på socialbidrag??? ett hån mot dom som både jobbar och som går på socialbidrag. ett hån mot en 20 åring - x:et har ingen självkänsla när det kommer till jobb och studier att han dämpar ångesten med data spel. det är därför han spelar för att glömma.

hans white trash kompisar, han tror att de hjälper honom genom att låta honom bo hos dom. kom inte och säg att de hjälper honom, för då hade han haft ett sommarjobb FÖRRA sommaren då han bodde hos dom, men morsan som luktar svett över hela hallen ställde inget sådant svar, inte ens på sin tjocke svettiga son.

skall bara ge er ett exempel på hur svettkvinnan tänker: hon säger till mig att jag inte tycker om att vara ensam för det har x:et sagt, ja säger jag, jag gillar inte att vara ensam för jag är en människa och vi är flockdjur.

MEN säger jag till henne: om jag nu inte vill vara ensam då hade jag ju velat att x:et är hemma hela dagen och spelar och INTE studerar eller skaffar jobb. så du säger emot dig själv säger jag till svettkvinnan. och hon svarar med gapande mun "jaaaa, jag säger emot mig själv".

så hon tänker inte så mkt innan hon öppnar käften.

vad tycker ni? skulle jag varit passiv och låta honom gå på socialbidrag och spela bort hela sommaren? nu kommer han nog göra det, men han VET att hans föräldrar finns där om han vill lägga in sig för behandling.

vidare slipper jag vara PASSIV aktiv och godkänna detta destruktiva beteende.

skall ni klandra på mig, vänligen underbygg era argument annars skämmer ni bara ut er själva och jag kommer se er som white trash människa som svettkvinnan.
Citera
2011-05-23, 01:50
Medlem
Olga-Reets avatar
Flytta ut NU och kom så långt bort från det där stolpskottet som möjligt! Låt mongoliden sitta på socbidrag och spela sina spel. Inse att han är ett så hopplöst fall av extrem lathet och brist på hjärna som finns...
Citera
2011-05-23, 01:55
Medlem
Låt han spela om han vill det.
Citera
2011-05-23, 02:01
Medlem
Djonkos avatar
Känns som du gjort allt i din makt och lite till för att hjälpa snubben...

Han är en vuxen person och det har väl inte börjat galant i hans nya liv men det är inte din uppgift att ta hand om honom. Det är skillnad på att försöka och misslyckas men han har ju valt att lägga sig platt. Förhoppningsvis får han hjälp mot sitt datorberoende men jag tycker inte du ska involvera dig så mycket mer.

Men tydligen bryr du dig oerhört mycket om snubben med tanke på din långa trådstart. Var han annorlunda innan? Ni låter ju inte speciellt lika, hur hamnade ni som sambos?

Polaren och skabbmorsan, herregud...
Citera
2011-05-23, 02:20
Medlem
Porryhatters avatar
Du verkar ju vara en mycket bra person iaf. Riktigt bra att du försökte ställa upp och hjälpa parasiten. Nu är det bara att skita i honom och se till att aldrig bo under samma tak igen. Det är klart att du får ringa päronen, vart fan skulle du annars vända dig när inget annat funka? Du vill ju bara hans bästa, men samma reaktion sker när man kontaktar föräldrarna om andra beroenden.

WT-morsan och hennes son får väl "ta hand" om X, antingen så låter dom allt förfalla mera. Eller så inser dom att du egentligen hade rätt och inser vilket misstag dom gjorde. Eller i bästa fall så ringer X själv till dig när han är 40 år för att berätta hur mycket han nu ångrar sig och borde lyssnat på en så god vän som dig.

Sossars jantelag tycks aldrig försvinna. "Sköt dig själv och skit i andra" när någon (du) försöker hjälpa och styra upp en annan medmänniskas sjuka och ansvarslösa beteende.
Citera
2011-05-23, 03:44
Medlem
jowals avatar
Sjuka creds till dig som gjort så mycket för honom. Han verkar dock inte vilja inse det alls, därmed anser jag att du gjort vad du kunnat. Lämna skiten innan det tar mer av dig, förhoppningsvis inser han en dag hur fel han beter sig.
Citera
2011-05-23, 04:05
Bannlyst
Jag tycker inte du ska oroa dig. Du har gjort vad du kunnat och killen har stuckit. Annonsera efter fler studenter så att du kan bo i ett kollektiv med en massa schyssta killar och tjejer. När X får höra om era häftiga fester och att ni nästan alltid vaknar upp i olika/varandras sängar så kanske han vill ändra på sig så han kan bo med er istället. Datorskärmen kan han då göra om till ett akvarium med färgglada handmålade maneter i.

Eller också kanske du om något år får höra att X tjänar stora pengar som professionell datorspelare och har flyttat till ett stort hus där WT-kärringen och hennes unge säljer sin nya IT-parfym "Svett på burk".
Citera
2011-05-23, 04:47
Medlem
Stvres avatar
vad spelar han?
Citera
2011-05-23, 08:42
Medlem
Boggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Latneger
Låt han spela om han vill det.

Tror inte riktigt du ser den stora bilden i berättelsen. Men du kanske missade det då du spelade wow samtidigt?

TS delar lägenhet med wow-tönten. TS delar alltså hyra+el med wow-tönten. Om wow-tönten fortsätter spela wow istället för att studera eller jobba så kommer bidragen försvinna. Då kan inte wow-tönten betala sin del av hyra+el. TS kommer bli drabbad för att wow-tönten inte kan slita sig från sitt wow...

Get it?
Citera
2011-05-23, 09:53
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amoures
Så en lååång historia, lärde känna x en kille på 20 år, vi har varit KOMPISAR hela tiden inget annat.

Jag tycker du skall gå in på http://www.spelberoende.se/ och läsa lite där vad som kan göras.
Citera
2011-05-23, 11:58
Medlem
Flytta långt ifrån den där efterblivna idioten!! Vissa människor är ohjälpliga losers, denne verkar dessutom utnyttja sin omgivning till max.
Citera
2011-05-23, 12:14
Medlem
myrdals avatar
TS, tycker det låter som att du är en riktigt dryg fitta. Alla de där problemen som du nämnde, de är hans problem och inte dina. Det är jävligt respektlöst av dig att omyndigförklara grabben på det där sättet. Hade det varit jag, så hade jag sagt upp bekantskapen med dig.

Sammanfattningsvis så kan vi väl säga att du bör lära sig sköta dina egna affärer.

http://www.rawiriblundell.com/wp-con.../alcoholic.jpg
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in