Citat:
Ursprungligen postat av Arc82
Hej,
Jag har en kort fundering. Det är nämligen så att tjejen jag träffar kan vara gravid, men chansen är troligtvis väldigt låg (se
https://www.flashback.org/t1546652 för mer info). Vi kommer att få ett definitivt svar inom ett par veckor. Idag fick jag dock reda på att hon varit ute igår med sina vänner och druckit massa alkohol. Jag blev lite ställd när jag hörde detta då rekommendationerna så vitt jag vet är att inte dricka om man skulle vara gravid, men jag sa aldrig någonting. Hon får naturligtvis göra som hon vill, och då sannolikheten att hon är gravid inte är särskild hög så har jag inte med det att göra. Men om det nu trots allt skulle vara så att hon är gravid, skulle det inte vara väldigt ogenomtänkt att dricka alkohol? Är detta någonting jag bör påpeka för henne?
Finns risken att man är gravid och om det då är så att man tänker behålla barnet så nej då är det inte så smart att dricka sprit.
Då det kan förstöra barnets utveckling både när hjärnan utvecklas och resten av kroppen kan det bli fel på och det behövs inte särskillt mycket för att det ska bli mycket fel på barnet sedan.
MEN det behöver inte blir några fel på barnet även om man dricker.
Men risken finns och är inte så väldigt liten.
Därför rekomenderar alla läkare att man varken röker dricker eller gör något annat sådan skadligt då det påverkar barnet också.