2011-05-22, 21:13
Medlem
Jag älskar avokado men jag är ofta alltför optimistisk vad gäller om den är mogen eller ej. Nu skar jag den precis mitt itu men den var helt oätlig. Kan jag så att säga stänga den och ta den om en vecka? Bör jag tejpa? Ska den vara i kylen?

Och nej det handlar inte om 6.90kr utan om principen av att jag är trött på att slänga dom hela tiden.
Citera
2011-05-22, 21:15
Medlem
Opppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illdåd
Jag älskar avokado men jag är ofta alltför optimistisk vad gäller om den är mogen eller ej. Nu skar jag den precis mitt itu men den var helt oätlig. Kan jag så att säga stänga den och ta den om en vecka? Bör jag tejpa? Ska den vara i kylen?

Och nej det handlar inte om 6.90kr utan om principen av att jag är trött på att slänga dom hela tiden.

Kanske går att behålla om du har citron som du kan hälla på den och sedan ta plastfolie och slå in den så att det inte kommer in någon luft.
Citera
2011-05-22, 21:17
Medlem
MyOwnSoundtracks avatar
Hahaha, vilken rubrik!

http://tipdeck.com/sv/how-to-tell-wh...ocado-is-ripe/
Antar att denna funkar för att avgöra när en avokado är mogen. Inte läst själv... nämligen lat
Citera
2011-05-22, 21:17
Bannlyst
Helt ärligt tycker jag du ska slänga den och köpa ny.
Citera
2011-05-22, 22:26
Medlem
Tack för alla svar. Jag svepte in den i ett antal lager plastfolie och lade in den i kylen. Jag kan också rapportera om en annan avokado jag har här hemma som efter över en vecka sedan inköp fortfarande är hård som sten. Den måste dött. Jag läste i ovan länk att man kunde lägga den bredvid äpplen. Jag hade inga att tillgå så prövar med de meloner och kiwi jag har.
Citera
2011-05-22, 23:54
Medlem
vtcs avatar
Citat:
Tack för alla svar. Jag svepte in den i ett antal lager plastfolie och lade in den i kylen. Jag kan också rapportera om en annan avokado jag har här hemma som efter över en vecka sedan inköp fortfarande är hård som sten. Den måste dött. Jag läste i ovan länk att man kunde lägga den bredvid äpplen. Jag hade inga att tillgå så prövar med de meloner och kiwi jag har.
Avokado mognar mycket fortare i rumstemperatur än i kylen. Om du är orolig för att snittet ska oxidera så bör citronsaft fungera utmärkt för att förhindra detta.
Citera
2011-05-23, 10:28
Medlem
TheBoots avatar
http://www.searchgrid.org/index.php?...10-12&id=36005
Citera
2011-05-23, 11:07
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Precis som du säger. Du bör ha kvar kärnan! Lägg ihop halvorna igen. Du behöver inte tejpa, det räcker med att halvorna sitter ihop hjälpligt.

Förvara i rumsvärme. Inom 2-3 dgr har du en mogen avokado.

~Paul~
Citera
2011-05-23, 17:10
Medlem
Dorss avatar
Släng skiten... inget att spara på. Men det svider ju, 6,90:- blir mycket pengar i slutändan. Du får ju titta på avokadon innan du köper den!

En avokado ska se skogsbrunbajsfärgig ut. Man ska inte klämma på avokadon men eftersom alla gör det så är avokadona i affären är helt sönderklämda. Precis som byhoran Ritas pattar.
Citera
2011-05-24, 02:29
Medlem
Beelzebobs avatar
Det märks att jag är trött. Jag fick frågeställningen till om det var möjligt att få en övermogen avokado att bli mogen igen genom att tejpa ihop den och förvara i kylen.

Jag är ingen höjdare på just avokado, men jag kan tänka mig att den reagerar som andra frukter som är "öppnade". Ta ett äpple som exempel. Har man tagit en tugga från ett äpple blir fruktköttet snabbt brunaktigt. Att slänga avokadon och köpa en ny är ju inte direkt någon större ekonomisk förlust, och löser snabbt problemet!
Citera
2011-05-24, 09:30
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beelzebob
Det märks att jag är trött. Jag fick frågeställningen till om det var möjligt att få en övermogen avokado att bli mogen igen genom att tejpa ihop den och förvara i kylen.

Jag är ingen höjdare på just avokado, men jag kan tänka mig att den reagerar som andra frukter som är "öppnade". Ta ett äpple som exempel. Har man tagit en tugga från ett äpple blir fruktköttet snabbt brunaktigt. Att slänga avokadon och köpa en ny är ju inte direkt någon större ekonomisk förlust, och löser snabbt problemet!

Å andra sidan skadar det ju inte att göra ett försök. Jag hade kört på plastfolie och förvaring i rumstemperatur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in