2011-05-22, 17:49
Medlem
Gurkmojjs avatar
Ja precis som rubriken lyder: Hur ska en bra människa vara enligt er?
Hur hade du gjort om du fått chansen att "programera" din egna person?
Citera
2011-05-22, 17:54
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Spelar ingen roll hur man försöker "programmera" eller ändra, man kommer alltid vara en dålig människa hur eller hur. För det finns alltid någon som tycker det är fel, normer ändras eller är inte likadana eller så är man för snäll/en nyttig idiot.
Citera
2011-05-22, 18:02
Medlem
Nog svårt att definiera vad en bra människa är. Man kan inte vara alla till lags, dessutom så varierar folks värderingar och moral från person till person.

Försök att inte döda, våldta, misshandla m.m så är du iaf en bit på vägen.
Citera
2011-05-22, 18:16
Medlem
Gurkmojjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Spelar ingen roll hur man försöker "programmera" eller ändra, man kommer alltid vara en dålig människa hur eller hur. För det finns alltid någon som tycker det är fel, normer ändras eller är inte likadana eller så är man för snäll/en nyttig idiot.

Citat:
Ursprungligen postat av Rotardo
Nog svårt att definiera vad en bra människa är. Man kan inte vara alla till lags, dessutom så varierar folks värderingar och moral från person till person.

Försök att inte döda, våldta, misshandla m.m så är du iaf en bit på vägen.

Självklart är det omöjligt för någon att vara bra i allas ögon men var jag var ute efter är era åsikter om hur en bra människa är.
Citera
2011-05-22, 18:17
Medlem
Spår av nötters avatar
God & konstruktiv, ej ond & destruktiv ungefär.

Försöka må bra och få andra att må bra, inte missa den kosmiska upplevelsen på grund av inskränkta och dåliga tankar.
Citera
2011-05-22, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkmojj
Självklart är det omöjligt för någon att vara bra i allas ögon men var jag var ute efter är era åsikter om hur en bra människa är.

Även där är det nog en lite för stor fråga att svara på. Men är man ärlig, omtänksam, öppensinnad så är det en bra start iaf.
Citera
2011-05-22, 22:14
Medlem
TiberiusGracchuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkmojj
Ja precis som rubriken lyder: Hur ska en bra människa vara enligt er?

Ödmjuk, rättvis och omtänksam.

Försöker man vara detta så kommer man långt, främjar andra dygder.

Vi alla dras mer eller mindre mot såväl gott som ont, men det gäller att ge näring åt det goda och inte det onda så kommer det goda att växa sig starkare medan det onda försvagas.
Citera
2011-05-22, 23:01
Medlem
Gridiots avatar
En "bra" människa är sann mot sig själv och sin omgivning.
Citera
2011-05-24, 20:09
Medlem
bon-vivants avatar
Självförsörjande, empatisk, respektfull, fördomsfri.

Att man ej utnyttjar folk för sin egen vinning hör till att visa respekt och att vara självförsörjande.
Att man inte vara rasistisk hör till att vara fördomsfri.
Citera
2011-05-24, 20:21
Medlem
Självklart ska man inte skada någon annan, men måste man vara en bra människa i andras ögon för vara att vara en bra människa? Jag tror jag att man ska försöka vara nöjd med sig själv. Detta kommer kanske inte jag uppnå någon gång, så jag kan mycket väl vara en hycklare.
Citera
2011-06-20, 02:19
Medlem
att vara en god människa innebär att inte påverka omvärlden med negativ laddning.
Vara försiktig när vi talar, inte kränka ner varandra. Ta hänsyn till allt och alla.
Trivas ihop. Aldrig begå brott som kan skada en "direkt" eller varken ljuga.
När jag menar brott så menar jag "riktiga" brott, inte så som att t.ex gå mot röd gubbe.
Citera
2011-06-20, 10:13
Medlem
Transformers avatar
En god människa är en steril människa. I tanken att känslor ska finnas men det ska inte finnas tecken (varken utåt eller inåt) att känslor påverkar dess omdömen.
Det hela är egentligen ganska enkelt. Känslor, tillgivenhet, familj och dylikt gör oss aggressiva gentemot om något hotar tryggheten till de vi har känslor för. Det är enklare att distansera oss från oss själva. En människa som motsätter sig traditionell samlevnad blir en godare och mer pålitlig kompanjon.

Det ska inte finnas någon "Öga för öga" idé för människan, det är endast ett provocerande påhitt.
Död och förintelse är en del av livet, så det ska vi inte förkasta. Däremot så ser "den goda människan" till att skapa så mycket mer än den förstör, främst i tanken tillägnad det "stora hela" ("the greater good", inte något religiöst) än av bara egoistiska skäl - Alla dör vi, i slutändan. Det ända som består just nu är våran ras. Inte du, inte Jag.

Någonstans därefter hade vissa tunnelseende slutat kalla den här goda människan, Människa..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in