• 1
  • 2
2004-10-13, 18:01
Medlem
Neguss avatar
Har en fråga till alla som gillar att titta på motorsport: vad är det som är så fascinerande? Jag förstår att indycar-aficionados med flera förmodligen finner frågan otroligt löjlig och dum, men jag begriper inte vari nöjet kan tänkas bestå.

Framför allt Formel1, Speedway etc där man bara åker runt runt i en jävla bana är rent erbarmligt tråkigt, snudd på imbecillt. Något högre underhållningsvärde då i olika mc-varianter där man åtminstone hoppar runt, gör trick etc, men ändå...
Citera
2004-10-13, 18:13
Medlem
FetFulElaks avatar
Jag tittar inte på F1, för jag anser det är trist. Däremot blir det en del CART, vilket är roligt för alla tävlar på samma vilkor samt att man kör på olika banor, oval, satd etc. Sen tittar jag på STCC, BTCC, ETCC, vilket också är skoj. Det som fascinerar är att se hastigheterna, körskickligheterna. Troligt är att om man är intresserad av motorsport är man på något sätt intresserad av bilar, meka, styla.. Och så är det spännande att se när förarna pressar gränserna till max, när de ligger i 250-300 med bara 20 cm mellan bilarna.. De leker med döden. Det som gör F1 så trist är att man vet vem som vinner...
Citera
2004-10-13, 18:48
Medlem
CrazyCopKillers avatar
alla hoppas på en feting krock och att det ska börja brinna.
Citera
2004-10-14, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negus
Har en fråga till alla som gillar att titta på motorsport: vad är det som är så fascinerande? Jag förstår att indycar-aficionados med flera förmodligen finner frågan otroligt löjlig och dum, men jag begriper inte vari nöjet kan tänkas bestå.

Framför allt Formel1, Speedway etc där man bara åker runt runt i en jävla bana är rent erbarmligt tråkigt, snudd på imbecillt. Något högre underhållningsvärde då i olika mc-varianter där man åtminstone hoppar runt, gör trick etc, men ändå...

Jag kollar sällan på motorsport på Tv eller IRL
Tycker däremot om Hålla på med motorsport och köra själv!
Fartens tjusning, adrenalin, ljudet, lukten och mycket sånt gör att det är så jättekul!
Citera
2004-10-14, 09:55
Medlem
Mr Magoos avatar
Citat:

Vet inte om det är lönt att diskutera detta med nån som inte vill förstå.
Kan bara säga att speedway är en sport för män med hår på bröstet. 4 män vid tapen som vill vara först in i böj och ingen vill släppa. Sida vid sida i 120 km/h med bara nån centimeter emellan förarna in i kurvan, och inga bromsar.
Ett heat är över på under en minut innan det är dags för nästa 4 att lajna upp.
Tufft, tight, spännande och helt befriat från huliganfasoner som fotboll och hockey begåvats med. Mitt tips är att du Negus, går med en kunnig person och ser en speedwaymatch och jag lovar att du fått ett nytt intresse.
Citera
2004-10-14, 10:22
Medlem
morsuss avatar
Citat:

Det e väl ingen skillnad på motorsport o övriga sporter. Du skriver att man bara kör runt o runt.. vafan gör man i många löpningssporter osv.?! Formel 1 tycker jag också e tråkigt men det e för att (som nån sa) man redan vet vem som vinner och att det är fruktansvärt orättvisa villkor..! Ja din fråga e verkligen löjlig..
Citera
2004-10-14, 10:43
Medlem
Klickens avatar
Förstår personer som gillar motorsport. Själv har jag aldrig riktigt förstått tjusningen i det hela. Bäst bil vinner, så är det. Visst måste man vara en duktig förare också men jag tror att om du skulle sätta någon halv-bra F1 förare i Schumachers bil så skulle han vinna.
Tycker att om det ska vara någon motorsport så ska det vara något med motorcyklar, även om jag inte gillar det heller. Tycker det känns som det är lite mer förare i just motorcykel-sporten.
Citera
2004-10-14, 11:52
Medlem
Neguss avatar
Att det är kul att hålla på med själv förstår jag absolut. Har faktsikt också en viss förståelse för dem som tycker frågan var löjlig, ville bara höra hur de hängivna motiverade sitt intresse.

Är väl något klokare nu - det där med fartens tjusning kombinerat med hur jävla tätt inpå varandra de ligger medför ju ett visst mått av spänning.

Att vänta på en krock kan ju också vara spännande, en kittling av våra mörkare lustar. Men nu förtiden dör ju ingen i F1 och det blir således bara en sorts teater av det hela: lite eld, lite smäll och så springer föraren ut ur sitt havererade fordon utan en skråma. Boooooring! Lek med döden går definitivt att göra mer underhållande.

Farten, som är m-sportens stora dragplåster och styrka, är för mig också dess svaghet. Som liten var jag ibland med min far och diverse annan släkt och glodde på svenska rallyt i de värmländska skogarna och det var ju kul, men mer som en utflykt som fick en liten extra styrka av de förbisvischande bilarna, folklivet och det mysteriösa spekulerandet och schackrandet i walkie-talkies. Själva beskådandet av bilarna var det minst intressanta. Alltså: om man ska kunna följa biljäveln en längre stund måste utrymmet begränsas, dvs den kör runt runt i en bana och resultatet blir då en mycket enahanda underhållningsform som kan vara fascinerande i fem minuter men inte mer. Ungefär som sumobrottning.
Citera
2004-10-14, 12:34
Medlem
Mr Magoos avatar
Som sagt, Negus, ta dig tid att besöka en speedwaymatch. Du sitter bra och har uppsikt över hela banan. Men se till att du får med dig eller tar kontakt med någon som kan sporten. Viktigt för spänningen att du lär dig att fylla i programmet så du kan hålla koll på ställningen i matchen.
Lycka till så ses vi på ovalerna i sommar.
Citera
2004-10-16, 07:17
Medlem
coyoteuglys avatar
DTM och annat är ju kul att titta på för att man lär sig en hel del om hur man ska köra på de olika banorna.

Sen är det skitkul när Rickard Rydell eller vad han heter står och snackar i TV att han är bäst i världen osv för att han vinner i BTCC gång på gång. Sen kommer han hem till Sverige och åker på storstryk av nybörjare, och då är det svenskarnas sätt att köra på som är skit.

Älskar sånt.

/CU
Citera
2018-03-03, 02:48
Medlem
Citat:

prova rent praktiskt, gå med i en motorklubb så du får prova, innan du säger att det är tråkigt..
Citera
2018-03-03, 03:10
Bannlyst
man måste ha kört själv för att förstå vad motorsport är för nått
det är en del av mitt liv helt enkelt , för alltid !!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in